Het was niet mijn eigen keuze om te stoppen met het beoordelen van de logs. Ik heb het met plezier gedaan en het leverde ook regelmatig interessante bijdragen op voor de ATV rubriek in Electron.
De VHF commissie is echter van mening dat iemand die zelf ook in de uitslag voorkomt niet de logs mag controleren. Dat dit internationaal en in Nederland bij de contesten op de HF banden heel gebruikelijk is vindt men niet relevant.

Dit jaar is hierover een discussie geweest waaruit bleek dat de VHF commissie het niet goed vond als ik in de contest uitslag zou staan en de logs zou beoordelen. Dat zou 'een aantal jaren geleden' zijn besloten.
De reden wanneer dat besloten was en wat de achterliggende motivatie is kon niet teruggevonden worden in notulen (dus of en wat er werkelijk besloten is ook niet).
Het is me niet gelukt de commissieleden op andere gedachten te brengen.
De beoordelaar mag wel mee doen 'buiten mededinging' of 'met de call van iemand anders'. Dan vind ik het een schijnvertoning worden.
Het is overigens geen kwestie van gebrek aan vertrouwen of twijfel over de integriteit van de beoordelaar: de logs zijn desgewenst altijd in te zien. Daarnaast is het door iedere deelnemer net zo goed mogelijk te frauderen als hij dat zou willen. Tegenstations behoeven immers geen log in te sturen.
Ik kan me echter geen motivatie bedenken waarom iemand zou willen frauderen, alleen de eer is te winnen!
Nadat Theo PA1TK zich als nieuwe beoordelaar beschikbaar had gesteld was de situatie opgelost, er was immers voldaan aan de gestelde voorwaarden. Overigens bleek mij achteraf pas dat ik daardoor tevens geen bevoegdheid meer had om aanpassingen in het reglement door te voeren, zoals het toevoegen van de zaterdag- en zondagmiddag, waar een grote meerderheid ATVers vóór stemde. Een aantal andere wijzigingen die Theo vlak voor de ATV contest had willen doorvoeren (zonder één ATVer te hebben geraadpleegd) zijn gelukkig niet doorgegaan. Wel zijn er nu twee iets afwijkende ATV reglementen: die op de website van de VHF commissie is uiteraard de geldige in 2014. (Op niet te lange termijn zal de website van de VHF commissie over gaan naar de Veron website).
De reden waarom de uitslag zo lang duurde had er o.a. mee te maken dat niet de systematiek werd gevolgd die voorgaande jaren gebruikelijk was (voor de duidelijkheid: ik had het wel overgedragen en hulp aangeboden). Er zijn discussies geweest over o.a. /A en /P gebruik, over het maken van verbindingen van verschillende locaties, over de afstanden die het logsheet verkeerd zou aangegeven, verschillen tussen afstand bij 6, 8 of tien tekens locators, over het afkeuren van verbindingen als er afwijkingen zijn in de logs die niets met de video-overdracht zelf te maken hebben…

Uiteindelijk is met de uitslag een 'statement' meegestuurd. Vóór het versturen/plaatsen heb ik duidelijk gemaakt dat ik niet achter de inhoud sta (desondanks is hij ongewijzigd verstuurd/geplaatst).

Ten aanzien van betere continuïteit worden de contesten nu gecoördineerd door meerdere personen, waarbij ook ik gevraagd ben deel te nemen in dat 'groepje'. Er is m.i. echter teveel gebeurd om daar met vertrouwen in te gaan zitten. Voor ATV contest aangelegenheden kan ik natuurlijk wel gevraagd worden om informatie. Hetgeen (en of) er dan iets met mijn bijdrage gedaan wordt valt echter geheel buiten mijn bereik en verantwoordelijkheid.

groet,
Chris, PA3CRX