Ik heb vorig jaar langdurig en intensief met diverse zelfgebouwde magnetische-loopantennes geëxperimenteerd en de opgedane ervaringen met andere gebruikers en bouwers van dit type antenne uitgewisseld.
Voor dat je een magnetische-loopantenne gaat bouwen is het noodzakelijk om eerst wat rekenwerk te verrichten m.b.t. de toe te passen materialen , afmeting, vorm etc.
Gebruik hiervoor “Loopcalc” het kleine maar zeer krachtige rekenprogramma va KI6GD.
LOOPCALC
Met dit programma krijg je inzicht welk rendement de antenne zal leveren bij een bepaalde afmeting , model en toegepast materiaal.
Je zult ook zien dat de afmetingen van de antenne van zeer grote invloed zijn op de uiteindelijke prestaties.
Ook kun je direct de capaciteit en de doorslagspanning van de condensator berekenen.
Het zal je direct opvallen dat de spanningen in het KiloVolts bereik liggen en daar moet je terdege rekening mee houden want die spanningen zijn beslist niet ongevaarlijk.
Ik gebruikte in een experimentele opstelling een motortje voor het afstemmen van de vacuüm C waarbij ik wat minder aandacht aan de isolatie had besteed en dat resulteerde in een overslag die je kunt vergelijken met een kleine blikseminslag wat weer resulteerde in een uitgefikt motortje.

Nog een punt van aandacht is het enorme veld dat dit type antenne opwekt.
Stel de antenne op uit de buurt van andere metalen constructies want doe je dit niet dan geeft dit onvoorspelbare en vreemde effecten.
Uiteraard moet je zelf ook uit de buurt van de antenne blijven want zo’n sterk magnetisch veld schijnt ongezond te zijn.
Voordeel is dat je tijdens het zenden eenvoudig met een TL-buis de opstralingshoek kunt bepalen .
Op het Internet is erg veel info te vinden over het bouwen van magnetische-loopantennes maar plaatjes zeggen meer dan woorden.
Magnetische loopantenne PE2FOX
diverse knutsels
De vacuum C (10-1200pF / 4KVolt) die ik toepas is van Russische makelij en net als een Lada zeer robuust en bestand tegen mishandeling en barre weersomstandigheden.
De kleinere vacuüm C (5-250pF / 5 KVolt) gebruik ik voor de STL (20 Mtr. en hoger).
Small Transmiting Loop
De Vacuüm condensatoren kocht ik bij Alexandre UX7CQ
Ik heb er tussen de 20 en 25 ingevoerd vanuit de Ukraine.
De 10-1200pF kost nieuw 90 Euro en de 5-250pF kost 45 Euro, prijs is incl. verzenden.
Hier in PA verkoopt de Elektrodump dezelfde vacuum C’s maar dan in gebruikte staat en kosten ze ook nog eens de helft meer.
Mijn loop is gemaakt van 32 mm dikwandig aluminum buis die door een constructiebedrijf in een hoepel is gerold.
Op de plaatjes zie je ook knutsels van dikke coax en van diverse materialen uit de bouwmarkt.
Linkje naar HB9ABX waar je veel info kunt vinden m.b.t. de bouw van een magnetische loopantenne.
De specs van mijn loopantenne:
Loop Diameter 1.75 meters
Loop Circumference 5.70 meters
Loop Area 8.5 meters²
Conductor Diameter 32 mm
Shape Circle
Material Aluminium
Operating Power 100 Watt
Ik zal in een volgend stukje wat meer vertellen over mijn ervaringen in het gebruik van de magnetische-loopantenne en waarom deze antenne vanwege z’n bijzondere eigenschappen vooral voor de luister-amateur geschikt is.
73' Erwin Fox