Hoi Fred,
Go, was je gisteren zo moe maar schrijft nog een héél verhaal hier
Inzake puls-generator: ja, dat herinner ik me van de opleiding: blokgolven kunnen bij verkeerde afstelling versterker - overstuurd - harmonischen veroorzaken

Toch, zo een beetje is blijven hangen! Maar ja, de praktijk en toepassingsideeën dan....

Ik heb ook helemaal niet de ruimte om een meetplaats bv. neer te zetten in onze "duiventil" (45 m2 incl. ruime bergruimte binnen de flat).
Hihi abt sked met DL7EBT/Adolf en DJ4ER/Fred. Vgs. mij is het omgekeerd.... Adolf maakt soms meer "troep" met seinen dan gisteren DJ4ER of anders DL8LU/Otto, maar die ging gisteren ook ééns de fout in. Wat wil je, het was zijn aller-allereerste QSO in CW! Daar raken veel jongeren nog heel erg van in de stress, analoog "microfoonvrees" (wat ik heb), het heet in dit geval "sleutelvrees". DJ4ER leek echt rustig te zijn en niet gestressed. Tja, hij heeft ook levenservaring met zijn > 65 jaar, dat maakt wat uit! Hij moet van te voren CW-les hebben gehad, hij seinde erg netjes voor zo"n "bloody beginner". Alleen is hij nu nóg meer QRS dan Adolf en moest ik extreem QRS, denk dat ik in het begin met Adolf net zo QRS moest. Dus hij heeft vorderingen gemaakt (en jij zult die ook maken!

)
Inzake me meteen eruit te pikken: er is gezegd over mijn sig, dat het lijkt als seint er een kuststn, want het zou als A2A klinken, dus een gesuperponeerd toontje op de uitgezonden QRG, je meent dan 2 toontjes te horen in stand CW. En dat ik zodoende meteen eruit te pikken zou zijn: omdat dit geen andere OM heeft.
Ja, die ETM2b heeft een erg mooie teken/pauze-verhouding, dat is met de ETM5C, die ik eens in een noodgeval kocht en na dit noodgeval nooit meer heb gebruikt, anders. Die klinkt wat "gejaagder", welke ratio je daarop ook instelt.
Ha, dat met "de handen lopen voor op de hersens" heb ik óók live meegemaakt!! Het was echt een schok toen dat gebeurde en meteen ook een panieksituatie: elke keer dat ik wat wou schrijven stond het er al op papier! Wat raakte ik daardoor in de war, go. Ik heb er een verhaaltje van gemaakt, dat ook in ons allereerste HelleMonster stond. Ik probeer het hierbij up te loaden, want het past precies op je situatie met nog meer dingen. Hoewel er nu geen CW-examens meer zijn

waarvoor snelheidsdrempels dienen te worden genomen vóór het examen.
In het verhaaltje zul je zien, hoe lang ik er over deed om op snelheid/12 wpm te komen, en hoe verwoed ik oefende toen elke dag, dus ik heb niet echt aanleg voor CW (troost voor jou als je weer eens zit te wanhopen over jezelf). Anderen redden alles in slechts enkele weken/maanden, ik denk niet dat altijd overdreven wordt (zegt men graag); mensen met aanleg zullen dat best kunnen redden!
Ja, zo geregeld een keertje tegen je grenzen aankomen is lastig, vooral als je een lange werkdag hebt opzitten (ik had na het avondeten een lang tukje gedaan en was nog kakelvers), maar zeker goed voor daarna; zo worden de bakens telkens een stukje weer verplaatst! Ik zal het niet te vaak doen hoor: te snel seinen. Soms ben ik ook de kluts kwijt: welke snelheid met wie moet ik anahouden (ik heb niets om de speed te laten controleren), en kan het gebeuren dat ik voor de ene eigenlijk te langzaam sein en voor die andere juist weer te snel.
Dus meteen een brul geven, als je echt téveel mist in mijn doorgangen, want dan is het voor jou (en mij ook) niet leuk meer. Met QRQ met andere stns hoor ik ook niet elk woord maar dan de samenhang, en kom er zo weer uit. Dus dit principe volg je ook al
Ja, je leek gisteren weer een stukkie onder mijn QRG te zitten, maar ik heb niet bijgedraaid, misschien was je me dan kwijt geweest bij smalle filter. En gisteren was het toch relatief rustig op QRG, dan kunnen "we wat breder gaan zitten" .
In CW is niets hopeloos

De aanhouder wint! Dat zie je ook in mijn bijgaand verhaal...... Print hem bij voorkeur uit, anders krijg je een stijve nek met lezen...
Wat je in het verhaaltje tegenkomt: vooral véél
luisteren , ook vanwege de afkortingen en Q-codes.... !!
Hier een oldie van ca. 1967 van de Beach Boys met wat "namaak-CW": dududut-dududut-du-dudududut-dududut....
http://www.youtube.com/watch?v=zPB-GDPHEoU
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things