FALCON Outback 1899 (HF mobiel antenne 10-80m)
Geplaatst: 19 apr 2007, 23:19
Low-Cost Outbacker / ATX-1080 Clone-Antenne:
FALCON Outback-1899
80m-70cm / 120 W / 175 cm
Testbericht:
De eerste Tests die gemaakt zijn met de Outback-1899, gemonteerd op een Magneetvoet op het Midden van het autodak , zonder extra Massaverbinding.
Op 80 m is de Bandbreedte van de Antenne zeer smal, slechts ca 20-30 kHz, door het verlengen of verkorten van het topdeel zie ik daarbij geen problemen ontstaan.
Het zal u duidelijk zijn dat bij gebruik van een magneetvoet er duidelijk onvoldoende tegencapaciteit zal zijn. Hierdoor word de werkingsgraad op 80m duidelijk beïnvloed.
De Lengte van het topdeel was 55,8cm: 3,625 MHz /SWR 1,5;
3,637 MHz/ SWR 2,0 en 3,648 MHz/ SWR 3,0
De eerste test die uitgevoerd werd waarbij de Antenne is opgesteld middels 2 HF-Adapters en een veer op een 3/8" voet die op de dakdrager zijn gemonteerd.
Deze 3/8" voet is via een 21 mm2 massakabel via het achterraampje direct met de carrosserie verbonden.
Dat is zeker niet optimaal, maar voor dit experiment goed genoeg.
De Adapter-/veer constructie verlengt de Antenne met 17,5cm.
Met 100W in SSB was het geen probleem om de oostkust van de USA en Namibië te bereiken.
De Kabel invoer geschiedt door het achterraam, waarbij de RG-58 en de Massakabel loodrecht tussen het deurrubber word doorgevoerd omdat je anders last krijgt met regenwater wat tussen het deurrubber naar binnen lekt.
Ik heb dat met 50 mm breed Isolatieband gefixeerd.
Om de massakabel aan te sluiten op de carrosserie van de auto kan je één van de scharnierbouten van het portier benutten.
De RG58 antennekabel kan je dan zonder problemen aansluiten op de zend-ontvanger.
Testmetingen:
De meetafstanden, welke verder op in de beschrijving worden genoemd, betreffen alleen de lengte van het uitschuifbare bovenste deel van de antenne die makkelijk verstelbaar is door het inbus schroefje iets los te draaien.
80m:
55,8cm = 3,758 MHz; 57,4cm = 3,739 MHz; 67,4cm = 3,634 MHz bij een SWR van 1 : 1,7
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden. Indien met nog eens 2 cm verlengd zal de resonantiefrequentie 120 kHz worden verlaagd.
40m:
67,4cm = 7,143 MHz; 72,4cm = 7,045 MHz bij een SWR van 1 : 2,0
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden.
20m:
56,5cm = 14,100 MHz; 55,5cm = 14,150 MHz; 54,5cm = 14,200 MHz bij een SWR van 1 : 1,3
Bij verlenging met 2 cm verschuift de resonantiefrequentie 100 kHz naar beneden.
15m:
59,5cm = 21,600 MHz; 64,5cm = 21,300 MHz bij een SWR van 1 : 1,1
Bij verlenging met 5 cm verschuift de resonantiefrequentie 250 kHz naar beneden.
Gebruikte apparatuur:
Kenwood TS50 met 100W uitgangsvermogen, 4 meter RG58 antennekabel, SWR/Power-meter Daiwa CN801.
Modificatie:
Gezien het feit dat het onderste vaste deel van de straler gemaakt is van 6mm dunwandige buis met een binnendiameter van 5mm word u aangeraden om hierin een busje massief messing van 5mm bij 25mm lang hierin te persen.
Dit zal voorkomen dat bij stevig aandraaien van het inbus schroefje het materiaal vervormd kan worden.
Doordat het busje 25mm lang wordt gemaakt voorkom je tevens dat het dunne materiaal zal knikken.
De metingen zijn uitgevoerd met de SWR-Analyzer MFJ-259
De metingen zijn hoofdzakelijk uitgevoerd in het midden van de betreffende band in SSB mode.
Tekstbrowser gebruikers kunnen hier klikken voor de meetgegevens: Link
FALCON Outback-1899
80m-70cm / 120 W / 175 cm
Testbericht:
De eerste Tests die gemaakt zijn met de Outback-1899, gemonteerd op een Magneetvoet op het Midden van het autodak , zonder extra Massaverbinding.
Op 80 m is de Bandbreedte van de Antenne zeer smal, slechts ca 20-30 kHz, door het verlengen of verkorten van het topdeel zie ik daarbij geen problemen ontstaan.
Het zal u duidelijk zijn dat bij gebruik van een magneetvoet er duidelijk onvoldoende tegencapaciteit zal zijn. Hierdoor word de werkingsgraad op 80m duidelijk beïnvloed.
De Lengte van het topdeel was 55,8cm: 3,625 MHz /SWR 1,5;
3,637 MHz/ SWR 2,0 en 3,648 MHz/ SWR 3,0
De eerste test die uitgevoerd werd waarbij de Antenne is opgesteld middels 2 HF-Adapters en een veer op een 3/8" voet die op de dakdrager zijn gemonteerd.
Deze 3/8" voet is via een 21 mm2 massakabel via het achterraampje direct met de carrosserie verbonden.
Dat is zeker niet optimaal, maar voor dit experiment goed genoeg.
De Adapter-/veer constructie verlengt de Antenne met 17,5cm.
Met 100W in SSB was het geen probleem om de oostkust van de USA en Namibië te bereiken.
De Kabel invoer geschiedt door het achterraam, waarbij de RG-58 en de Massakabel loodrecht tussen het deurrubber word doorgevoerd omdat je anders last krijgt met regenwater wat tussen het deurrubber naar binnen lekt.
Ik heb dat met 50 mm breed Isolatieband gefixeerd.
Om de massakabel aan te sluiten op de carrosserie van de auto kan je één van de scharnierbouten van het portier benutten.
De RG58 antennekabel kan je dan zonder problemen aansluiten op de zend-ontvanger.
Testmetingen:
De meetafstanden, welke verder op in de beschrijving worden genoemd, betreffen alleen de lengte van het uitschuifbare bovenste deel van de antenne die makkelijk verstelbaar is door het inbus schroefje iets los te draaien.
80m:
55,8cm = 3,758 MHz; 57,4cm = 3,739 MHz; 67,4cm = 3,634 MHz bij een SWR van 1 : 1,7
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden. Indien met nog eens 2 cm verlengd zal de resonantiefrequentie 120 kHz worden verlaagd.
40m:
67,4cm = 7,143 MHz; 72,4cm = 7,045 MHz bij een SWR van 1 : 2,0
Bij verlenging met 10 cm verschuift de resonantiefrequentie 200 kHz naar beneden.
20m:
56,5cm = 14,100 MHz; 55,5cm = 14,150 MHz; 54,5cm = 14,200 MHz bij een SWR van 1 : 1,3
Bij verlenging met 2 cm verschuift de resonantiefrequentie 100 kHz naar beneden.
15m:
59,5cm = 21,600 MHz; 64,5cm = 21,300 MHz bij een SWR van 1 : 1,1
Bij verlenging met 5 cm verschuift de resonantiefrequentie 250 kHz naar beneden.
Gebruikte apparatuur:
Kenwood TS50 met 100W uitgangsvermogen, 4 meter RG58 antennekabel, SWR/Power-meter Daiwa CN801.
Modificatie:
Gezien het feit dat het onderste vaste deel van de straler gemaakt is van 6mm dunwandige buis met een binnendiameter van 5mm word u aangeraden om hierin een busje massief messing van 5mm bij 25mm lang hierin te persen.
Dit zal voorkomen dat bij stevig aandraaien van het inbus schroefje het materiaal vervormd kan worden.
Doordat het busje 25mm lang wordt gemaakt voorkom je tevens dat het dunne materiaal zal knikken.
De metingen zijn uitgevoerd met de SWR-Analyzer MFJ-259
De metingen zijn hoofdzakelijk uitgevoerd in het midden van de betreffende band in SSB mode.
Tekstbrowser gebruikers kunnen hier klikken voor de meetgegevens: Link