Balun zelf "bouwen"/ construeren

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door rbeckers »

Ik zal proberen wat dingen uit te leggen.

Sommige rinkernen zijn gekleurd. De kleurcode is voor zover ik weet niet altijd correct toegepast.
Er zijn verschillende soorten kernen o.a. ferriet en ijzerpoeder. Elke kern heeft zijn specifieke eigenschappen.
De fysieke grootte is o.a. van belang voor het (zend)vermogen.

Met een enkele langdraad 0.5-30MHz bereik wordt moeilijk :wink: en is ook niet zo belangrijk. Eventueel een tuner, antenneschakelaar en meerdere antennes. De factor 1:9 betekent een impedantieverhouding van 1:81. Bij 50 ohm kom je dan op 4k ohm uit.
Probeer sommige zaken gewoon. Voor ontvangst is er ook geen risico.

René
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PA8C »

19DIG2305 schreef: Update

Ben er middels een programma achter dat ik een rode moet hebben dat is de enige die loopt van 1-30Mhz.
De grijze gaat van 0.05 tot 0,5 Mhz dus daar heb ik denk ik niet zoveel aan .
Voor de rest begrijp ik niets van dat prog , maar dat ligt meer aan mij dan aan dat programmatje (Mini RC-Calculator)
Nou op zoek naar een rode dan he ? Moeten ze weer weten wat de diameter moet zijn zeker? Of gaat het om de dikte van het materiaal zelf?
Hallo,

Wat jij zoekt is een AMIDON ringkern T200-2.
Je kunt die verkrijgen bij Frans Bakelaar in Julianadorp.
Frans stuurt je er een op via de post na betaling van het verschuldigde bedrag.
Ik doe reeds jaren zaken met Frans en ik kan je zeggen dat hij een betrouwbare leverancier is.
Voor een luttele € 9,00 +verzendkosten ben jij de eigenaar van zo'n ringkern.
de link naar Frans zijn site is http://home.hetnet.nl/~fbakelaar/

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Ok ik ben overtuigd ,al wordt de rode van Amidon op deze website afgeraden van de lage AL . http://pa-11019.blogspot.com/2006/02/an ... e-enz.html
Heb 1 van de Amidon T200-2 besteld en daarmee ga ik dus een balun maken om mee te experimenteren .
Tevens heb ik een 4C65 serie van Phillips besteld om het verschil met de Amidon eens te bekijken (horen)
Ik ga ze maken volgens onderstaand voorbeeld , Al lijkt 1,25 mm² me wel erg dik , en nu weet ik eigenlijk niet of ze hiermee gelakt wikkeldraad bedoelen of een andere geisoleerde draad maar ik ga uit van de gelakte wikkeldraad . En verder wil ik ook graag de afstand tussen de windingen weten dus als jullie me daarmee kunnen helpen , graag :)
Als ze klaar zijn laat ik ze hier even zien .
Ik begin eerst met de 1:9 omdat ik geen gebalanceerde antenne heb , en om nou een dipooltje te maken van 2 x max 3 meter zie ik niet zitten maar kan er wel een voor 2 meter maken .
Goed zoals jullie al begrepen hebben ben ik een echte hobby SWL en daarmee bedoel ik dat ik geen verstand heb van elektronic , ik ben een mechanische man , en een cursus elektro en elektronica zou me zeer goed van pas komen op dit moment .
Hier volgt het concept .
73' s Wilco
amidon[1].jpg
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Een T200-2 is prima bruikbaar voor ontvangst maar niet voor zenden daar gedraagt deze zich inductief op de lage banden en gaat een onderdeel van de antenne vormen en opwarmen. De 4C65 is beter voor beide want je moet als ingangsimepdantie van de ringkern ongeveer 4 x de reactantie van je ontvanger hebben op de laagste band. Voor 160m is dat 17,5uH voor de eerste wikkeling en dat krijg je niet op een T200-2 gewonden.
Een langdraad is variabel in impedantie. Hij is hoogohmig als hij langer is dan een golflengte en niet toevallig een oneven veelvoud van kwartgolven op de luisterfrequentie want daar is hij ongeveer 50 ohm. Korter dan een kwartgolf is hij laagohmig. Een draadje van 10m voor 160m is dus laagohmig. Zal iets van 1 a 2 ohm zijn. Dat wil je niet nog verder omlaag brengen met een 1:9 unun. Voor 40 meter is hij ongeveer 50 ohm, dat wil je ook niet met 1:9 verknoeien, op 20 meter is hij hoogohmig, daar gaat je unun goed werken maar daar kan de capaciteit van te veel en te dicht bij elkaar liggende draden op de T200 unun roet in het eten gooien.

Tja, wat moet je hier nu weer mee :twisted: Zoals rene al schreef, je kunt niets kapot maken dus lekker experimenteren.
Wat ik zou doen in jou geval: De philips gebruiken. En hem zo maken dat je diverse aftakkingen maakt zodat je 1:1, 1:3, 1:5, 1:9 kunt maken. Je kan hem dan voor lage banden omgekeerd gebruiken. Ik heb dat nooit gedaan maar theoretisch moet het denk ik kunnen. Bij 160 meter gebruik je hem dan als 9:1 ipv 1:9

Als je toch kilo's draad hebt en mechanisch goed, kun je het volgende experiment doen. Pak een stuk regenpijp van iets van 10cm diameter van een cm of 30 en draai daar draad op. Iets van 50 windingen. Links hang je aan de aarde en de ommanteling van je coax en dan maak je een aftakking na iets van 10 windingen. Daar gaat je ontvanger aan via de coax kern. Je hebt nu een 17uH spoel. Daarna maak je iedere twee wikkelingen ofzo een aftakking. (gewoon de kabel doorknippen en de uiteinde in elkaar draaien en vast solderen. Ongeveer een cm is zat. Nu maak je aan je antenne draad een krokodilklem en die kun je nu steeds ergens op een spoelaftakking zetten. Nu heb je eigenlijk een verlengspoel voor je antenne gemaakt. Dat is ook een soort impedantie aanpassing.

Dan kun je nog verder experimenteren als je een oude varco hebt. Die kun je dan op diverse manieren proberen te koppelen. bv tussen de aarde en de spoel, parallel over de spoel, van de antenne aansluiting naar aarde enz. Als je daar dus twee draadjes met krokodillen aanzet kun je allerlei combinaties proberen. Je hebt dan een van de betere tuners gebouwd, een LC tuner en daarbij heb je eigenlijk geen unun meer nodig (behalve bij echte langdraden)

Ik zal het van de week ook eens even proberen, ik heb een rolspoel en varco in een experimenteer kastje waar ik diverse combinaties mee kan maken voor experimeneten. Erg handig, even de draadjes anders solderen en klaar. Vroeger had ik er bananen en bussen aan zodat ik draadjes kon oversteken maar dat is nu niet meer nodig voor die enkele keer.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Ja Fred , dat lijkt me ook een mooie oplossing , en die ga ik ook proberen , alleen heb ik natuurlijk weer vragen .( hoe dom ben ik )
50 windingen van welke dikte of maakt dat niets uit ?
Mooi tegen elkaar of steeds 1 of 2 maal de draaddikte er tussen ?
En na die 50 windingen gewoon doorgaan toch het eind van de pijp met aftakken ?
Is de lengte van de coax naar de spoel nog van belang ? En verder zal ik toch eens zien of ik ergens buiten een draad kwijt kan want die 6 meter is ook een rot getal.
Over die oneven veelvouden van kwartgolven . Dus een kwartgolf draad is altijd ongeveer 50 ohm en die kan ik zo aan een coax solderen ,maar ik denk dat daar dan een 1:1 aan moet .
Maar ik ga niet brainwaven over iets waar ik geen verstand van heb :rolleyes: Ik ga aanstaand weekend weer lekker knutselen , het kan nooit slechter aflopen dan mijn Broomstick :lol:
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Draaddikte: wat je hebt maakt niet uit, dikker is beter. gewoon tegen elkaar maar voor hoge banden is het beter om het wat uit elkaar te doen. Hoe meer wikkelingen hoe lager je in frequentie kunt met een te korte antenne.

Je kunt aan een stuk coax om te ontvangen zo een kwartgolf knopen, doe dan ook zo'n zelfde stuk aan de ommanteling (laat desnoods gewoon naar beneden hangen) (dit geld alleen bij ontvangst) Een 1:1 balun in zo'n geval zou ik niet doen, kost toch signaal en dat wil je zo veel mogenlijk hebben.

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46
http://www.xs4all.nl/~pa0fri/ATU/LC-ATU/lctuner.htm

Je ziet, als je die spoel gemaakt hebt kun je ook de boel anders aansluiten. de ontvanger links aan de spoel, de antenne aan het einde en dan de rest met een krokodilsnoertje kortsluiten om het sterkste signaal te vinden. Dan een draaicondensator aansluiten bij de tuner of bij de antenne (uitproberen wat op welke band het beste resultaat geeft en dan heb je de meest efficiente tuner waar je elk willekeurig stuk draad aan kan hangen. Met zo'n grote spoel heb je ook geen unun nodig. Maar ook hier geldt: er gaat niets boven zoveel en zo dik mogenlijk koper zo hoog mogenlijk in de lucht.

Ik hoor graag hoe het afloopt.
Kijk maar eens hier, dat is mijn tuner en antenne:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=528
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=577
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=518
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=652
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=686

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Ok Fred eens zien of ik alles eens op een voor mij logisch rijtje krijg.
Wat jij daar in elkaar hebt gezet hoef ik niet aan te beginnen hoor :D
En wat een ruimte voor antennes zeg :clap:
Goed ik ben vandaag aan het rekenen gegaan samen met mijn collegas van de revisie afdeling voor elektromotoren .
Met een pijp van 10 dik en 30 lang heb ik als deze is volgewikkeld met 1,25 mm² wikkeldraad bijna 71 meter draad nodig , en zit ik op een totaal van 225 slagen .
In het begin maak ik er 50 zeg je strak tegen elkaar dit is dus voor de lage banden 160 ,80 en misschien 40 . Voor de hogere banden kan ik tegen elkaar wikkelen.
Nu is een winding precies 31,4 centimeter en is 50 windingen dus 15,7 meter . Plus de 6 meter van de antennedraad is 21,7 meter . Te hoog voor 20 meter want ik moet een oneven veelvoud van een kwartgolf hebben en 3/4 van 14230Mhz is 15,81 meter minus de 6 meter is 9.81 meter en dat is iets minder dab 31,3 windingen . Dus ik denk dat ik daarmee begin , op het eind van de 31 windingen een aftakking en dan op naar de 45 meter om vervolgens de 40 en 80 te wikkelen .
Of ik maak van die 6 meter , 10 meter dat rekend en werkt wat makkelijker .
Dan hangt er 4 meter voor nop op de grond of ik vouw deze weer terug richting ontvanger .
Ik ga van het weekend aan de slag en zal je laten weten hoe het gaat hoe het geworden is .
73's Wilco
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Je moet gewoon een flink eind opwinden. Teveel is niet erg want je maakt hem zo lang als nodig. Daarom al die aftakkingen. Als je bv de antenne op het zelfde punt als de ontvanger hangt (en het restant van de spoel dus van ontvanger tot eindaftakking kosrtsluit) dan doet dat stuk niet meer mee. Sluit je de antenne helemaal achteraan op de spoel aan dan gebruik je de hele spoel. Je sluit de ontvanger aan en dan je antenne bij bv het eind en gaat gewoon steeds een aftakking terug tot je het beste geluid hebt. Je zult zien dat wanneer je er een L tuner van maakt je een stuk beter zult luisteren. dat werkt namelijk ook mee als een soort preselectie. Maar soms is een varco tussen aardedraad en aarde aansluiting van de antenne een oplossing. dat is echt situatie afhankelijk.
Het kost je niets, het is in 15 minuten gemaakt en meestal werkt het. Je antenne moet je wel geisoleerd ophangen minstens een 50-100cm van een geleidend voorwerp af. De doorvoer van de draad naar binnen kun je op de doorvoer plaats met een stuke coax doen. Je kan ook coax gebruiken om van de antenne naar de shack te gaan. Dan sluit je alleen de binnenkern aan en dan heb je wat minder last van storing op je draad want die is afgeschermd. Als je bij de ontvanger de mantel wel aansluit heb je gelijk een leuke tegencapaciteit.
Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Nou vandaag heb ik mijn eerste 1:9 balun gebouwd .
Stelt ook niets voor eigenlijk :)
Tja en de resultaten met 6 meter draad eraan ? :crybaby:
Op 20,18,15 meter is het eigenlijk wel goed . Dat wil zeggen , een voor mijn bevredigend signaal , een 9 +30 vanuit florida vind ik niet slecht voor een kort draadje.
Niet slechter dan met 6 meter draad direct aan de hoogohmige ingang van mijn ontvanger , maar ook niet beter ! Ik zag geen verschil op de signaal meter.
Kom ik onder de 10 Mhz dan is het huilen met de pet op , het begint op 9 Mhz met een S7 aan ruis die alleen maar toeneemt naarmate ik lager in frequentie ga tot en met 80 meter daar is de ruis 9 +10 !!! :devilish: Een klein signaal komt daar dus niet bovenuit .
Over 160 meter zeg ik maar niets meer . :lipssealed:
Mijn te korte lang draad presteert dus beter aan de hoogohmige ingang , dan deze zelfde draad met 1:9 balun ( amidon T200 ) met 11 windingen aan de 50 ohm ingang met tegen capaciteit .
Ik heb echter nog geen L-tuner gebouwd omdat ik nog geen varco ter beschikking heb .
Maar op 20 meter gaat het uitstekend en heb ik ook de indruk dat er minder storing en fading is , maar dat kan toeval of zelfs gedachte zijn .
Ik moet Fred dus gelijk geven . :clap: Deze constructie is niets voor de lagere banden en ik schiet er weinig mee op , op de hogere banden .

Morgen ga ik beginnen met de andere oplossing die Fred bied , en dat is het wikkelen van een kunsstof pijp met een hoop aftakkingen .
Ik ben enorm nieuwsgierig naar het resultaat . :writer:
73's Wilco
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik ook, ik heb gisteren even mijn test L-tuner gepakt en daarmee kreeg ik mijn dipool resonant op 6 meter. Verbinding gemaakt met iemand in Ermelo. Ik wilde ook nog even testen hoe het werkt zonder varco en met een paar meter draad maar daar ben ik niet aan toegekomen. Ik ben dus erg benieuwd. Theoretisch moet het werken maar een korte draad zal nooit optimaal werken. Er is geen substitude for cubic inches of copper in the air.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
19DIG2305
.
.
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 okt 2008, 20:16

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door 19DIG2305 »

Nou ben heel de morgen al bezig met testen .
Ik krijg ineens de briljante ingeving dat ik 2 antennes kan aansluiten :confused2: een hoogohmige en een laagohmige .
Dus ik de draad van 6 meter aan hoog en de middels coax aangesloten draad voor 20 meter .
Verschil is nihil . Conclusie allebei even slecht .
Nu de balun tussen coax en antenne op 20 en daarnaast de draad.
Op 14.335 hangt is hier altijd een soort van signaal aanwezig dus daar heb ik vergeleken .
Van een S7 naar S3 resp balun en open draad . Dat maakt dus wel degelijk iets uit .
Zonder balun , dus rechtstreeks op de coax was dit signaal een S5 dus ook hier een winst van 2 s-punten of hoe dit ook heet .
Voor de 20 meter blijft de combi coax balun draad dus zitten .
Ga ik nu lager naar bv 40 meter heb ik gelukkig maar andere resultaten .
Met balun op 7010 luisterend naar een amateur in cw komt deze op de balun binnen met een S9+10dB , mijn ruis of storing is ook meteen S9 hier .
De draad doet het hier ook minder , met dezelfde amateur een S7 en een ruis cq storing van S6 .
Gezien de locatie van de antenne ( binnen tussen de wasdroger/machine en fitnestoestellen , plasma tv's etc etc + nog een halogeen trafo die enorm stoort ).
Balun geeft dus beter signaal .
Op 80 meter is de draad meteen doodstil , de signaalmeter ligt in de hoek en de amteurs komen net binnen , ik hoor ze wel maar hebben geen signaal .
Coax met balun en draad geeft meteen een ruis van S 5 a 6 en goede signalen . Vreemd ????
Op 160 meter niemand te horen alleen ruis . Waar de draad een ruis produceerd van S6 en de balun combi S3 .
Ik weet beide draden zijn abosluut ongeschikt voor de korte golf , maar het geeft mij wel een indicatie .
Op 675 AM is het verschil extreem .
Balun 9 +5 dB
Draad 9 +40 dB Wauw hier is de keuze snel gemaakt .
Op 516.3 Khz (Navtex) de Balun doet niets meer lijkt het , de draad produceerd een ruis van 7 ,of liever een storing van S7 .
Balun blijkt dus inderdaad ongeschikt voor de hele lage banden .
Op 18 Mhz nagenoeg geen verschil .
Op 21 Mhz is de balun duidelijk beter .
Op 24.900 doet de draad weer beter zijn best , en ik begin dat toch wel vreemd te vinden .
Deze morgen op 11 meter zowaar wat Dx gehoord (Oostenrijk , Tjechie ) en maakt het eigenlijk ook niets uit welke antenne ik gebruik .
Op 28.500 doet de balun duidelijk beter dienst ,en hoog in de 29 Mhz is het voordeel van de Balun nog groter en tegen de 34 Mhz gaat het beter met de draad .
Ik begrijp nu dat beide antennes resoneren op bepaalde frequenties , en ben vooral blij dat ik nu een keuze heb .
Zo , en nu ga ik als de sodemieter aan de gang met het wikkelen van de Giga spoel .
73's Wilco de 19DIG2305
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Sinds ik ben verhuisd en ook voornemens ben om een "echte" HF antenne te maken, ben ik ineens dit topic helemaal gaan doorlezen. Beetje laat, maar nog bedankt voor de informatie, hi. Ik denk dat ik dit voorjaar ook nog wel met wat vraagjes kom. Dan ga ik een antenne ophangen. Ik zit nu nog in dubio welk type; ZS6BKW, Dipool, open lijn, etc. Maar daar kom ik in een ander topic wel op terug, zoals "ultieme langdraad"; een oud onderwerp waar wel weer eens wat stof uit geblazen mag worden!

Wilco, ik heb hier op zolder ook best veel storing, ondanks ik in een hoekhuis woon en al mijn mogelijke stoorbronnen weleens uitgeschakeld heb. Qua S-punten in dezelfde orde van grootten als jij hebt daar.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door fred101 »

Die ultieme langdraad eindigde in een soort wederzijds experiment. Fox probeerde de langdraad en ik een dipool. Daar ben ik nu nog blij om want ik zou niet anders meer willen.

Anders kom je eens een avondje over de band draaien. Kun je een dipool met de vertical vergelijken en we kunnen ook wel even een langdraad ophangen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

fred101 schreef:Anders kom je eens een avondje over de band draaien. Kun je een dipool met de vertical vergelijken en we kunnen ook wel even een langdraad ophangen.
Oh dat lijkt me wel erg leuk Fred. Ik ben toch wat meer geinteresseerd geraakt in HF antennes, omdat ik nu zelf ook kan spelen met dat spul. Voorheen had ik maar één mogelijkheid; een mobiele HF antenne op een balkon... :lol: Al werkte dat niet eens heel slecht trouwens... Nu de volgende stap.
Gebruikersavatar
PA3HCM
.
.
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jun 2007, 16:01
Locatie: Everdingen
Contacteer:

Re: Balun zelf "bouwen"/ construeren

Ongelezen bericht door PA3HCM »

Grappig hoor. Ik bleek ooit een reactie hier geplaatst te hebben over het maken van een balun, maar dat was ik inmiddels alweer vergeten. Totdat ik dit draadje via Google toevallig weer terugvind. Lees ik dus net dat iedereen die balun hier aan het nabouwen is! :D

Die T200-2 die ik in eerste instantie genomen had, blijkt volgens de spec's inderdaad wat minder te zijn t.o.v. een 4C65. Fred, bedankt voor die aanvulling! Ik ga op een volgende radiomarkt ook eens zo'n ringkern arresteren.

Verder heb ik wat problemen gehad met de boutjes waarop de vleugelmoeren zitten. De bout is via een gaatje in het huisje naar buiten gevoerd, en daar zit dan een moertje op. Daarbovenop draai je dan weer de vleugelmoer. Maar ooit draai je de vleugelmoer strakker aan dan de bout/moer, en draai je de boel dus uit elkaar. Dan moet je de balun dus weer openmaken om boutje/moertje weer vast te draaien. Heeft iemand daar nog een goede tip voor? (veer)ringen zijn niet afdoende.

Overigens maken professionals blijkbaar diezelfde fout, want ik heb net afgelopen week een Ameritron ATR-30 tuner gerepareerd waarbij de gebalanceerde uitgang niet meer werkte... boutje/moertje was losgeraakt ten gevolge van vleugelmoertje, en binnenin was de draad vervolgens afgebroken :?

73,
Ernest PA3HCM
Plaats reactie