Hoi Tjaling,
Dank je, ik hoop dat ik wat nuttige bijdragen aan dit forum kan leveren. Helaas word het niet meer zo veel gebruikt zie ik aan de datums. Daar moet verandering in komen als het aan mij ligt.

In 1980 had je als D amateur 10 vaste frequenties op de 2 meter, dat was alles. Nu mag ik als Novice ook een stuk van de HF gebruiken en zelfs ATV op 70cm, dat is toch fantastisch!
Nee, PI6DRA is inmiddels uit de lucht. Wel zijn PI6MEP (van PA2HOS) en P16JOU op de 23 cm actief en in elk geval ligt Joure binnen de horizon, misschien Meppel ook nog net. Het 23 cm voorversterkertje uit Australie voor de ontvangst van deze signalen zal hopelijk morgen of overmorgen aankomen en dat ga ik dan meteen bouwen. Ik heb 2 weken geleden 3 analoge sat ontvangers voor 5 euro totaal in een kringloopwinkel gekocht, dus daar kan ik lekker mee knutselen. Dat spul kost bijna niks meer sinds alles digitaal en met smartcard is geworden.
De Barco kabelmodem die jij gebruikt zag ik voor US $ 2.200,- op Ebay, en dat is me toch echt veel te gek. Volgens mij heb jij echt mazzel gehad met die aankoop.
Maar even een korte vraag over de 70 cm nog; in zo'n sat onvangers zit een UHF modulator (klein metalen bakje) die een PAL signaal rond de 600 MHz de tv instuurt. Dat is in principe een zeer zwak zendertje met een output varierend tussen de 20 en 150 mW, beetje afhankelijk van het type. Als ik d.m.v. het aanpassen van de frequentie die ergens rond de 434 MHz. krijg (aanpassen LC kring) zou dat een mooi uitgangspunt zijn voor een te bouwen ATV zendertje. Dan een testbeeld generator bouwen, video ingang, zijband filters er aan. Als knutselend kun je de boel uitproberen via de coax naar je tv. En als alles goed werkt de eindversterker van MiniKits, of zelf iets bouwen.
Is dit een goed uitgangspunt denk je? Of verspil ik zo alleen veel tijd en weinig geld? Helaas kon ik hierover geen tips of aanwijzingen op internet vinden.
Ook vraag ik me af of de 70 cm yagi met een impedantie van 50 Ohm problemen geeft op de aansluiting van de tv (75 Ohm). Misschien had ik deze vragen ergens ander op dit forum moeten plaatsen. Ik zal in het vervolg de betreffende sectie zoeken.
Groet, Fokko PD8F