Oscilloscoop gebruik

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de +24V levert, geschat, ong. 500mA.
Zet wel over elke voeding die je maakt antiparallel geschakelde diodes, bijv. 1N4007. (zoals GR1618)

Als het mogelijk is, voor de +12V spanningsstabilisator een NPN tor zetten die je uit/in kunt laten schakelen.
Als je het schema bekijkt zie je dat de +12V uitgeschakeld kan worden door de -24V.

De +24V moet opkomen nadat de +70V staat. Uit de +24 V kun je de +12V halen.
Dus ook een NPN tor voor de +24V zetten. Het gemakkelijkste is een NPN darlington en of een optocoupler of een sturing zoals in het originele schema. (GR1616, R1631).
Het gedeelte rond TS1616, 1617, 1618, 1619 wordt dan met een tor en een 7824 nagebouwd, TS1621,1622 en 1623 vervallen.
Als dit niet duidelijk genoeg is, dan hoor ik het wel.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik snap wat je bedoelt maar of ik dat kan ontwerpen is iets anders :crybaby: : hierbij een poging mbv een 7824 en de BDY20 power NPN tor voor de zekerheid (uiteindelijk loopt de 12V ook via de 24V). De pnp een BCY72, de npn een bsx20

Fred
scoopvoeding.png
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Pas op! Je wordt nog goed met transistoren! :lol:

Je moet bij de 7824 wel naast de elco's, C's van 100nF zetten.
Meet de spanning over R1636 dan weet je de stroom van de +24V. :)
De PNP kan vervallen. De emmiter van de rechtse tor kan op C2. R1 kan veel groter.
Of 7824 of een 78S24, kan 2A leveren, met daarvoor twee torren en weerstand naar +70V, + zener naar aarde of +24V.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Nu snap ik het even niet meer. Die pnp weg kan ik nog wel bij, dat stroom meten ook (had ik zelf moeten kunnen bedenken :oops: ) Maar wat je dan aan wat wil knopen en hoeveel groter de weerstand niet.

Vanmiddag de boel nog eens goed nagemeten. Er zit ergens iets instabiels en ik denk de voeding.
Wat me ook opviel is dat ik geen spanning heb als ik de hp meter aansluit. Dan moet ik de scoop via de scheidingstrafo voeden anders kan ik er niet mee meten. Zou er toch een elco of ontkoppel C lek zijn ?

Om te beginnen bleek de 24V potmeter geen lopertje te hebben (en dan werkt ie niet). Ik kan hem nu precies op 24V draaien. De buis staat dan ook precies op 2070V. Geef ik meer dan wordt ook de EHT hoger.

Maar -24V doet niet meer dan -15V en soms -20V . Dus -12 is ook niet goed.

Als ik die +24V verstel dan loopt het licht-puntje bij meer volt naar links en heel soms begint hij wat te knipperen en wordt dan soms ineens een streep, helemaal van links naar rechts maar dat duurt een fractie van een seconde. Net als een tl die wil starten.
Wat ook opvalt is dat soms die +24V ineens gaat staan wapperen (terug loopt maar ook oploopt) en dan de ETH naar 2450V loopt maar ook bij 24V constant de ETH soms ineens oploopt. Er is dus iets erg instabiels, wat misschien op het punt van defect gaan staat. (kan die daarmee niet even opschieten en een mooi rooksignaaltje geven)

Ik denk dat ik dus eerst de negatieve 24V regelaar moet maken. Kan dat wel gewoon een 7924 zijn of moeten daar ook allerlei torren voor.

Fred
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

sorry ik ga te snel. Ik heb ook wat meer evaring en kennis van torren (en opamps). :wink:

Maak maar een -24V en -12 V voeding met een 7924 en 7912. De 100nF C's moeten bij de regelaars geplaatst worden om oscillaties te voorkomen. Meet wel de spanning over R1677 (1,2 ohm). Afhankelijk van stroom moeten de 7924 en 7912 beter gekoeld worden.

De bedoeling van de twee torren was om de regelaar te kunnen afschakelen. De tor heeft dan geen lage externe weerstand tussen basis en emmiter nodig.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Hoi rene,

Geeft niet ik volg wel 8) , pas maar op, voor je het weet ga ik met opamps in de weer. Ik moet zeggen dat ik dat hele zinvolle dingen vind. Kun je leuke dingen mee doen. Ze gaan ook niet zo snel stuk. Ik heb LM386's en 741's op voorraad en die gebruik ik regelmatig (oeps, dat had ik niet moeten zeggen) :)

Die 24 volt regelaar kan perfect op het begin van de print. Ik heb de weerstand los waar de spanning binnen komt (stroom meten gaat niet want er staat nagenoeg geen spanning daar) Het spoor ernaast is massa en met een draadje gaat hij naar -24V uit. Dan zit hij onder de print tegen de afschermplaat aan die gelijk als koelplaat kan dienen.

Je hoort het wel weer.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb nu een -24V (na twee kapotte, is het nu echt zo moeilijk om een en de zelfde aansluiting aan te houden ipv de common in het midden of links. Daardoor is ook de 7912 gesneuveld, nu zit er een 7015 in als test. (die schijn je nog te kunnen terugregelen door een weerstand naar common ipv direct.

De 7924 wordt wel erg heet dus ik heb hem gelijk weer afgezet. De hoogspanning was nog steeds OK.
Nu snel stroom meten en dan dat veranderen met extra tor of koelplaat.
Daarna kijken of ik +12V heb en de beide 6,3 volts. Is wel mijn moeilijkste klus tot nu toe.

Fred
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik had nog wel wat opmerkingen over de layout van de 79xx en koellichamen wilen maken. Maar ik dacht dat je wist :oops: !
Vandaar ook o.a. de opmerking om de stroom te meten.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb die driepootjes wel eens gebruikt maar dan meestal in de 1,5A uitvoering om iets van 100mA ofzo te voeden. Dat heet worden hoort dus blijkbaar maar er moet dus echt een koelplaat op. Ik hang ze maar gewoon aan draadjes en op een koelblok . Weet jij hoe ik die 15V naar 12 krijg. Ik heb ooit gelezen dat dat met een weerstand kon maar kan het niet meer vinden.

Fred

Edit:
Ik heb de stroom gemeten en er loopt 1-1,5A door de regelaar. Hij zit nu tegen het afscherm plaatje geduwt (dus geen pasta of schoefje maar hij moet dus echt op een koelblok en een tor er over is misschien wel veiliger. Het is wel een echter motorola in een vrij forse uitvoering. Ik heb nog geen beeld maar nu brand in ieder geval het voedingspanning lampje op volle sterkte en voor het eerst is de HV goed af te regelen met de potmeter en niet alleen door de +24V te verstellen.
Verder zijn alle spanningen nu goed op -12V na. Dat is dus nog -15V. Ik heb geen beeld maar dat zou dus nog die -15V kunnen zijn. Ik zag het vanmorgen even niet meer zitten maar ik had de -24V afgekoppeld op de rest van de print waardoor de +12V geen stuurspanning kreeg. Daarna was alle spanning in orde. Dat is hoopvol.

Als die -15V nu naar -12 terug gebracht is kan ik eindelijk echt gaan meten waar er nog eventueel iets fout zit in X of Y versterkers. Hoop niet dat dat net zo moeilijk is. Ik heb wel gemerkt bij mijn Nordmende dat een instelpotje een mm verzetten het verschil kan zijn tussen een X-as van 2cm of volle uitslag en ondertussen heb ik overal aan gezeten dus het kan meevallen :dizzy:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

let wel op bij 79xx en 78xx regelaars. Het beste is om een los koelichaam of micaplaatje+pasta+plastic/silicoonplaatje te gebruiken. Nooit zomaar aan een stuk metaal hangen.

Aan de INGANG van de 7924 kun je een 7912 hangen voor -12V. Of een 7905 met zener. Of een LM337.
De 79xx kan, afhankelijk van uitvoering, 1A leveren mits goed gekoeld.
Als je voor -24V een LM337 gebruikt, kan 1,5A leveren kun je beter de -12V regelaar aan de uitgang van de -24V regelaar hangen.

Als alle spanningen goed zijn begint het belangrijke werk pas. :wink:
Dat zijn wel losse blokken, dus iets gemakkelijker. Maar dat gaat wel over vier voorversterkers en twee eindversterkers en een (dubbele ?) tijdbasis!
Je kunt op de y en x ingang twee sinussen aansluiten en kijken wat je ziet (Lissajous-figuur). Tijdbasis en triggering doen dan
niet mee.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

OK. Ik ga eerst dus nu dus eerst -12V maken en de -24V op koelblok . Zit er aan te denken om de +12V en +24V ook zo te doen. Ik moet dus per regelaar een koellichaam gebruiken en anders isolatie tussen regelaar en koelblok. Ik kan volgens mij ook 2 7924 parallel zetten.

De powertorren die nu overbodig zijn zitten achter op een dik koelchassisdeel (de hele achterwand is koelrib). Zo'n regelaar is een stuk kleiner dus die past prima op die plaats. Die -12V aan de ingang van de 7924 leek me niet zo verstandig. Dan staat er 35V op en moet hij 23V dissiperen dacht ik maar misschien werkt het niet zo.
Ik heb nog een lm337 en een paar 317's en een hele dikke 7824 in zo'n metaal powertor huisje.

Ik heb gekeken hoe het met de spanningen zit: of er geen spanningen zijn die alleen maar gebruikt worden voor de voeding maar helaas: -150V, +200 en +70 worden op meer plaatsen gebruikt. +200 bestaat uit 130 en 70 en dat zijn zelfstandige gedeeltes. Die zijn nergens van afhankelijk. Die zou ik dus kunnen laten zitten (anders moet ik weer zorgen dar er 24V enzo op de juiste plaatsen komt.) De rest kan ik dus op een losse print en koelblok maken en dan met draad aan de meetpunten hangen die op de printplaathouder voor de voedingsboards zitten.
Dan kunnen die printen helemaal eraf en kan er ook niets perongeluk nog stroom trekken.
6,3 kan ik met een 7805/7905 maken (2 diodes onder common) Dan zou ik 6,4 moeten hebben.
Maar dat komt wel als de rest werkt. Voor het zelfde geld werken deze spanningen nog jaren goed.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

twee regelaars 7924 parallel werkt slecht.
Als de 7912 aan de ingang (optie 1) van de 7924 staat dissipeert die idd meer. Maar de 7924 hoeft minder stroom te leveren en dissipeert daarom minder dan bij 7912 aan de -24V (optie 2)

Stel dat er 250mA door de 7912 geleverd wordt en 1A totaal.
Bij optie 1 geeft dat de 7924 (35-24)V*0.75A=8,25W en de 7912 (35-12)*0,25=5,75W. totaal 8,25+5,75=14W
Bij optie 2 ( 35V en 1A) dissipeert de 7924 (35-24)V* 1A= 11W en de 7912 (24-12)*0.25=3W . totaal 11+3=14W
Optie 1 heeft vaak de voorkeur.

Bij isolatie thermische pasta gebruiken en bouten (M3) moeten geisoleerd worden van 7912 en 7924. Bij beide regelaars isolatie toepassen en ook controleren met weerstandsmeting of de isolatie goed is.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

OK dat is duidelijk. Ik heb vanavond een oude japanse kyoritsu multimeter gerstaureerd. De kast is van staal maar het front kunstof en gebasten waardoor de bussen los lagen. Nieuwe frontplaat gemaakt en daarop veiligheidsbussen waar multmeter meetsnoeren in kunnen. Dat ding had ik eigenlijk voor de sloop maar hij bleek tot 5000V te kunnen meten.

Ook de scoop even aangezet om wat te meten. Het enige wat nog vreemd is: na een paar minuten springt de EHT van 2070 ineens naar 2450V. Hij loopt dus niet geleidelijk op, nee in een keer alsof je een schakelaar omzet. Pas nadat hij een half uur ofzo afstaat is het weer 2070 bij aanzetten.
De spanning op de potmeter voor de HV is gewoon 200V dus daar zit het hem niet. Als ik de 24V terugdraai dan wil hij soms wel eens terugvallen naar 1680V maar meestal reageerd hij daar niet meer op. Alsof hij staat te oscilleren ofzo. Dat zal ik eerst moeten oplossen denk ik.

Fred

Edit: zou dat die -15V kunnen zijn ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ben nu de meet en regel punten aan het aflopen in de hoop daar een verklaring voor dat springen van de HT te vinden.
Het eerste het beste afregelpunt staat al 7V te laag. Die netjes op 35V gezet. Toen punt twee, de blanking unit. Daar zit een meetpunt waar +60V moet staan. Dat staat er in de verste verte niet (22V). Er zitten twee torren 2n3866 die dat moeten regelen. De 70V is wel aanwezig dus ik krijg het vermoeden dat die twee ook defect zijn. Er is namelijk geen reactie op de instelpot vertelling.
Ik moest nu eten dus ik had nog geen tijd ze te testen. Ik weet niet wat een blanking unit doet maar ik heb wel een permanent "blank"scherm.

Fred
Bijlagen
P1020210wit.JPG
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Oscilloscoop gebruik

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

als de +24V te laag is zakt de 2kV ook.
Blanking wordt gebruikt om de terugslag van de elektronenstraal (van links naar rechts) onzichtbaar te maken.

René
Plaats reactie