Wat doe jij met 70cm ATV?

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Fokko

Het is niet mijn tweede module maar nog steeds de eerste.
Maar omdat ik geen goede meet spullen heb, dacht ik het
kan ook aan mijn stuurzender liggen.
Maar nu ik een barco er voor heb staan als stuurzender
is het nog niet goed.
Dus weet ik het nu echt zeker..

grt Han
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Wat is je ingestelde stuurstroom Han? Als die dicht staat, komt er ook geen vermogen uit. RF power output wordt direct met de stuurstroom/bias geregeld. Stel de bias op ongeveer 1,2A (aan de voeding gemeten zonder ingangsvermogen op het module) in en kijk dan nog eens wat ie doet.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

mr.crash schreef:Het is niet mijn tweede module maar nog steeds de eerste.
Ja, dat wist ik. Maar ik bedoelde die van jouw en die van Tjalling. Samen twee.
Dus moet ik extra voorzichtig met die van mij anders scoren we drie van de drie kapot.
:crybaby:

BTW: ik heb die module van mij even gecheckt maar die staat wel heel erg krom hoor. Bijna 2 mm hoger in het midden. Als ik die vlak schuur zijn de zijkanten er ook bijna vanaf, of in elk geval flinterdun. Als ie dan toch nog stuk gaat kan ik me er in elk geval nog een maand mee scheren. :lol:

Gr. Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PA9NL »

Fokko,

Als die 2mm scheelt kun je misschien het koelblok aan je module aanpassen.(beter iets dan niets).

Het mooiste zou zijn dat je daar een prof.freesmachine voor gebruikt.

suc6

Marcel.
PA9NL
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 aug 2008, 14:05
Roepletters: PA9NL
Locatie: Oosthuizen (Noord-Holland)

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PA9NL »

Han,

Kun je misschien een goede foto van je module plaatsen,misschien klopt er iets anders niet.
Met hoeveel vermogen stuur je het moduul in ?
Wat is het exacte type nummer van je module RA47..
Wees er nog niet zo zeker van dat je moduul stuk is.

Marcel.
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

ik weet niet wat de barco als uitput geeft..
maar ik denk iets rond de 10 / 20 mW

De stuurzender moet meer kunnen geven tot 100 mw !!
Maar ik heb geen mW meter .

grt Han
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

PD0RRC schreef:Als die 2mm scheelt kun je misschien het koelblok aan je module aanpassen.(beter iets dan niets).
Hoi Marcel,

Het vervelende is dat ie aan de onderkant (waar de pinnen zitten) nog wel redelijk recht is, maar aan de bovenkant is ie heel erg krom. Het koelblok aanpassen wordt dus erg moeilijk.
Vanmorgen heb ik de module aan de randen met siliconenkit dichtgekit en laten drogen. Nu schuur ik hem over een ruw stuk schuurpapier (P100) over een vlak oppervlak en als dat lukt doe ik hem na met fijn schuurpapier (P400). Ik ben nu al een uurtje aan het schuren en daar krijg je wel flink last van in je schouders maar het lukt wel. Het is gewoon een kwestie van tijd.
De verhoogde zijkantje waren er snel af maar nu gaat het steeds langzamer, bijna de helft is nu al koperkleurig maar het lijkt wel of er met een hamer een deuk in is geslagen. Hoe meer ik naar het midden kom hoe langzamer het gaat, er moet natuurlijk een steeds groter oppervlakte geschuurd worden. Gewoon doorgaan....

Heb ik het goed begrepen dat Mitsubishi vond dat het allemaal best wel mee viel met die productiefout? Nou, als ik hem er zo had opgeschroefd had ie nauwelijks contact gehad met het koelblok en was ie wel heel snel doorgebrand geweest.

Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Fokko ik leef met je mee :D
Ik heb er ook lang over gedaan voor ik hem een beetje vlak had!!
Dus even door zetten ( Hi Hi )

grt Han
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Dank voor je medeleven Han! Sjongejonge, ik heb het gevoel dat m'n bovenarm en schouder er zijn afgevallen. In totaal nu al meer dan 3 uur zitten schuren. Maar ik ben er bijna, er zit nog een klein cirkeltje middenonder maar de rest is nu koperkleurig. En de randen zijn toch nog vrij dik gebleven hoor en stevig genoeg om te bevestigen, dat valt me reuze mee.

Het stuurzendertje is ook klaar en daar heb ik even kort mee getest. Clamp op nul gezet, het zendertje trok ruwweg ca. 0,1 A. Nergens kortsluiting dus. FT817 ontvanger op AM 434.250 MHz gezet en tv aan op 434 MHz, alleen een stukje coax aan de tv en de 70cm antenne aan het zendertje, zo'n 5 meter afstand. Als ik het Toko spoeltje helemaal naar onder draai hoor ik op een aantal plekken een tik op de ontvanger. Geprobeert om daarop af te stemmen maar dat lukte niet, dat is veel te gevoelig maar m.b.v. de trimmertjes bij L2 en L3 kan ik dat nog redelijk bijregelen. Ik hoor dan een brom (met licht geknetter) op de ontvanger en zie een wit beeld met veel ruis en twee wazige horizontale lijnen op de tv.
Het werkt dus wel! :D Als ik zelf beweeg is het beeld ook meteen weer weg en de brom ook zachter. Terug in oude positie en daar is ie weer. Blijkbaar is alles heel gevoelig op deze frequenties. En ik heb geen antenne aan de tv natuurlijk.
Ik hoor de brom duidelijk op de ontvanger maar toch geeft de S meter nul aan.

Maar ik moet dus zoeken naar die brom op de ontvanger en het witte beeld op tv als ik nog geen video heb aangesloten? Dat klopt toch he?
Ik vind de beschrijving bij het afregelen nogal vaag. Begrijp ik het goed dat ik met het Toko spoeltje grof kan afregelen en met L1 en L2 fijn? En waar zijn de 4 trimmertjes bij L3, L4, L5 en L6 dan precies voor? Het instellen (beperken) van de bandbreedte?
Volgens de beschrijving zou ik nu weer opnieuw het Toko spoeltje moeten verdraaien. Nou echt niet! Een klein knikje en dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. En ik ken die Tokootjes, een paar keer flink draaien en ze zitten zo los als maar kan.

Ik zal zo even een S-video stekkertje halen en dan een testbeeldje aansluiten. Alle suggesties zijn welkom!

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Ik heb mijn eerste verbinding gemaakt!!!!!!.
Met plus/min 100 mW ( denk ik ) een qso met PE5JW .
Een buurman die 2 KM verder woont.
Ik dacht dat het wel makelijk zou gaan maar dat viel zwaar tegen..
We weten nog niet waar het aan lag ,of bij mij of dat zijn 70 cm ontvanger
niet gevoelig genoeg is...
Maar het begin is er :D
Plaats reactie