Opbouw 70cm ATV zender

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Het Minikits stuurzendertje is inmiddels klaar en werkt redelijk goed. Nog niet helemaal stabiel maar is ook nog niet afgeschermd. Nu wilde ik het printje met busjes op een grotere print plaatsen en hier later de PA en audio module naast plaatsen. Tussen de afzonderlijke delen ga ik schotjes zetten.
Moet ik de printjes aan de schotjes vastsolderen? En hoe zorg ik voor de doorvoer van signalen: kan dat met een kort stukje coax, of juist beter gewone afgeschermde kabel? Overal connectortjes en stekkertjes tussen lijkt me overdreven en bovendien niet haalbaar omdat de verbindingen ca. 2 cm lang zijn, en dat zou alleen maar verlies opleveren.
En de audio en video ingangen, maakt het wat uit als ik daar een stukje afgeschermde kabel van ca. 10 a 20 cm voor gebruik? Ook vraag ik me af of de stuurzender en/of audio en PA van een dekseltje voorzien moeten worden. Voor de PA lijkt me dat niet haalbaar, daar komt nl. een ventilatortje aan en de lucht moet kunnen bewegen.

Veel vragen dus :D Hopelijk hebben jullie wat tips voor me. Bij voorbaat dank!

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
pss0ft
.
.
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 nov 2007, 10:58
Locatie: Wolvega
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door pss0ft »

Hi,

En ook ik ben benieuwd... Ook ik heb ooit eens een minikits zendertje, eindtrap, helical filter en modulatie printje gekocht. Daarom volg ik deze discussie op de voet. Helaas door tijdgebrek tot nu toe heb ik er niet mee kunnen spelen. Daar wil ik nu wat aan doen.

De status:
- zendertje in elkaar gesoldeerd
- modulatie printje ook
- eindtrap daar moet de module van geschuurd worden

Dus.. laat de tips maar komen voor ons..

Mvg. henk [pd5dp]
QTH Wolvega JO22XU
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

He Henk,

Da's lang geleden :) Het is de laatste week erg rustig op dit forum, ik hoop dat er nog wat reacties komen. Inmiddels heb ik 2 blikjes gekocht waar de printjes mooi in passen. Ik ga de modules dus apart inblikken, dat leek me wel het beste. Daar ga ik dan toch maar met SMA stekkertjes en chassisdeeltjes de boel aan elkaar koppelen. Ook een 10A schakelende voeding gekocht om alles van stroom te voorzien.

Als behuizing gebruik ik de kast van een oude satelliet ontvanger gebruikt, helemaal van metaal dus ideaal. Die heb ik net leeg gesloopt en daar komt nu de voeding in.
De audio module heb ik nog niet klaar maar het stuurzendertje werkt al wel en ik kan het beeld van mijn camcorder op de tv 434 MHz zien. Nu nog even inblikken en dan in de behuizing. Als dat klaar is plaats ik hier even een foto.

Groet, Fokko
PE1_IDY
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mei 2009, 19:22

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PE1_IDY »

hallo fokko

ik ben ook qrv op 70cm met atv

en zit in drachten

misschien kunnen we eens wat experimenten doen

gr

andre
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Contact met Andre inmiddels gelukt. :D Nog niet optimaal (B4) maar ik denk dat m'n vermogen ook nog erg laag is, hooguit een paar Watt.
Zoals beloofd zal ik hier even een foto plaaatsen van m'n knutselwerkje. Er moet nog wel even een andere frontplaat op natuurlijk maar zo ziet het er nu nog uit.
Links geschakelde voeding 12.4V, 10A. In het midden het stuurzendertje en rechts audiodeel. Aan de achterkant PA met koelblok en ventilator. Alles ondeling gekoppeld met low-loss dubbelgeaarde teflon kabeltjes en SMA aansluitingen.

Afbeelding

Nu moet het vermogen nog wat worden opgekrikt. Op internet kan ik eigenlijk geen laagspannings PA's vinden met een beetje flink vermogen. Wel kom ik overal hoogspanning buizenversterkers tegen met triodes zoals GS35b of GI7b. Deze apparaten leveren een fiks vermogen maar met een regelbare anodespanning kun je de boel wel keurig netjes op 25 of 50W zetten. Maar zijn deze zgn. cavities eigenlijk wel geschikt voor atv? Ik bedoel i.v.m. lineariteit. Iemand die hier iets meer over weet?

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Ik heb vorige week op de Friese Radio Markt een SWR/power meter gekocht voor de hoger frequenties en was pas nu in de gelegenheid het vermogen van het Minikits zendertje met PA door te meten. Hij geeft bij gemiddelde video maar zo'n 2 Watt af, toch minder dan ik had gehoopt. Reverse vermogen geeft ie helemaal niet aan dus blijkbaar een zeer goede SWR en alles gaat de antenne uit.
Dit is wel het gemiddelde vermogen dus de syncpulsen kunnen bijv. ergens rond de 5-6W liggen en het gemiddelde audio signaal op 1,5W of zoiets.

Nu heb ik bias van de Mitsubitchi module wel laag afgeregeld op 4,5 Volt (volgens de instructie) en met het ventilatortje aan is ie zelfs na een uur fulltime zenden nog steeds niet warm. Nu zou nou ik de bias spanning nog maximaal kunnen zetten op 5V maar hoger dan 3W zal ik waarschijnlijk toch niet komen.

Nu nog het helical filtertje om de onderzijband te onderdrukken. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? Ik heb geen spectrometer dus zal het zoveel mogelijk op het gehoor moeten afregelen. Is dit mogelijk?

Ook tips voor een eventuele PA zijn van harte welkom. Een grotere of hogere antenne zit er helaas niet in dus ik moet iets meer power hebben.

Groet, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door pe1br »

PD8F schreef:
Nu nog het helical filtertje om de onderzijband te onderdrukken. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? Ik heb geen spectrometer dus zal het zoveel mogelijk op het gehoor moeten afregelen. Is dit mogelijk?

Ik heb het hele setje ook al een tijdje thuis liggen maar nog niet heel veel mee gedaan.
De stuurzender en audio print zitten in elkaar alleen de eindtrap moet ik nog bouwen.
Het filter zat ik zelf te denken om gewoon naar de onderste audio carrier te luisteren en deze zo veel mogelijk proberen weg te krijgen.
als het goed is hoor je met een standaard ontvanger (fm of am) bv me dual band porto de audio carrier op 434.250 +5.5 en 434.250 - 5.5.
de onderste zoveel mogelijk terug regelen zonder antenne aan de ontvanger en hopen dat je onder de norm zit (is niet te bevestigen zonder meet apparatuur).

Het is maar een idee, of het in de praktijk ook zo gaat werken moet ik nog zien :-)
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De audiocarrier van de onderzijband heeft zijn draaggolf op 428.750MHz.
Probeer deze maar eens te vinden als je geen video en audio aanbiedt aan de zender. Dan hoor je een stille draaggolf als het goed is (op een brommetje na, het is tenslotte WFM). Deze draaggolf moet zo goed mogelijk onderdrukt worden, maar helemaal wegkrijgen is bijna onmogelijk. Probeer dit eerst zonder eindtrapje, want door niet-lineariteit van de eindtrap, kan er net zo goed weer een onderzijband ontstaan (spiegel).

Er staan wat meer artikelen over de niet-lineariteit van de minikits eindtrap hier en afregeltips: http://www.hamforum.nl/search.php?st=0& ... ds=428+750

Met de zender heb ik geen ervaring, maar er zitten wel raakvlakken in mijn tekst met jullie zender. Zelf gebruik ik een modulator.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Dank voor jullie reacties Marco en Tjalling. Dat idee van het onderdrukken van de audio subcarrier was ook het eerste wat bij mij opkwam. Maar dat leek wel een erg eenvoudige methode, blijkbaar toch de enige juiste.
Ik hoorde trouwens onlangs van een meer ervaren atv amateur dat een helical filtertje hooguit 3 tot 10 dB onderdrukking van de onderzijband zal geven. Maar goed, beter iets dan niets. Dan ga ik dat maar als eerste doen, ik wil natuurlijk niet onder de 430 MHz uitkomen.

Bij wijze van test heb ik de bias-spanning (stond op 4,5 Volt) eens iets verhoogt om te kijken wat het maximaal haalbare vermogen was. Tot mijn verbazing haal ik met een Vgg spanning van 5 Volt op de module maar liefst 17 Watt! Dat valt dus reuze mee. Het koelblok wordt dan wel snel heel erg heet en zonder ventilator overleeft ie dat zeker niet lang. Ik heb de boel daarom maar weer terug geschroefd naar 4.5 V en hij staat nu continu te pruttelen op 2 Watt. Ventilatortje heb ik voor de zekerheid wel aan laten staan want hij wordt nog steeds redelijk warm.

Maar… nieuwe ontwikkelingen hier:
Om het vermogen toch wat op te krikken heb ik een oude Motorola breedbandversterker voor een zacht prijsje over weten te nemen. Deze zit geïntegreerd in een enorm koelblok van 20 x 45 x 11 cm en is loodzwaar. Deze versterker is oorspronkelijk gebruikt voor het oude ATF-3 autotelefoon-netwerk en gemodificeerd voor gebruik op 420 – 450 MHz. De transistoren stonden oorspronkelijk in klasse C maar met een aantal bias schakelingetjes voor elke transistor zijn deze in klasse AB gezet. Het is een drie-traps versterker en hij kan zonder probleem 200W (bij 30A) leveren maar als je het vermogen laag houdt blijft het signaal mooi in het midden van de curve en is daar redelijk lineair, vergelijkbaar met klasse A. Volgens de vorige eigenaar gaat hij pas zichtbaar vervormen boven de 130W. Voor geïnteresseerden, zie bijv. de site van PA6NL: http://remco.org/pa6nl/driver/index.html Het apparaat dat ik hier heb is grotendeels op dezelfde manier aangepast, alleen heeft die van mij alles wat netter op keurige zelfgemaakte printjes voor de bias instellingen. Ook de uitvoering/type lijkt wat anders maar het principe is hetzelfde.

Omdat de vermogensversterking van deze apparaten enorm groot is (26-28 dB) heb ik eerst mijn Mitsubishi eindversterkertje maar eens op 20 mW gezet en toen bleek er 23W uit de Motorola te komen. Audio en kleur zijn prima maar het beeld wordt in de lichte gedeelten, met veel video, scheef getrokken. Ik vermoed dat dit komt omdat de Mitsubischi module nu zo laag is afgeregeld dat ik helemaal onderaan in de curve zit. En daar is ie natuurlijk verre van lineair. Het grootste deel van de onderkant van de sinus komt er niet eens door. Het niet lineaire signaal wordt dan weer versterk en zodoende het slechte resultaat.

Ik moet dus de Mitsubishi PA module weer op ca. 2W afregelen (want daar zit ie in het lineaire deel) en vervolgens het vermogen van het MiniKits stuurzendertje terugregelen. Helaas is dat niet mogelijk, eenmaal goed afgeregeld heb je een vermogen van ca 50 mW en dat kun je maar beter zo laten staan anders ontregel je de rest weer: kleur valt weg, verkeerde frequentie enz.
Dus is mijn plan nu om een verzwakkertje achter de stuurzender te zetten, een simpel T-filtertje met 3 weerstanden. Volgens mijn berekeningen krijg ik een verzwakking met een factor 20 (dus -13 dB) met twee weerstanden van 33 Ohm in serie met daartussen een van 22 Ohm parallel. De in- en uitgangsimpedantie zal dan iets van 49,3 Ohm zijn en de verzwakking 13,5 dB maar dat is goed genoeg. Mocht je zelf nog eens een verzwakkertje (attenuator) willen bouwen zie bijv. hier: http://www.icycolors.com/nu9n/tpad-calculator.html
Er zal dan ongeveer 2,5 mW uit de stuurzender (na de verzwakking) komen en zo’n 50 mW uit de Mitsubishi PA. Deze zal dan met de bias nog iets bijgeregeld moeten worden en dan de Motorola ingestuurd zodat ik op precies 25 Watt totale output uitkom. Zo blijf ik met het signaal in beide PA’s mooi in het lineaire gedeelte zitten.

De reden dat ik voor een verzwakking van 13 dB kies en niet 16 dB, wat in mijn geval meer voor de hand zou liggen, is omdat ik zo het vermogen straks m.b.v. de bias gemakkelijk kan verhogen naar 50W als ik de F licentie heb. Hopelijk begin volgend jaar.

Afijn, ik ga vandaag nog even het T filtertje in elkaar knutselen en laat even weten hoe het is afgelopen. Er zijn hier 's avonds regelmatig lokale 70cm atv-ers in de lucht (het groepje word steeds groter) dus kan ik meteen even een rapportje vragen.

Van die oude ATF-3 breedband versterkers (repeaters) moeten er nog genoeg in omloop zijn. Ook van andere merken zoals Fusion, Ericsson enz. Als je er eentje te pakken kunt krijgen en hij is geschikt (of geschikt gemaakt) voor ATV dan is dit zeker iets om te overwegen. Ideaal voor ons 70cm atv amateurs. Het hangt natuurlijk wel van de prijs af. In oorspronkelijk vorm zijn ze meestal klasse C en moeten dus wel aangepast zijn tot klasse AB anders krijg je teveel vervorming. En let op de bandbreedte, we moeten in één keer een gebied van 6 a 7 MHz kunnen versterken. Maar de meeste van deze apparaten kunnen dat wel aan omdat ze een aantal telefoongesprekken op verschillende frequenties gelijktijdig door moesten sturen naar de ander repeaters. Ze zijn daarom vrij breedbandig.

Nog een tip voor PE1BR: Zeker gaan afmaken, het is best leuk hoor dat spul van Minikits. Ik heb alle drie modulen in afzonderlijke blikjes gesoldeerd met SMA connectoren en teflon kabeltjes ertussen. Het moeilijkste deel van het Minikits avontuur vond ik persoonlijk het afregelen van de stuurzender, daar ging bij mij erg veel tijd in zitten. Het audio printje was zo afgeregeld. De PA module heb ik eerst helemaal rondom dichtgekit met siliconenkit (klein tubetje bij de bouwmarkt voor een paar euro), goed laten drogen en de volgende dag gladgeschuurd. Daar gaat flink wat tijd in zitten maar hij moet goed vlak zijn, wel een koelblok gebruiken met een klein beetje pasta er tussen dat geleid beter. En een ventilatortje er achter is zeker ook aan te bevelen. Regel de bias spanning heel voorzichtig eerst af op 4,5 V (meten met het smoorspoeltje even los, daarna weer vast solderen). Dan heb je nog maar een paar Watt maar je kunt alvast wat testen met een lokale amateur. Je kunt hem later altijd wat hoger zetten maar ik ken iemand die hem meteen voluit op 5 V zette met ruim 15 W uit en dat heeft helaas maar een paar minuten geduurd, toen was ie kapot. Je kunt hem beter op hooguit 10 W zetten en de antenne een metertje hoger, dat levert je veel meer bereik op.

Zo, dit is een lang verhaal geworden zeg :-) Ik laat hier nog wel even weten wat het resultaat is geworden van mijn experiment met het T-filtertje.

73, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb ook eens een verzwakkertje gemaakt in 2007: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=114#p561
Die zit er nu niet meer in geloof ik.

Het afregelen van de bias doe ik uitsluitend door de stroom te meten, niet de spanning. Bias is tenslotte gebaseerd op stroom en op de amperemeter kun je dan gewoon tijdens het afregelen in serie zetten. Ik heb bovendien de potmeter vervangen voor een meerslagen type.

Want er is maar een heel klein gebiedje waar het PA module het meest lineair is. Het grootste probleem is, dat verschillende elementen invloed hebben op de lineariteit. En dat is de balans tussen ingangsvermogen, bias (stuurstroom) en uitgangsvermogen. Ook de aangesloten antenne maakt nog wat invloed heb ik gemerkt.

Zonder met een spectrum analyzer het signaal te beoordelen, zou ik nooit en tennimmer een 130W PA gaan gebruiken. En de minikits PA vind ik echt tekort schieten om als driver te dienen. Ook een stuurzender met zo weinig onderzijbandonderdrukking zou ik ook niet voor een PA willen zetten (ook niet een 10W PA).

Mijn Barco modulator heeft zoveel onderzijbandonderdrukking, dat ik deze niet kon meten. Ik heb de audiocarrier gemeten van de LSB. Met de Minikits PA erachter werd het -55dB (ten opzichte van de hoofddraaggolf), omdat de niet-lineariteit gewoon de bovenzijband audiocarrier spiegelt. Tijdens modulatie werd het nog minder: -35dB. En dat, terwijl de audiocarriers al met 12dB verzwakt waren....

Als ik teveel afweek van het lineaire balansgebiedje, dan zag ik op de spectrum analyzer zelfs hele rare dingen gebeuren. Zo kon ik makkelijk 20W maken (meten zonder video aan te bieden), maar de hoofddraaggolf werd niets sterker op de spectrum analyzer! Wel zag ik de zijbanden (audiocarriers alleen) bijna helemaal omhoog komen, wat de powermeter op 20W zette. Dus een hele hoop vermogen in signalen die je juist niet wilt hebben.

Ook zou ik de sync-compressie meten. Boven de 10W zag ik dit als eerste optreden. TV kaarten in PC's zijn hiervoor ook best wel handig, omdat deze de AGC regeling meestal baseren op de sync. Zie ook hier http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=32&t=114&start=0 en scroll naar onderen richting de teletekst plaatjes voor meer info.

Dus een uiterst schoon ingangssignaal komt er, zelfs bij goede afregeling, toch nog best wel rommelig uit. Voor 10W acceptabel genoeg (kantje boord), maar ik zou hier zeker nooit een PA achter hangen... En al helemaal niet een PA die ook niet voor 100% lineair is.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Het principe van het filtertje werkt goed. Maar het signaal blijkt inderdaad niet erg schoon. Zelfs bleek er bij een amateur 5 km verderop wat sync problemen en de kleur viel af en toe weg. Een ander amateur die maar een paar honderd meter van hem af woonde had een redelijk goed beeld.
Ja, ik denk dat je gelijk hebt Tjalling, ik moet voor de Motorola toch maar een kabelmodem zien te regelen.

Dan bouw ik mijn Minikits apparaatje eerst af en regel hem af op 10W output. De rapportjes die ik daarover kreeg waren allemaal erg goed.
Zodra ik de boel verzwak en de Motorola PA er achter zet wordt het vermogen wel hoger (ruim 20W) maar de beeldkwaliteit zeker niet, daar kan ik dus beter een kabelmodulator voor gebruiken met en goede onderzijband onderdrukking.

Ik zal nog eens een laatste poging ondernemen met het stuurzendertje rechtstreeks aan de Motorola. Als dat ook niet naar tevredenheid is maak ik er twee apparte zenders van.
Ja de stroom bepaalt natuurlijk de bias maar in de instructies van minikits word alleen de spanning als indicatie aangegeven, er staat nergens hoeveel stroom er moet lopen. Vandaar dat ik daar maar van uit moet gaan, ik heb geen keus.

Het vervelende is dat hier geen repeater in de buurt is met een 70cm ingang zodat ik mezelf op 23cm (of 13) terug kan zien. Dan zou het afregelen wat makkelijker maken.
Als iemand nog een goeie kabelmodulator te koop weet, ik hoor het graag...

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Bij mij was de stuurstroom rond de 1,3A (zonder ingangsvermogen). Maar die stroom is dus gebaseerd op het ingangsvermogen en de daarbij behorende beste lineariteit. Daarna de zender eens uitgeschakeld en toen liep er nog 1,3A (ca.).

Ik ben benieuwd wat jouw module in rust opneemt.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Die Mitsubitchi module trekt zo'n 3 - 5 Amp, een beetje afhankelijk van hoe je de stuurzender afregelt. Het uitgangsvermogen zal dan wat varieren van 20 - 50 mW. En afhankelijk daarvan neemt de PA module wat meer of minder stroom. Volgens de bijgeleverde grafiekjes zit het lineaire deel tussen de 2 en 8 Amp dus met 5A (is 12W uit) zit ik precies in het midden. De ruststroom is dan ongeveer 3,5 A zonder video.

De Motorola eindtrap heb ik vandaag even links laten liggen en me alleen op de minikits onderdelen geconcentreerd. Vanavond even een testbeeldje er op gezet met wat audio en alles zo optimaal mogelijk afgeregeld. Ook het vermogen van de PA wat opgeschroeft en dat kwam nu uit op ca. 12 Watt.
Een amateur in Heerenveen riep me aan en gaf een B4 maar ik had de antenne toen net de andere kant op. Dus even bijgedraaid en toen was het een vette B5, audio en kleur prima. Hij had al jaren geen goeie atv signalen meer gezien op 70cm en zat toevallig eens even op de 434 MHz te kijken. De afstand is maar ca. 20 km maar dat is toch wel leuk om te horen.

Ik ben heel tevreden over het Minikits project. :D Het mag dan geen topkwaliteit zijn maar je hebt een leuk zendertje voor een relatief lage prijs.

Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ja, het is een leuk alternatief voor een (dure) modulator, die ook nog eens moeilijk te krijgen zijn.

Maar heb je die ruststroom van het PA module gemeten zonder ingangsvermogen? Dus de zender helemaal uit? 3,5A is wel een hogere ruststroom dan ik hier heb. Als ik nog hoger ging, dan zou de versterking te hoog worden en de kans op paracitair oscilleren eveneens (heb ik gehad en dat ging bijna mis!).

Wel geprobeerd natuurlijk, maar de lineariteit werd er bij mij niet beter op gek genoeg.
Mijn stromen ongeveer:
  • Stuurzender ingeschakeld, geen video: ca. 4A - uitgangsvermogen ca. 10W
  • Ruststroom (stuurzender uitgeschakeld): 1,3A - uitgangsvermogen 0 W
  • Stuurzender ingeschakeld, met video: niet meetbaar zonder scoop en stroom meetprobe. Een geone Ampere meter geeft minder aan, vanwege de negatief Amplitude gemoduleerde belasting - Uitgangsvermogen op de gewone powermeter daalt tot een minimum omdat deze dit niet kan meten (1-2W), maar op de spectrum analyser blijft de top op dezelfde plaats (10W)
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Opbouw 70cm ATV zender

Ongelezen bericht door PD8F »

Dank voor je reactie Tjalling, het filtertje werk wel en ik krijg de bandbreedte redelijk afgeregeld. Maar nu wil ik een wat beter video signaal en ging daarom op zoek naar een kabelmodulator. Heb ik gevonden maar nu is de lage output weer een probleem, misschien weet je daar ook een oplossing voor.

Vandaag een J&S AVM-2 kabelmodulator binnengekregen. Deze is vestigial dus hoef ik me niet druk te maken om de onderzijband. In stereo komt hij net iets boven de 440 MHz uit (maar 10 kHz. ofzo) maar je kunt hem makkelijk op mono zetten met een jumpertje. En dan blijf je keurig binnen de band.
De output van deze modulator is standaard 5 mW maar het IF is wat opgeschroefd tot 10 mW totale output zonder vervorming op de spectrum analyzer. Met een PA van 27 dB kom ik dan nog maar op een paar Watt totaal uit.

Nu wil ik dit signaal eerst wat opkrikken voordat het de PA ingaat, met 3 a 6 dB extra zou ik al heel tevreden zijn. Nu lees ik op internet dat daar vaak een MMIC trapje voor gebruikt word, bijv. een BGA616 of zoiets. Maar van anderen hoor ik weer dat dit teveel vervorming zou geven en dat ik beter een BFQ34 of zoiets kan gebruiken. Maar daar heb ik weer geen schemaatje van.

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan me verwijzen naar een internet linkje met een schema? Alvast bedankt.

O ja, kan het kwaad om de kabelmodulator rechtstreekts (met 75 Ohm kabel) op de tv aan te sluiten om beeld en geluid uit te testen? Ik wil m'n nieuwe modulator natuurlijk niet meteen beschadigen....

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Plaats reactie