Probeer eens Viewranger. Dit is een erg uitgebreide app en heeft wel een tijdje nodig om aan te wennen. Hij kan tracks opnemen, exporteren en importeren van en naar GPX formaat, waypoints plaatsen, offline en online werken, je kan wandeltochten van anderen downloaden (soms gratis, soms betaald). Offline werken gebeurt door van te voren kaarten te selecteren voor download ("create saved maps"). Hij gebruikt daar diverse bronnen voor, waarvan veel gratis zijn (open streetmap, open cyclemap, etc). Maar je kan ook kaarten aanschaffen van bijvoorbeeld het Kadaster. Alles haal je op in de ingebouwde "organizer")

- Screenshot van een 7 inch tablet met Viewranger. Geplot is een gelopen vossenjacht in Leusden.

- Achteraf kun je grafieken aflezen van je track.

- Track recorder en stopwatch

- Hoe verplaats je je?

- Tracks delen

- Selecteer delen van kaarten voor offline gebruik.
Een andere tool die je weleens kan proberen, is Maverick. Erg mooi, maar helaas niet compatibel met mijn apparaat (Nexus 7 2013). Het beeld staat te knipperen. Kwestie van uitproberen op jouw apparaat.
Leuke aanvulling is ook:
"GPS essentials" van Mictale.com
en "GPS status" van MobiWIA
Voor in de auto gebruik ik TomTom, maar als je gratis wil, is mij "Be-on-road" goed bevallen. Beetje rare installatie, maar als je eenmaal doorhebt hoe je open streetmaps moet selecteren, dan gaat het daarna simpel.