Hoi Ernest,
We hebben geen open dipool getest, wat misschien nog wel eens gedaan zou kunnen worden. Wat we binnen korte termijn willen vergelijken, is het verschil tussen de Veron gevouwen dipool en de gevouwen dipool uit platstaf aluminium. We gaan denk ik in het begin van komende maand met de Veron dipool aan de slag. De bevindingen (vooral resonantiefrequentie enzo) zullen we hier dan plaatsen.
Het platstaf is namelijk vrij breed (10mm), waardoor de afstand tussen de dipool en de eerste director wordt beinvloed. Dat had bij ons een te lage resonantiefrequentie tot gevolg en een niet goed afgestemde balun. 70cm is tenslotte al milimeter werk.
Het type yagi wat wij hier beschreven hebben, is van het type long-yagi en kenmerkt zich door de grote afstand van de directoren. Naar mijn bevindingen heeft dit geen negatief effect op de gain. Ik heb andere yagi's vergeleken en er zijn misschien typen, die met 2m boomlengte dezelfde gain halen, dan wat wij doen met 2,3m, maar dat verschil vond ik niet erg.
De bandbreedte van een gevouwen dipool vind ik overigens wel makkelijk, ook vanwege de toepassing van 70cm ATV, waarbij het signaal alleen al een dikke 6MHz breed is. De grotere bandbreedte was daarom denk ik juist wel handiger. In de calculator van VK5DJ (helpfile) stonden wel de voor en nadelen van gevouwen en open dipolen, maar dat weet ik nu even niet zo uit mijn hoofd. Het had met de constructie en de belasting te maken.
Ik kon uit de documentatie en de berekeningen niet zien, dat de versterking van een yagi met open dipool groter is, dan een yagi met gevouwen dipool (of andersom). De boomlengte daarentegen (tot de laatste director) was juist verantwoordelijk voor de versterking.
Bevindingen met open dipolen zijn daarom ook van harte welkom op dit forum. Dan gaan wij nog even door met de gevouwen typen