Download: Afregelen sweep generator
Voor het opdelen van het frequentiebereik van 0-255 MHz en van 245-490Mhz, spring naar deze uitbreiding met drie potmetertjes en een schakelaar door op deze link te klikken.
______________________________________________________________________________________________
Sommigen hebben al een pakketje (lid 1t/m 10), of een print (de rest, hi). En dan kun je gaan bouwen. Sommigen moeten nog onderdelen bestellen.
Ik ben al begonnen met bouwen en dat wilde ik hier laten zien. Ik hoop dat jullie ook jullie bouwsels laten zien zodra je zover bent.

Open het document AN-Sweep-cmp-bot132.pdf voor de componentnummers op de bodem. Deze staan namelijk niet op de print gedrukt.
Open het document An-sweep-prt132b.pdf voor de corresponderende onderdelen bij de nummers. Mensen met een pakketje hebben alle onderdelen waar FOD achter staat. De rest moet je zelf bij elkaar sprokkelen.
Gebruik tin van ongeveer 0,7mm, die soepel vloeit bij niet al te hoge temperaturen.
Begin met de SMD componenten aan de onderkant van de print. Vertin eerst één van de twee eilandjes en schuif met een pincet de soldeerkant van het onderdeel tegen dit druppeltje. Houd je bout er weer even bij en schuif nu het onderdeel in de vloeibare tin op zijn plaats. Vertin vervolgens de andere kant(en). Een heel klein beetje tin volstaat.
Daarna kun je beginnen met de bovenkant. Open het document "AN-Sweep-cmp-top132a.pdf" als hulp voor het geval je de opdruk van de print niet goed kunt lezen. Ook de polariteit van de elko's staan alleen in dit document en niet op de print. In dit document kun je ook zien welke potmeters en schakelaars extern moeten komen (zie rand van het document).
Begin eerst met de lage onderdelen. IC's kun je eventueel in voetjes plaatsen. Ik gebruik bij voorkeur metaalfilm weerstanden, vandaar de extra kleurrand op de weerstanden in onderstaande foto's. Door de weerstanden consequent op dezelfde manier te monteren (bijvoorbeeld met tolerantierand naar rechts, of boven), kun je straks eventueel makkelijker foutzoeken. Verder vind ik het handig om op de lijst gelijk weg te strepen wat ik al heb gemonteerd. Let er bij het plaatsen van de 4u7 elko's op, dat er één van de vier andersom gemonteerd moet worden (C5 met plus naar onderkant gericht). Oftewel, houd goed de polariteit in de gaten. SW1, SW2, P4, P5, P6 komen extern, dus zoek je niet rot naar een juist model. P4 en P5 zijn de meerslagenpotmeters waar je straks aan de buitenkant mee gaat regelen (mogen ook 100k zijn). P6 is voor de marker.
Ik mis nog een paar onderdelen en het blikwerk. Ik zal eerst even in de junkbox zoeken en anders zet ik het op de lijst om te bestellen.
Dus, later meer! En nu jullie. Laat zien je bouwsels!