Zepp

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Zepp

Ongelezen bericht door fred101 »

Tijdens de velddag van de rec uit culemborg heb ik voor Adri PA0RDA een Zepp gemaakt. Hij heeft het daar vaak over gehad en ik wilde ook wel eens zoiets maken. Ernest had nog een stuk kippenladder. Ik kon hem boven aan de steiger bevestigen op zo'n 6 meter hoogte. Optimistisch liep ik 100M VT draad uit. Helaas is dat zo zwaar dat de antenne halverwege op de grond lag. Toen maar 50 meter gedaan. Deze werd naar een mastje van zo'n 4 meter hoog getrokken.

Het ding deed het op 40M, 20M en 80M. Op 160M kreeg ik hem niet getuned. Op 80 meter ook niet onder in de band maar echt 1:1 boven in de band en daar zijn een paar leuke verbindingen mee gemaakt met goede rapporten. oa 9+40 in Wales aan de westkust met 80W.

Een leuk alternatief voor mensen die alleen een eindgevoede antenne kwijt kunnen. Een Zepp is een langdraad maar ipv de 1:9 unun en coax voed je hem nu met een open lijn. Wat maakt dat uit zul je zeggen. Nou een boel.
Er is geen mantelstroomfilter nodig, hij is multiband want een open lijn heeft geen verlies dus dat er tussen tuner en antenne geen 1:1 aanpassing is maakt niet uit. Het wordt uiteindelijk toch uitgestraald en er verdwijnt niets door demping. Daarnaast is een open lijn hoogohmig, bv 600 ohm en dan maakt het niet veel uit of de antenne van 50 naar 75 ohm gaat. Na de lijn bij de tuner is dat maar een klein beetje terwijl dat bij coax al een verdubbeling bij de tuner geeft. Je hoeft dus minder te tunen. Laat je niets wijsmaken over de afmetingen. Dat is alleen van belang als je zonder tuner werkt en bij ideale omstandigheden. Mensen op het NTAN riepen direct dat 50m niet werkt, wel raar dan dat ik goede rapporten kreeg :-) OJa, afmeting maakt in zoverre wel uit dat hier geldt: hoe langer hoe beter. Een oude amateurwijsheid: er gaat niks boven zoveel mogenlijk koper in de lucht


Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

En waar RQM bij is, zijn foto's... ghegheghe... Even van een videotape gehaald (ik zal binnenkort een video plaatsen van de REC velddag 2008):
Fred PA4TIM
Fred PA4TIM
REC2008_01.jpg (19.47 KiB) 11222 keer bekeken
REC2008_02.jpg
REC2008_02.jpg (13.32 KiB) 11221 keer bekeken
REC2008_03.jpg
REC2008_03.jpg (9.43 KiB) 11221 keer bekeken
REC2008_04.jpg
REC2008_04.jpg (10.1 KiB) 11221 keer bekeken
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door fred101 »

Leuke foto's. Wie is die enge vent die aan mijn antenne zit ?

Ik kreeg nu een mailtje dat er een nieuw bericht is.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Haha, kun je nagaan; dit was nog de leukste die ik kon vinden :lol:

Maar fijn dat je weer mails krijgt. Ik had inderdaad weer wat veranderd...
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Fred, dit is wel een interessante antenne en zeker het overwegen waard als ik geen ZS6BKW of dipool kwijt kan. Kun je me nog eens uitleggen hoe ik deze antenne moet aansluiten op de kippenladder? Ik bedoel vooral het deel boven waar de kippenladder uitkomt. Eén kant zal wel direct op de antennedraad moeten worden aangesloten, maar waar komt die andere aansluiting dan aan?

En hoeveel Ohm moet de kippenladder wezen?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door fred101 »

Kippenladder: maakt niet zoveel uit. Komt toch een tuner na. De afstand van de geleiders bepaald de impedantie. Met rozenbinders is hij iets vasn 600 ohm.
De Zepp is een eindgevoede antenne welke ipv met coax gevoed wordt met een open lijn. Aan de ene geleider komt dus de Zepp, aan de andere komt niets. Die is gewoon open. Je moet wel opletten dat je de antenne kant ook met de signaal kant van de tuner verbind en de massa met de open geleider.

Een echte Windom is ook leuk. Die heeft een enkele draad als voedingen de voeding werkt ook als straler. Maar die is eigenlijk thuis niet te realiseren.

Een Zepp is wel asymetrisch dus er moet een goede tuner achter met vooral goede unun/balun. Hoe noem je dat eigenlijk. De antenne is asymetrisch, de voedingslijn symetrisch maar de combi voeding/antenne is asymetrisch., Hij moet op een symetrische tuner die het weer asymetrisch maakt. Dit is dan waarschijnlijk een van die zeldzame gevallen waar je een unbalun nodig hebt :-)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou ken ik het verschil niet tussen de verschillende typen unun,balun, ununanonunenunaunun, of whatever :crybaby:
Maar er zit wel een ringkern in mijn tuner, dus dat moet dan toch wel werken (zie foto)?
MFJ-993B-foto2.JPG
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door fred101 »

Meest voorkomende:
Balun: balanced naar unbalanced omzetter.
Unun: unbalanced naar unbalanced.

Is volgens mij het zelfde als bij audio, daar zal het ding alleen anders heten.

dat ding op de foto is idd een balun. Jou tuner is asymetrisch dus die (spannings)balun zet de symetrische kippenladder om naar asymetrisch. Ik heb eeb symetrische tuner waarbij er een stroombalun tussen set en tuner zit. Het voordeel daarvan is dat de balun altijd 50 ohm aan beide zijde ziet en daardoor lopen de spanningen over het ding niet zo hoog op. Hij zal dus niet snel warm worden of in verzadiging gaan. Een balun moet ongeveer 200-250 ohm reactantie hebben op de laagste frequentie die je gaat gebruiken. Dat is best veel bij 80 of 160 meter waardoor een T200 wat lastig wordt. Daar heb je heel veel wikkelingen nodig voor een beetje inductie. Beste keus is 4C65 ferriet. Maar de gene in jouw tuner zijn natuurlijk ook goed anders hadden ze die niet gebruikt (meestal is dat ook iets zoals 4C65)

Zodra ik weet hoe ik precies een ringkern kan testen op frequentie geschiktheid ga ik die paarse van jou eens testen. Ze hebben een heel hoge AL dus dat is niet verkeerd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Het principe is gelijk zoals bij audio inderdaad, alleen hoeven ze daar niet zo'n grote impedantieverandering door te voeren. Wel hebben ze binnen audio verschillende niveau's afgesproken (-10dbu voor asymetrich/unbalanced en +4dBu voor symetrisch/balanced). Daarom wordt er altijd nog een verterker, cq verzwakker gebruikt naast een trafootje. En dan speek je van een balancing unit.

Grappig eigenlijk, want nu ik eindelijk serieus begin met kortegolf, merk ik pas die overeenkomsten met audio. Ik had de naam van balun/unun nog niet eens ontleed trouwens, maar nu snap ik waar die vreemde benaming vandaan komt... balanced/unbalanced... Soms moet je ook niet te ingewikkeld denken! :oops:

Ik ga binnenkort eens een plattegrond van mijn tuin plaatsen op het forum, om te vragen naar de beste oplossing. Richting de achtertuin is geen probleem, daar kan ik rustig een draadje spannen, maar richting de voortuin wordt het lastiger. Dat stukje zit open naar de straatkant en ik heb niets anders dan gemeentelijk "straatmeubilair" om de draad aan te bevestigen. Maar dat lijkt me ook niet verstandig... Maar goed, later meer daarover...

Voor wat betreft die ringkern van mij; bedoel je die T200-2 die ik op de radiomarkt gekocht heb?
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Zepp

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb van jou zo'n paarse ringkern gehad. Daar had je een doos vol van. Die wil ik op frequentie testen. Ferriet en ijzerpoeder heeft een beperking in bereik. Dus niet alleen kernverzadiging als gevolg van vermogen maar ook gevoelig voor de hoogte van de frequentie.
Dat is te testen maar ik moet nog opzoeken hoe ook al weer. Je moest een trafo maken en hem aansluiten op een signaal generator en secundair een weerstand. Dan met de scoop op de ingang meten en als je dan secundair kortsluit moet hij primair niet instorten (of zo iets). Met de analyser gaat dat nog beter maar dan moet je twee gelijke maken die je rug aan rug zet en dan er door heen meet. Dat heb ik in een boek staan dus dat ga ik nog proberen.

Je kunt op veel sites een oudere versie van K.Rothammel downloaden. Daar staat zo ongeveer alles in over antennes. Samen met F.E.Terman zijn dit de standaard werken op dit gebied. Anders heb ik wel een versie die ik hier kan neerzetten.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie