Zendamateurs moeten zichzelf identificeren, zodra ze een uitzending doen in de ether. Dat wordt verplicht gesteld door de overheden, om te weten wie er gebruik maakt van de ether en wie dat dan is. Tevens is het belangrijk, dat deze identificatie volgens een internationale standaard geschiedt. Het gebeurt niet zelden, dat de signalen van een zendamateur ook in het buitenland waarneembaar zijn. Sterker nog; op de korte golf is dat meestal zelfs de bedoeling!
Zendamateurs dragen roepletters (call) ter identificatie (zoals in mijn geval PE1RQM). In het geval van een spraakverbinding, moet ik dus bij het openen en sluiten van mijn uitzending deze roepletters noemen. Als ik "peee-eee-één-er-ku-em" roep, snappen ze er niets van aan de andere kant van de oceaan. Daar zouden ze maar zo "pie-ieee-one-arr-kju-em" kunnen roepen. Erger wordt het, als het een taal zou zijn die compleet anders is, dan onze taal. Spellen in het Nederlands telefoonalfabet zet ook geen zoden aan de dijk... Hoor je mij al roepen: "Pieter Eduard één Rudolf Quotiënt Maria"?
Zendamateurs moeten het NAVO Spellingsalfabet gebruiken. Mijn roepletters klinken dan zo: "Pappa Echo one Romeo Quebec Mike". Het wordt niet erg gevonden, als de "one" als "één" uitgesproken wordt in het geval van een lokale verbinding. Meestal past de zendamateur zich aan, aan het type verbinding: lokaal of internationaal. Maar omdat het NAVO spellingsalfabet internationaal gebruikt wordt, begrijpt men elkaar. Ook in geval van nood kan dit zeer belangrijk zijn. Het NAVO spellingsalfabet is verplichte examenstof voor (aankomende) zendamateurs.
Naast identificatie, is het ook belangrijk, dat gebruikte afkortingen internationaal gelijk zijn. Daarom wordt ook hiervoor dit NAVO alfabet gebruikt. In het Engels heet de NAVO overigens NATO en in Frankrijk noemen ze het de OTAN, om het internationaal maar eens "standaard" te houden....

NAVO - Noord-Atlantische Verdragsorganisatie
NATO - The North Atlantic Treaty Organisation
OTAN - Organisation du Traité de l'Atlantique Nord
Het internationale spellingsalfabet:
A - Alfa
B - Bravo
C - Charlie
D - Delta
E - Echo
F - Foxtrot
G - Golf
H - Hotel