Diamond SX-600 N-connector reparatie

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Johan PD1JMB
.
.
Contacteer:

Diamond SX-600 N-connector reparatie

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hooi allemaal,

Ben weer eens naar een reparatie gaan kijken die al maanden geleden had moeten plaatsvinden. Ik heb een Diamond SX-600 SWR meter waarvan een N connector kapot is. Ik heb het chassisdeel al los, maar het lijkt een speciaal onderdeel te zijn. Het chassisdeel heeft een schroefdraad om het met een moertje vast te zetten in de richtkoppelaar voor VHF-UHF.
Zie het volgende plaatje:

Afbeelding

Is dit een standaard onderdeel of moet ik er speciaal naar zoeken? Aangezien het om een onderdeel gaat wat niet vaak hoeft te worden vervangen zou ik ook een nieuw chassisdeel dat past gewoon kunnen vastsolderen.
Jullie raad zal worden gewaardeerd... :)
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Roepletters: PE1RQM
Contacteer:

Re: Diamond SX-600 N-connector reparatie

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Je vindt dit type wel iets minder vaak, maar zeldzaam is ie niet denk ik. Nadeel van dit type is wel een beetje, dat de kans groter is, dat je het chassisdeel meedraait als je de plug te strak vastdraait.

Even in mijn junkbox gekeken en vond deze 3 verschillende typen. De middelste lijkt op die van jou, alleen is dit de PL uitvoering (en lijkt daardoor korter). Ik zou eens op een radiomarkt kijken in de bakjes :hula:
100_2307.JPG
Johan PD1JMB
.
.
Contacteer:

Ehm Tjalling, als je goed kijkt zie je dat een kant van de connector is afgeplat. Die afplatting zit ook in het gat in de behuizing waar het chassisdeel doorheen gaat. Als ie erin zit kan je hem dus niet ronddraaien....
http://www.julietmikebravo.nl o.a. streams van repeaters in de randstad, Utrecht en PI2UTR
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Roepletters: PE1RQM
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Daar heb ik 'm eens dwars doorheen gedraait :snooty: Maar inderdaad scheelt dat wel. In zelfbouw apparatuur wordt meestal gewoon een gat geboord en heb je er veel meer last van. Zelf gebruik ik dan altijd een model met schroefjes. Alleen is die voor jou waarschijnlijk niet lang genoeg aan de achterkant.
Johan PD1JMB
.
.
Contacteer:

Probleem opgelost. gewoon N chassisdeel bij de Radio Centrum gehaald en er in gesoldeerd. Nu zit een kant van de richtkoppelaar vastgesoldeerd en de andere kant is met het originele moertje vastgedraaid. Werkt perfect :)
Plaats reactie