Bouwvergunning en antenneplaatsing

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Bouwvergunning en antenneplaatsing

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Dit betrof een privebericht welke om onverklaarbare wijze op het forum terecht gekomen is.
Begrijpen doe ik het niet, maar het gebeurde.

Zojuist ontving ik een bericht van een meneer die mij een privebericht stuurde met de vraag hoe groot een antenne mag zijn om te plaatsen.
Ik heb die man medegedeeld dat hij beter zijn vraag op het forum kan stellen en ik gaf hem een tip, namelijk: Informatie inwinnen bij de KPN,afdeling zendmachtigingen.
Heb ik dat zogoed gedaan of heb ik die meneer naar de verkeerde afdeling van de KPN gestuurd.?
Groetjes, Peter


Geupdate op 4 maart 2009 tijdstip van bewerken: 14.02u.
Laatst gewijzigd door Hobbyist op 04 mar 2009, 15:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 2 meter bandplan

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hij leest dat hier denk ik wel: KPN bepaald niet de richtlijnen voor antennegroottes, de hoogte van een antenne inclusief mast is vastgelegd bij de gemeente. Voor bouwwerken boven een bepaalde hoogte moet je een lichte bouwvergunning aanvragen bij de gemeente. Agentschap Telecom (waar je KPN mee verwarde) is alleen belast met het handhaven en coördineren van het radiospectrum en het correct gebruik daarvan. KPN (vroeger PTT) is geen overheidsbedrijf meer, waardoor de Radio Controle Dienst van de PTT nu is overgeheveld naar het ministerie van economische zaken. Na veel naamswijzigingen heet het nu Agentschap Telecom.

Op flats heb je meestal niet te maken met masten, waardoor je afhankelijk bent van de huurovereenkomst en het regelement van de verhuurder (voor plaatsing op balkons etc)
Gebruikersavatar
Michel-nl
.
.
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 feb 2008, 17:40
Locatie: Boornbergum (Fryslân)
Contacteer:

Re: 2 meter bandplan

Ongelezen bericht door Michel-nl »

Lichte bouwvergunning gemeente is antenne plaatsen op een maximale hoogte van 15m.(meestal binnen bebouwde kom) .
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: 2 meter bandplan - plaatsen antenne

Ongelezen bericht door PD4U »

Met gemeentelijke (bouw) vergunningen hebben wij zendamateurs - voor wat het plaatsen van een antenne betreft - niets te maken. In de jaren '70 hebben veel gemeentes in Nederland het plaatsen van (TV) antennes verboden, en mensen zelfs gedwongen om hun geplaatste TV antennes te verwijderen. Dit mede onder druk van kabelexploitanten.
Deze verboden blijken echter juridisch niet haalbaar. Het recht op het plaatsen van een antenne is gebaseerd op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Artikel 10 van dit verdrag regelt 'het vrije verspreiden van inlichtingen en denkbeelden'. Hierin mogen burgers niet belemmerd worden. Dus ook een luisteramateur mag zijn antenne plaatsen. Dit Europees verdrag staat boven landelijke wetgeving/gemeentelijke verordeningen.

Zie het artikel: "antenneplaatsing"

Marc - PD4U

p.s. je mag dus gewoon je draadantenne in de dakgoot leggen, dan kan niemand daar wat van zeggen hihihi :lol:
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Bouwvergunning en antenneplaatsing

Ongelezen bericht door rbeckers »

Je mag die dakgoot antenne wel niet verbieden, maar dat hoeft ook niet ivm met de te verwachten gain en het stralingsdiagram. :wink:

René
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwvergunning en antenneplaatsing

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Is het vreemd dat ik warme voeten krijg als ik op de TX knop druk?
PD4U
.
.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22 mei 2008, 03:35

Re: Bouwvergunning en antenneplaatsing

Ongelezen bericht door PD4U »

"Kom van dat dak af! Dit is de laatste keer!" :devilish:
Bron: P.Koelewijn. :lol:
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwvergunning en antenneplaatsing

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Peter Koelewijn zou niet blij met me zijn. Maar hij mag straks wel terugkomen als ik de antennes ga bevestigen aan het huis.
Plaats reactie