Ik had eerst een eenvoudige philips met twee Y ingangen en een paar knopjes maar nu blijk je ook Y=X te kunnen instellen en kun je wobbelen of circeltjes en rare ruitachtige figuren die met modulatie hebben te maken op je scherm krijgen . Maar ik heb nu ook een scoop met een Z ingang ??
Daarnaast heb je kreten als bandbreedte, samplerate, storage, nalichtend, memmory, duall trace enz
Sommige schijnen componenten testers te hebben, bij de PM3370 zitten bv ook een hele rij uitgangen achterop.
Dan heb je nog iets nodig om mee te meten. Probes. Die zijn er ook verschillende 1:1, 1:10, 1:100, differentiaal, actief, stroom enz. Vaak zitten er geen probes bij een scoop. Kun je zomaar elke probe gebruiken ?
Dan staat het boeltje aangesloten en wil je gaan meten. Een 10MHz scoop geeft nog best 40MHz weer maar er ontstaan dan meetfouten, hoe groot zijn die ? Er zitten op sommige enorme hoeveelheden instel/calibratie knoppen. Is er iemand die die eens kan toelichten. Kun je hem bv ook mollen door iets fout te doen ?
Triggering ook zo'n onderwerp.
Kortom er is vast veel over scoop gebruik te vertellen. De do en don'ts en de tips en tricks. Je schijnt sommige zelfs te kunnen "misbruiken " om tv te kijken. Je kunt je modulatie bekijken maar vast ook meetfouten maken door belasting van het circuit dmv de probe.
Denk niet dat ik helemaal niet weet hoe hij werkt maar ik wil er meer uithalen dan me nu lukt.
Misschien een idee als we het opdelen in groepen en dat iemand die daar wat van weet een stukje er over wil schrijven zodat we hier een soort "handleiding scoopgebruik voor beginnende zendamateurs" kunnen maken.
- hoe werkt de scoop in basis
- wat voor soorten zijn er
- wat voor knoppen met hun werking kan je tegenkomen
- in/uitgangen
- probes
- verschillende toepassingen, bv componententest, laoujes figuren (ofzo iets

- meetfouten
Fred