Antenne draden georganiseerd

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door fred101 »

Aangezien ik een paar transceivers en nog wat ontvangers heb en ook twee antennes werd ik een beetje gestoord van het steeds omkoppelen van al die kabels. De antenne aansluitingen zitten om duistere reden nu eenmaal altijd achterop.
Heb nu een switchbox met 2x6 aansluitingen. De antennes gaan via een 2 standen switch naar een 3 standen switch. Stand 1 gaat naar de eerste 6 (transceivers), stand twee koppelt de antennes aan de 2e 6 (ontvangers)
Stand 3 is een extra uitgang voor test werk en gaat naar een SO239 boven de operatietafel (die draad moet ik nog trekken. In de 2x6 box zitten twee bougies welke tussen ingang en aarde zitten. Er zit ook een bliksum beveiliging in de kippenladder.

Ik heb een koperen buis langs de muur bevestigt welke via dikke geweven kabel naar de geaarde metalen antennemasten gaat en een aantal losse grondpennen. Elke set en tuner heeft een aardedraad met een soort accuknijpklem die ik op die buis zet. Maar sinds ik een set aan onweer ben verloren neem ik geen risico en koppel ook de twee antennes af en hang deze in een 1L duitse glazen bierpul van erg dik glas.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred, kun je een foto van de switch plaatsen? En van de bierpul? :wink:
Wat voor draad heb je voor de aardraad gebruikt, 6mm soepel ? Heb je ook een overspanningsbeveiliging op je stroomnet zitten?
Gebruikersavatar
Dominic
.
.
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 jul 2008, 11:59

Re: Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door Dominic »

ja, graag plaatjes, die spreken vaak boekdelen (aan tekst) :!:
73 ! Dominic Jr., PD 0 LDC, NL 693
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ga vandaag foto's maken. De switch heb ik gehad bij de FT101e en andere spullen en zelf van 4 extra uitgangen voorzien. Er zit een megazware keramische schakelaar in met dik draad. Ik zat alleen gisteren avond te denken dat dit natuurlijk nooit 50 ohm is en hij zit voor de tuners. Ik ga hem dus nog eens testen met swr meter ervoor. Als het weinig is zal het voor de buizensets niet veel uitmaken denk ik en de FT950 heeft een ingebouwde tuner Anders ga ik het draad vervangen door coax.

Het aarde draad is een mm of 6 geweven koper. Lijkt op dat spul waar je een accu mee aan massa legt.
Er gaat van de koperen pijp een stuk van ongeveer 4mm naar buiten door een gaatje in het kozijn. Dat gaat naar het aardpunt van de openlijn-bliksembeveiliging op de buitenmuur. Vandaar gaat er een dikke zelfde soort draad welke vast zit aan een bout van de mast. Onder aan de mast gaat er weer zo'n dikke naar een aantal grondpennen (koper en aluminium buizen van 1,5 m lang). Er zit ook nog een stuk montage draad aan vast welke onder de nok vanuit de shack naar de andere kant van het huis loopt naar een 2m lange koperen grondpen (3cm dik buis) De tweede mast 25m verderop is ook geaard via een 2m lange alu pijp. Deze aarde gaat via de coax ommanteling ook weer naar de shack want deze coax zit ook op de schakelkast. Maar de boel is bedoeld als HF aarde en om dat ik het zat was steeds opdonders te krijgen als ik bv de murphy en racal tegelijk aanraak.
Er komen nog een keer langere en verder verspreide aardpinnen welke ik dan met massief koper (zoals bliksemafleiding) helemaal naar boven wil doortrekken.

Hoe maak je overspanningsbeveiliging op je stroomnet ? Ik heb wel een hele zware verdeeldoos met overspanningsbeveiliging die uit een rekencentrum komt waar de sets op zitten. De werktafel heeft alle stopcontacten achter een aardlekschakelaar/zekeringsautomaat zitten. Dan zit er nog een nood-schakelaar tussen. Ik heb daarnaast 2 stopcontacten waar de stroom via een schakelaar en gloeilamp naar toe gaat, en 3 stopcontacten via een scheidingstrafo achter een variac. Helaas is de aardlekschakelaar trager dan die in de meterkast :-(

Ik moet eens minder gaan bouwen en meer gaan zenden, alleen is het bouwen zo leuk ...

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,
als de frekwenties niet te hoog zijn en de afstanden in de antenneswitch niet te groot zijn, valt dat met de 50 ohm wel mee. Maar goed meten is weten! Ik ben benieuwd naar je meetresultaten.

Een overspanningsbeveiliging in een verdeeldoos kan ong. (eenmalig) 4kA afleiden, bij een korte puls.
Er zijn ook voor in de meterkast zwaardere uitvoeringen verkrijgbaar.
http://www.installdirect.nl/index.php?p ... gsbeveilig

Deze kunnen tot 50kA afleiden. Hierbij hoort ook een potentiaalvereffening tussen alle leidingen. Dit kan of door een erkend bedrijf of door een electricien aangelegd worden. Als je dit doet zou ik eventueel wel de verzekering inseinen.
Voor bliksemafleiders wordt tegenwoordig ook aluminium met koper gebruikt.

http://www.vanderheide.nl/
http://www.vanderheide.nl/2005/pdf/7001 ... liging.pdf
http://www.dewit-elektro.nl/index.php?id=1036

Het huis waar ik woon heeft een dergelijke beveiliging.
Wat zenden betreft of bouwen. Daarom zend ik ook niet, ik luister soms wel. Ik vind ontwerpen, bouwen en repareren ook veel leuker. :)
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Antenne draden georganiseerd

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb mijn website bijgewerkt dus daar vind je foto's van de nieuwe apparaten maar ook bij antennes van de details van de aarde. Geen binnenfoto van de switchbox. Dan moesten alle kabels er weer af :dizzy:

Die overspanningsbeveiligingen zijn niet gek. Ik denk dat ik dat dan in de meterkast laat doen, heb ook wel eens aan een officiele bliksemafleider gedacht want dat is gelijk een goed aardnet :D maar ben bang dat dat redelijk kostbaar is en denk dat mijn geaarde mast al aardig als afleider functioneerd.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie