Hoi Fred,
Ja, dat moet: dat ik "snelle" letters sein en wat grotere spaties laat om tijd te laten om op te schrijven, zo heb je later minder problemen (of helemaal geen) om - vanzelf! - op hogere neem-snelheid te komen.
Op dinsdag en woensdag heb ik 1 - 2 DL-hams, die vroeger CW op de ouderwetse QRS-manier hebben geleerd: tekens "uitgesmeerd" met dan ook kortere spaties. Daar is een punt dan vaak zo lang als een streep op iets hogere snelheid. Dat maakt het erg moeilijk, om later op hogere snelheid te komen
Op deze extreme QRS-snelheid is het bovendien makkelijk/verleidelijk, om alle elementen van één teken apart te gaan horen en gaan tellen. Dit is dan erg moeilijk weer af te leren, want bij snellere tekens herken je de tekens alleen nog maar om hun ritme, zoals dit dan ook later gaat met echte QRQ resp. minimaal 12 wpm. Echte hogesnelheids-freaks zo vanaf 35 - 40 wpm horen zelfs hele woorden ineens, dus ook de letters niet meer apart.
Dat doe je dus goed: als je een teken eens niet kunt nemen, meteen met het volgende doorgaan op te schrijven. Mocht je eens een heel woord niet kunnen nemen, dan ook gewoon met het volgende woord doorgaan. Als je na einde over de tekst terug leest voor het antwoorden, kun je het meestal erg makkelijk aanvullen uit de hele tekst-samenhang.
Ik vermoed, dat je al van buiten seint, is dat zo? Of schrijf je op wat je wilt seinen, en seint dan netjes vanaf papier? Zo deed één van "mijn" DLs het tot voor kort.
Gisteren hoorde ik met naar 3.563 kHz komen, dat er 2 stns op 3.563 zaten, dus begon ik met roepen op 3.564 en zakte daarna richting 3.563 af omdat bang je te missen. Als het even kan, gebruik ik geen filter, ik pik het gewenste sig gewoon uit meerderen eruit mits niet te zwak en dus nauwelijks hoorbaar zonder filter. Is ergens veel aangenamer voor mijn oren.
Op eens hoorde ik je gisteren dus dan nét nog, omdat je wel net geen 800 Hz up van mijn QRG afzat, dus weer naar boven gedraaid naar 3.564 = FB 599-sig!
Ik had naar 50 Watts geminderd gezien - voor HF - de korte afstand en anderen ver weg zo min mogelijk QRM bezorgen door mijn sig.
Wanneer is onze volgende sked?

Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things