slappe arnolds grote en kleine broer

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

slappe arnolds grote en kleine broer

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb nu voor de vakantie nog twee experimenten bij me. Een slappe arnold voor 70cm en een voor 20m. Deze laatste is 10 meter lang en wil ik in de mast hijsen. Ik wil hem in het midden omhooghijsen en dan als inverted V ophangen. Dat spaart een lange voedingslijn (de "zendkajuit" zit namelijk dan mooi onder het uiteinde van een poot) en ik heb meteen een mantelstroomfilter als balun. Een dipool heeft een vervelende eigenschap voor moderne sets. In resonantie is hij 75 ohm. Daarom heb ik 75 ohm kabel gebruikt voor de voedingslijn en als zender gebruik ik een FT201 welke zoals bijna alle buizeneindtrappen antennes tussen 50 en 100 ohm aankan.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: slappe arnolds grote en kleine broer

Ongelezen bericht door fred101 »

De slappe arnold voor 20m wil niet echt werken. De resonantiefrequentie ligt veel te laag. Dit heeft te maken met de mantelstroomspoel die eraan zit. Deze blijkt als verlengspoel te werken ipv als mantelstroomfilter. Als ik namelijk de binnenader draad inkort verhoogt de frequentie maar kort ik de coax in door een paar slagen extra om de pijp te draaien dan verlaagd de frequentie nog verder. Het principe is goed (coax dipool) maar dan denk ik dat er een 1:1 balun onder moet ipv de stroombalun. Wil deze als stroombalun functioneren dan moet hij erg groot worden. Mbv een tuner heb ik op 20 en 40m met deze antenne gewerkt. Was echter een zelfbouw min of meer QRP tunertje. 100W SSB ging er altijd goed mee maar CW (met de FT201) op 40M was teveel voor de gele ijzerpoeder T50 ringkern. Die werd erg heet en ging roken.

De 70cm heb ik nog niet getest omdat ik nog geen SWR meter voor 70cm heb. Mijn FT897 gaf de swr nog enigzins aan en heeft een beveiliging maar de condor geeft niets aan en ik weet niet of hij beveiligd is.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie