Ik kwam vandaag op het internet een leuke antenne tegen voor de zelfbouw en voor de kleinbehuisden , de zogenaamde bezemsteel antenne.
Ik heb deze antenne vandaag getracht te kopieren omdat de auteur er zo lovend over was , en ik dacht wat kan ik beter doen dan naar al die sneeuwvlokken kijken.
Ik aan de gang met dat ding .
Mijn vrouw was er fel tegen dat ik haar bezemsteel gebruikte , dus heb ik maar 2 delen van een glasfiber hengel gepakt . Zelfopoffering

De maximale lengte is net geen 2,25 meter op het zolder ( ik vervloek de architect ) .
Na een klein uurtje rollen was ik eindelijk van boven naar beneden en dat zijn heel wat windingen .
Ik heb totaal geen rekening gehouden met de totale draadlengte en de ruimtes tussen de windingen , ik heb alles strak tegen elkaar aan liggen , en dat bleek achteraf geen goede keuze .
Volgens de auteur kan ik nu gewoon de draad aan de ontvanger hangen ( de hoogohmige ingang uiteraard) en kan het feest beginnen .
Voor de zekerheid even geluisterd met mijn veel te korte , veel te laag hangende omgekeerde L antenne die ook eind gevoed is en ja hoor op 20 meter komen ze al rap met +20dB binnen .
Nu de broomstick aansluiten en zie of ik zoveel gain heb gewonnen .
De gedane moeite slaat al snel over in teleurstelling .
De stations die net nog binnenknalden laten nu zelfs de meter geheel dood in de linkerhoek liggen.
Wat een debakel .
Of het nu komt door totaal geen acht te slaan op de spaties tussen de windingen of de draadlengte , de diameter van de hengel . ik weet het niet .
De Broomstick is in ieder geval bij mij omgedoopt tot Doomstick .
Op 80 meter doet hij niet onder voor de draad , maar volgens mij hoor je daar op een kopspeld ook nog amateurs .
Van ongeveer 10 tot 30 Mhz is de Broomstick zo doof als een kwartel .
Daaronder gaat het wel beter maar mijn veel te korte omgedraaide L doet daar niet voor onder .
Als jullie weten hoe ik de totale draadlengte , de ruimtes tussen de windingen kan kan bepalen op een diameter van ongeveer 3 cm aan de onderkant tot 15 mm aan de bovenkant wil ik dit heel graag weten .
Ik wil geen wideband antenne , ik wil er een die perfect is op 14.230 voor de SSTV .
Groetjes Wilco