Wat doe jij met 70cm ATV?

Subforum specifiek over 70cm ATV (434.250MHz)
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Hallo Han/Tjalling,

Ik ben net begonnen met het 70 cm zendertje van minikits. Ik lees bij de afregeling dat hij niet meer dan 120 mA mag trekken en dat ik daarom altijd een regelbare voeding moet gebruiken. Dit staat vet gedrukt in de beschrijving: always use a current regulated powersupply... . Nu kan ik met mijn voeding (SPS-9600) wel de spanning maar niet de stroom regelen.

Is de kans dan echt zo groot dat de stroom veel te groot word? (alleen bij kortsluiting neem ik aan) Als dat zo is kan ik natuurlijk altijd even een 250 mA zekeringetje in de plus leiding zetten.

Ook geeft afregelen met een scoop nogal wat problemen want dit oude beestje gaat maar tot 20 MHz (in de praktijk is 30 MHz nog wel af te lezen) en een spectrum analyzer heb ik ook niet.

Als ik de trimmertjes, potmeters en spoeltjes gewoon in de stand laat staan zoals ze binnenkomen, dan moet ik het toch wel op het oog kunnen afregelen?

73, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi Fokko

Ik heb hem gewoon afgeregelt.
Wel opgelet hoeveel stroom hij gebruikte!!!

ik heb eerst gezorgt dat hij op freq staat!!
Dit heb ik gedaan met een zend/ ontvanger op 434.250 te zetten ook heb ik wel een freq teller.
Maar echt goed krijg je hem niet zonder goede meet spullen.
Dus ik regel hem verder wel een keer af bij iemand die het beter voor elkaar heeft :lol: met de meet spullen.

Maar ik was al blij dat ik na een tijdje mijn testbeeld op de TV zag.. leuk.

73 Han
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Hoi Han,

Ja, even de stroom meten is het minste wat ik kan doen. De tv kan ik per MHz instellen dus dan weet ik of ie globaal goed zit.
Ik gebruik trouwens een FT-817 als zendontvanger en daar zit een Spectrum Scope Monitor funktie op. Dat heb ik nog nooit gebruikt en dat is vrij basaal (rij balkjes) maar daar zou ik toch wel de frequentie redelijk goed mee af kunnen stellen denk ik. Gewoon op 343.250 zetten en zorgen dat de piek precies in het midden komt. Ook handig voor later als de audio is toegevoegd om te kijken of de onderzijband wel optimaal onderdrukt word.

Maar ik zal ook blij zijn als ik een testbeeldje kan genereren, lijkt me heel erg leuk.

Jammer dat je je 30W PA niet goed aan de praat hebt kunnen krijgen. Het afvlakken van de module zie ik ook met angst en beven tegemoet.
Heb je het ooit eens uitgeprobeert met een amateur uit de buurt of die het signaal wel kon ontvangen?

De dichtstbijzijnde repeater hier is PA6JOU (Joure) 23cm op ca. 30 km afstand van hier en die ontvang ik glashelder. Maar die heeft geen 70cm ingang omdat er daar heel veel storing is van de pompen van het riool. Dat is wel jammer want nu kan ik mezelf dus niet terugzien. Maar wie weet wat er nog aan zit te komen. De 70cm atv is toch weer in opkomt (hoop ik tenminste).

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.

73, Fokko PD8F
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

mr.crash schreef:Dus even kijken of ik nog aan zo'n module kan komen.
Je kunt ook modules los bestellen bij Minikits...
Heb je in je oude module al gecontroleerd of er geen koperstof in de behuizing is gekomen? En misschien is toch één van de eerste FET's stuk, of is het keramische printje van binnen gescheurd. Dat is bijna niet te zien... Probeer eens je huidige eindtrap uit op iemand anders zijn stuurzender (Harry bijvoorbeeld). Let op het ingangsvermogen en de BIAS, want dat is van directe invloed op het uitgangsvermogen. Wat is je huidige BIAS (stuurstroom) instelling?
mr.crash schreef:Dus ik regel hem verder wel een keer af bij iemand die het beter voor elkaar heeft :lol: met de meet spullen.
Zeker en luister ook eens op een FM setje op 428.275 MHz. Als je daar een kopie van de audiocarrier hoort (een zacht signaaltje is niet zo erg), is je eindtrap niet lineair, of is deze niet voldoende onderdrukt in de stuurzender. Maar eigenlijk moet je dat op een spectrum analyzer bekijken. Biedt geen video aan de zender tijdens deze beoordeling en sluit bijvoorbeeld een dummyload aan de set aan om het ingangsniveau wat te verzwakken. Je hoort vrijwel altijd wel wat namelijk. Maar het moet wel zwak wezen. Ik ben daar dieper op ingegaan in mijn topic over de minikits eindtrap.
PD8F schreef:Ik ben net begonnen met het 70 cm zendertje van minikits. Ik lees bij de afregeling dat hij niet meer dan 120 mA mag trekken en dat ik daarom altijd een regelbare voeding moet gebruiken. Dit staat vet gedrukt in de beschrijving: always use a current regulated powersupply... . Nu kan ik met mijn voeding (SPS-9600) wel de spanning maar niet de stroom regelen.
Fokko, ik ken de stuurzender niet, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Blijf zorgvuldig een stroommeter (multimeter) in de gaten houden en dat zekeringetje is altijd verstandig om er tussen te laten.
PD8F schreef:Ook geeft afregelen met een scoop nogal wat problemen want dit oude beestje gaat maar tot 20 MHz (in de praktijk is 30 MHz nog wel af te lezen) en een spectrum analyzer heb ik ook niet.
Op een scoop kun je niet het uitgezonden signaal bekijken in het frequentiedomein. Daar heb je echt een spectrum analyzer voor nodig. En die zijn duur :dizzy:

Een scoop met op de horizontale as de tijd en op de verticale as de amplitude. Een spectrum analyzer meet op de horizontale as de frequentie en op de verticale as de amplitude. Dat is wel heel plastisch uitgelegd en ook niet helemaal correct, maar hopelijk snap je het verschil. Dat maakt een spectrum analyzer tevens complex.
PD8F schreef:Als ik de trimmertjes, potmeters en spoeltjes gewoon in de stand laat staan zoals ze binnenkomen, dan moet ik het toch wel op het oog kunnen afregelen?
Helaas is het afregelen van een 70cm ATV stuurzender en eindtrap moeilijk en riskant. Voor je het weet staat je powermeter enthousiast op 30 Watt (met de minikits eindtrap bijvoorbeeld), maar maak je 20 Watt aan rommel buiten de band. Begin bij de stuurzender en onderdruk de onderzijband zo goed mogelijk. Zonder spectrum analyzer kun je luisteren met een setje op 428.275MHz en zorg dat je de dip vindt, zonder dat je uitgangsvermogen dramatisch daalt. Biedt geen video aan tijdens dit speurwerkje.

AM TV is in dit opzicht veel complexer dan de FM ATV boven 1GHz. FM kent geen onderdrukte onderzijband en de eindtrap mag klasse C zijn, in plaats van klasse A. De bandbreedte van ca. 16MHz zou overigens nooit passen in de 70cm band.
Ik gebruik trouwens een FT-817 als zendontvanger en daar zit een Spectrum Scope Monitor funktie op. Dat heb ik nog nooit gebruikt en dat is vrij basaal (rij balkjes) maar daar zou ik toch wel de frequentie redelijk goed mee af kunnen stellen denk ik.
Die is te traag en heeft een te lage resolutie. Als je geen video aanbiedt, moet je op een andere set duidelijk een carrier kunnen horen op 434.250 (video) en op 439.750 (audio). Zo kun je de frequentie in ieder geval al afregelen.
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

Hi

Ik heb straks ( morgen ) een andere stuur zender.
Ik heb de barco van harry gekocht.
Dan weet ik zeker dat de stuurzender goed is ..
Maar ik wil de mini-kits ook goed hebben!!
Dus ga denk ik dat filter bestellen.
Ik heb er ook nog geen audio print bij dus dat kan dan ook worden besteld..
Eerst volgende week kijken of ik wat vermogen uit de eindtrap kan krijgen..
Anders bestel ik ook een nieuwe module ( en dan is het geld ook op :D )

ook is mijn ATV 70 cm ontvanger nog niet echt goed ..
Ik heb wel een barco ontvangen dus ik kan wat zien..

Dus ik ben nog niet klaar :lol:

grt Han
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Ja Han, die 30W module is nog steeds los voor AUD 60.50 (ruim 30 euro) te koop en ik heb begrepen dat MiniKits binnenkort weer z'n prijzen gaat verhogen, dan kun je dat beter nu doen.
Maar wat ik zo vreemd vind: als er een paar Watt uitkomt is ie toch niet stuk lijkt mij. Het is vaak alles of niks bij die dingen. Misschien toch nog te repareren?
Of het uitgangsvermogen van de stuurzender is gewoon te laag, dat zou ook nog de oorzaak kunnen zijn. Probeer hem eerst eens met de nieuwe stuurzender.

We zijn benieuwd. Succes!

Ik hoorde trouwens van Raymond PE1SDE die ook de minkits stuurzender had gebouwd dat je de trimmers beter meteen kunt weggooien en betere kunt kopen omdat ie anders bijna niet af te regelen zou zijn. Heeft iemand anders hier ook zulke slechte ervaringen mee?

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door pa10403 »

Hmm dan,meteen goeie trimmers erin,als het zo'n flut is.
PA10403 Gerard
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het module bestaat uit drie trappen en als één van de eerste FET's stuk is, kan het wezen dat er nog steeds wel iets vermogen uitkomt. Ik heb het zelf ook gehad (koperpoeder was binnengekomen) en heb een nieuw module gekocht.
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Ik ben zelf nog niet aan die PA toe maar kan ik voorkomen dat er koperpoeder in de module komt Tjalling?
Gewoon bij de randen goed afplakken en dan maar op hoop van zegen, neem ik aan. Ik heb trouwens een klein boormachientje met slijpsteentjes, freesjes, ed. Zou dat het beste gaan? Ook wel een bandschuurmachine maar die kan maar op 1 (hoge) snelheid, dat durf ik eigenlijk niet aan.

73, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fokko, inderdaad van het vlakschuren. Ik had de module met plakband dichtgeplakt, maar daar komt het gewoon doorheen. Je zou hem dicht kunnen kitten bijvoorbeeld.

Het schuuroppervlak moet groot zijn. Ik heb de vlakschuurmachine vastgezet in de workmate en heb het module tegen het schuurpapier gehouden. Een "mouse" achtige schuurmachine zou ook prima werken denk ik. Gebruik heel fijn schuurpapier. Ik heb geen ervaring met bandschuurmachines. Mijn nieuwe module was overigens wel recht!

Ik zou niet dat kleine boormachientje gebruiken. Het schuur/slijp oppervlak is te klein, waardoor je kans maakt om groeven te trekken op het oppervlak van de module.

Tip aan een ieder: gebruik altijd een beetje koelpasta bij montage op een koelblok. Hoe fijn ook het schuurpapier, het zijn allemaal kleine krasjes waardoor de warmteoverdracht niet optimaal is aan het koelblok.
Gebruikersavatar
pa7ml
.
.
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 jun 2008, 22:40
Roepletters: pa7ml
Locatie: Breukelen
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door pa7ml »

Zelf heb ik twee modules van Minikits zowel voor 70 cm en 1250 Mhz.
John, PA7JB,heeft voor verschillende amateurs uit Breukelen met suc6 de Mitsubishi modules gefreesd. Dit gebeurde met een professionele freesmachine.

Bij thuiskomst heb ik de kapjes eraf gehaald. Daarna ben ik begonnen met het verwijderen van de restanten van de slijpsels die toch aan de binnenkant van de modules terecht zijn gekomen. Op de bijgevoegde foto spreekt voor zich…...door het frezen heb ik nagenoeg geen last gehad van koperpoeder.

Suc6 met het schuur en misschien frees gebeuren, maar pas wel op dat je het module niet breekt tijdens het frezen.
Bijlagen
Mitshubishi module van Minikits
Mitshubishi module van Minikits
Michel - PA7ML
73
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Mooi dat dat frezen een succes was!

Even aan iedereen die dit onderwerp leest: pas op met het verwijderen van koperslijpsel of poeder op de siliconen bubbels op de FET's. Het plakt er gauw aan vast en als je dat probeert schoon te maken, veeg je de bubbel zo van de print af, waardoor de FET's bloot komen te liggen. Aangezien die met haarfijne koperdraadjes aan de keramische print zijn gesoldeerd, moet je heel erg goed oppassen dat je niet zo'n koperdraadje los trekt. En dat valt niet meer vast te solderen!

Dat was de echte reden waardoor mijn eerste module kapot was :devilish:
mr.crash
.
.
Berichten: 48
Lid geworden op: 25 jan 2008, 14:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door mr.crash »

ik weet nu zeker dat mijn module stuk is !!! :crybaby:
Ik heb nu een barco als stuurzender en heb met de eindtrap 500 mW
Ik hoorde deze week een station die ook met een mini kit eindtrap zat
maar hij had daar een andere module op zitten!!!
hij haalde makelijk 25 WATT ATV uit deze module.
even kijken of ik hem nog tegen kom dan zal ik even vragen welk type hij erin
heeft zitten..

grt Han
Gebruikersavatar
PD8F
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 feb 2009, 01:41

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door PD8F »

Da's echt balen mannen, al twee modules stuk dus. Heel erg jammer Han. Als je wat meer weet over die andere module laat het ons hier ook even weten.

Dus niet de silliconen eruit vegen, ook vreemd dat dat nog enigszins vloeibaar is. Dat zou ik ook niet verwachten. Het ziet er ook wel erg kwetsbaar uit. Als ik de foto van pa7ml zo zie (prachtige foto trouwens) zou ik proberen met een pincetje de grotere stukjes er voorzichtig uit te halen. Aan heel fijn koperpoeder kun je weinig doen lijkt me. Alleen een beetje weg proberen te blazen.

Maar nog een vraagje. Ik heb de minikits stuurzender nu klaar en moet alleen de twee smoorspoeltjes nog doen. Er staat: 'The RF chokes are made by winding 4 turns of 0.315 ECW on FB-43-101 Ferrite beads.' Verder word er niks over vermeld, ook geen plaatje ter verduidelijking. Dit zijn hele kleine kraaltjes met een gaatje in het midden. Is het nu de bedoeling dat ik 4 windingen OM het kraaltje maak of 4 windingen DOOR het feriet kraaltje. Als ik ze er gewoon omheen draai valt het stukje feriet er toch weer uit? Wat denken jullie?

Groet, Fokko
Credo nos in fluctu eodem esse
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Wat doe jij met 70cm ATV?

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gewoon steeds door het gaatje rijgen en dan de vier windingen een beetje verspreiden over dat ferrietkraaltje. Althans, dat is gebruikelijk, maar ik ken die stuurzender verder niet helaas.
Plaats reactie