Over bandbreedte van antennes gesproken; ik gebruik een 24dBi wok voor 13cm en die is afgestemd op de Wi-Fi band. Maar met 2330MHz gaat het ook nog uit de kunst! Ongeveer 100MHz lager... Kom je aan met de 2m band die 2MHz breed is

Dus jij haalt je antennes bij de chinees... of bij de vogelbescherming! Begrijp ik [PD amateur met koud 1 jaar papieren]PE1RQM schreef:ik gebruik een 24dBi wok
Ik geloof niet dat een chinees hier graag in wil bakkenPD4U schreef:Dus jij haalt je antennes bij de chinees...
Ik begrijp ...fred101 schreef:<..>
Als een lijn nu langer is dan zijn golflengte en niet goed afgesloten dan gaan er effecten op treden. Er ontstaan golfbewegingen. De spanning en stroom zijn niet op ieder punt meer even hoog. Omdat er reflecties optreden die 180 graden uit fase is zullen de dalen geen nul en de toppen niet maximaal zijn.
Hoe groot die reflecties zijn hangt van de Z van de afsluiting af en de Z van de lijn. Rho is dan (Zkabel-Zload)/(Zkabel+Zload). De VSWR is dan (1+Rho)/(1-Rho). Het reflectie verlies is dan -20log(rho) in dB.
Je ziet in het hele rekenwerk komt geen lengte voor. Dat is het deel wat ik ook niet goed snap. <..>
En vertel dat maar eens aan een vrouw... dan krijg je een klap in je gezicht!PD4U schreef: een "kritische" <..> lengte <..>
Dan had je naar "HEELWEG MICROWAVE", te Westendorp moeten gaan (meestal in januari). Rosmalen is een verkoop markt met kraampjes waar over het algemeen geen ruimte is voor metingen (met één E). Ik denk niet eens om te solderen; veel te druk! Maar wel gezellig...bcans schreef:zou er op de beurs in rosmalen iemand staan met een RF vermogen meter op 2.4Ghz?
anders neem ik het zendertje mee om een meting te doen?
PE1RQM schreef:Even terugkomen op de kabellengtes; vergeet de verkortingsfactor ook niet...
Dan had je naar "HEELWEG MICROWAVE", te Westendorp moeten gaan (meestal in januari). Rosmalen is een verkoop markt met kraampjes waar over het algemeen geen ruimte is voor metingen (met één E). Ik denk niet eens om te solderen; veel te druk! Maar wel gezellig...bcans schreef:zou er op de beurs in rosmalen iemand staan met een RF vermogen meter op 2.4Ghz?
anders neem ik het zendertje mee om een meting te doen?
"zolang het maar met zijn karakteristieke impedantie is afgesloten"...fred101 schreef:De karakteristieke impedantie van een coax kabel is lengte onafhankelijk.