Even kort wat specificaties:
Merk/type: Diamond CR-8900
Lengte: ca. 126 cm
Maximale vermogen: 60 Watt FM
Gerwicht: 490 gram
10m: 29.5-29.7 MHz, versterking 2,15 dBi (1/4 Lambda)
6m: 51-54 MHz, versterking 2,15 dBi (1/4 Lambda)
2m: 144-148 MHz, versterking 2,15 dBi (1/2 Lambda)
70cm: 430-440 MHz, versterking 5,5 dBi (2x 5/8 Lambda)
Download hier de Engelstalige PDF met installatieinstructies.

Eerder had ik al naar een goede bevestiging gezocht voor op de auto. Een magneetvoet wordt afgeraden, vanwege de grounding en de beperkte betrouwbaarheid. De antenne is namelijk 126cm, behoorlijk stug en heeft een spoel aan de bovenkant (hefboom effect). Voor je het weet waait de antenne van je dak! Montage door een gat in het dak te boren, was ook al geen optie, omdat het blik daarvoor te dun is. Met een ring onder het dak verstevigen is natuurlijk een optie, maar het blijft wat zwakjes voor een dergelijke lange antenne.
Deze antenne is dan ook ontworpen, om op de hoek van de auto te worden geplaatst op een trunk mount. Dit kan bijvoorbeeld een Diamond K400, K412, K550, K600, of een soortgelijke antenna-mount zijn (link)
Als je hem bijvoorbeeld op het deksel van de kofferbak van een sedan wil monteren, kun je met een K600 uit de voeten. Voor een dakimperiaal is een K550 geschikt en voor een hatchback is een K400 geschikt.
Ik heb een VW golf en dat is dus een hatchback. Ik heb mijn K400 gekocht op de radiomarkt in Apeldoorn. De K400 wordt met verschillende kabels en connectoren geleverd. Maar meestal wordt het kale model verkocht en kun je daar zelf een kabelset bij kopen. De kale K400 kost ca. 40 euro en een kabelset met PL259 en SO239 en hoge kwaliteits kabel kost dan ca. 25 euro. Mijn kabelset is niet van Diamond overigens, maar is er wel voor ontworpen. Zo is het laatste stukje coax van dun teflon coax gemaakt, om van buiten je auto naar binnen te komen.
Foto's van de mount en de antenne:



De schroefjes klemmen de mount vast. Ik heb het stukje metaal (meegeleverd met de K400) niet tussen de schroefjes en lak geplaatst, juist om wél contact te maken met het chassis (ground). Dit deel van de kofferdeksel is overigens erg stevig. Let op het dunne stukje teflon coax dat naar binnen wordt gevoerd. Nog een klein beetje silliconenkit tussen het rubber en de doorgevoerde coaxkabel kan denk ik geen kwaad. De bovenkant van de K400 heeft een rubber laag tussen de lak en de mount, welke tevens een goede houvast biedt en bescherming voor de lak.


Nog even een closeup van de voet. Ik moet nog vulkaniserend tape aanbrengen om te voorkomen dat er water in de kabel kan lopen.
Dan kan het afregelen beginnen. De SWR is al weer heel anders dan eerdere experimenten op het balkonhek en op een SO239 chassisdeel in het midden van het dak. De afregelprocedure staat beschreven in het eerder genoemde PDF document.

Toen ging ik rijden. Eerst langzaam door de bebouwde kom. Ik vond het best wel eng, maar na de eerste tussencontrole kon ik rustig naar de 80km/uur. Dat een tijdje gedaan te hebben, heb ik een stuk snelweg gepakt met een snelheid van een dikke 120km/uur. Geen herrie of gefluit en de antenne bleef keurig staan. Het blik waar de K400 aan bevestigd is, gaf ook geen vervorming. Geslaagd dus! Deze voet is heel erg stevig en kan zelfs rustig de ATAS-120 dragen.
Tijdens het rijden heb ik met een aantal amateurs (PA0VIC, PE1FOD, PD1CB, PD1JMB), een verbinding gehad op alle 4 banden met de FT-8900 (alleen FM dus). Dat ging prima, al merkten we wel dat Vic zijn antenne niet al te hoog stond (die van mij ook niet, hi). Op alle banden was de verbinding bijna even goed, of soms ook wel slecht. Nou reed ik wel in een moeilijk gebied tussen de Bilt, Bilthoven en Amersfoort in de bossen en tussen de hoge wallen. De komende tijd zal ik meer verbindingen moeten maken, om de kwaliteit goed te kunnen beoordelen. Af en toe rijd ik naar Friesland, zodat ik een mooi vergelijk kan maken met mijn oude Diamond Slim Gainer (dualbander) van 60cm lang. Die staat ook nog steeds op de auto, in het gat van de autoradio FM antenne.
Met deze topic hebben jullie duidelijke foto's kunnen zien van een dergelijke mount. Als er nog vragen zijn, kun je reageren op dit bericht, of mij een mailtje sturen.
Relevante links:
Forum: Het tunen van de Diamond CR-8900 antenne (mijn ervaringen)
Forum: FT-8900R informatie (bijpassende transceiver)