Van de beheerders van
PI6ATV te Ijsselstein heb ik vernomen, dat binnenkort een start wordt gemaakt met het ombouwen van de 70cm ATV ontvangst op de toren. Ze willen namelijk 4 antennes installeren, voldoende voor bijna alle richtingen. Je kunt dan waarschijnlijk via een controller de voor jou meest geschikte antenne kiezen.
Groot voordeel is wel, dat ook mensen uit een andere richting dan het oosten gebruik kunnen maken van de 70cm ingang.
Mocht het zover zijn, dan zal ik hier mijn bevindingen posten. Ik zat al aan de oostkant, dus het kan er voor mij eigenlijk niet beter op worden (en ik hoop ook niet slechter

). Er zijn wel een aantal amateurs uit het westen van Ijsselstein die met smart zitten te wachten op de nieuwe antennes.
Dus Mario PA3GJN en Anjo PA0ZR, nog even geduld!
Overig nieuws:
1) Voor 70cm ATV is een behoorlijk sterk signaal nodig om een goed beeld te ontvangen. U moet minstens met een S9 op de toren binnenkomen, om een B1 beeld, of beter te maken. Dus een uitdaging is het wel!
2) Rond de toren van PI6ATV worden wat datasignalen uitgezonden op de 70cm band, die als interferentie zichtbaar kan zijn in uw beeld. Dat vindt periodiek plaats.
3) Vaak wordt 434.750 gebruikt als simplex frequentie in de buurt van de toren door diverse amateurs met simlex spraak verbindingen. Dat kan ook soms interfereren met uw signaal. Monitor maar eens op of rond die frequentie.
Wilt u ook graag uitkomen met 70cm ATV op de transponder van Ijsselstein? Plaats hier dan eens een reactie op dit bericht, kunnen we elkaar allemaal wat helpen.