Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Hi Rob,

Dank je, ik zet je op de lijst.

Er zit nog wel een puist werk in voor Werner en mij, maar het komt er zeker aan hoor.

We zullen een to-do list posten en updaten, dan kan iedereen volgen waar we zijn qua ontwikkeling.

Ja, als we dit pakweg 25 jaar terug hadden gehad... oef... maar dan maar nu, het kan, het is leuk. En die reacties, zoveel! , had ik niet verwacht.

Groet,
David
.
.
Zendehhh
Pd3hbr
.
.
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2023, 23:13
Roepletters: Pd3hbr

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door Pd3hbr »

Heren het ziet er wederom gelikt uit ..

Heel mooi project ..
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Thanks!

De PPM meters doen het inmiddels ook.
PPM meters doen het.jpeg
Refresh rate van het display is > 60Hz

Dus het loopt gruwelijk soepel :)

Werner heeft zich enorm uitgesloofd, en de meeste bedien functies in de FPGA ook via I2C beschikbaar gemaakt, dus die kan ik gaan implementeren.

Als dat er eenmaal in zit is alles wat op het scherm staat te bedienen :)

Wordt vervolgd!
.
.
Zendehhh
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

IMG_20231020_002948_299.jpg

Vier laags print, 60 * 100mm, de fpga zit in een bga package met 256 aansluitingen.
.
.
Zendehhh
Gebruikersavatar
PA7RM
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:53
Roepletters: PA7RM

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PA7RM »

Mooi project. Ik lees even mee.
pe2byl
.
.
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jul 2012, 21:35
Roepletters: pe2byl

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe2byl »

ja mooi stuk werk, volg het op de voet. :D
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Cool, dank!

Inmiddels kunnen we vanuit de ESP32 (de display kant) de FPGA updaten. Da's heel fijn, want dan kunnen we wat eerder releasen. De nerdy features kunnen we hierdoor later bouwen en toevoegen en dus de bordjes eerder beschikbaar hebben dan dat 'alles er in zit'.

Waar we nog werk aan hebben:

DONE: Fallback scenario voor de FPGA update, als de update faalt. Maar met de basis van het flashen in orde is dit wel te doen
-Configuratie menu in het scherm toevoegen, audio routering, FM bandbreedtes, etc
DONE Video filter iets scherper afstellen (meer taps in het FIR filter - en wat eerder af rollen)
-Memories toevoegen, preview, laden, opslaan
VERVALLEN Audio limiters, incl aansturing meters op het scherm
VERVALLEN Menu opties voor settings van de limiters
-Bepalen van de goeie levels van video/carriers
NIET NODIG, workaround gevonden Er zit een bug in de gcc compiler van de Microblaze die in de FPGA draait. Proberen te fixen
-Buildserver maken, is nu te veel handwerk. We willen middels 1 script alles bouwen....


Voor 'later':

-Serieel protocol om het bord ook over USB, vanuit de PC, te kunnen bedienen
-Audio van de ADC's via I2S beschikbaar stellen voor processing, via de FPC connector. I2S maken van het interne audio
-Audio via I2S accepteren, drivers maken en in de routering aansluiten
-Dit I2S audio moet synchroon zijn, dus moet vergezeld van een klokfabriek. De FPGA is dan master en een eventuele DSP slave. Voorkomt het gebruik van ASRC's (Asynchronous Sample Rate Converters).
-Toevoegen van die I2S audio routering, optioneel ook een 3e stereo input maken (de metering moet je dan zelf doen)
-Menu opties voor die I2S routering
PARTIALLY DONE -Een syncscheider (LM1881) in de FPGA maken, zodat de on screen display ook over video kan worden 'geplakt', en ook calls in beeld kunnen worden gezet
-Toevoegen transparantie in de OSD, voor die overlays
-Menu voor OSD toevoegen
-Waar ik zeg menu, moet ook het seriele protocol uitgebreid worden

Genoeg te doen dus, maar niet alles heeft de hoogste prio, en niet alles is nodig voor een release.



Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door pe1mud op 04 dec 2023, 21:03, 4 keer totaal gewijzigd.
.
.
Zendehhh
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Tijd voor een update!


We kunnen de FPGA upgraden, en er is ook een 'secure image'. Dus als upgraden faalt kan het gewoon opnieuw.

Op zich zou je denken "het is een feature van zo'n FPGA, nou en?", maar, er is een user guide die specifiek over het programmeren gaat, en over multiboot, van een ruime 170 pagina's.

Na samen met Werner er zo'n drie uur in te hebben gestopt, was het nog niet werkend. De user guide is wel groot maar echt niet duidelijk.

Via een forum heeft Werner de missende info kunnen vinden, en een werkende boot image kunnen maken! Daarna kon ik het display deel afmaken om het flashen te regelen vanuit de ESP32. Die krijgt dus een meegecompileerde FPGA file mee, en daarmee is het upgrade pad erg makkelijk.

Next up is wat mij betreft.... ehhh..... het config menu en het steilere video filter.
.
.
Zendehhh
PE9F
.
.
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 okt 2023, 21:46
Roepletters: PE9F

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PE9F »

Mooi om deze progressie te zien!
Zit strak voor het scherm uit te kijken voor de volgende aflevering, LOL.
Keep up the good work!
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Ha, en meteen weer een update!

De testsessie van gisteravond en afgelopen nacht, maakte duidelijk dat limiters niets toe gaan voegen.

De clipper, gevolgd door een lowpass, houdt de carriers zo strak in toom, dat is voldoende! Zelfs bij zwaar aanduwen gaat er eigenlijk niets mis, dus de limiters van amateurtjes gaan echt volstaan.

Prima, weer een ding afgestreept!
.
.
Zendehhh
PA1RHQ
.
.
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jun 2010, 14:41

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door PA1RHQ »

Ziet er goed uit David, hou me ook aanbevolen als de printen beschikbaar komen.
Ben bezig alles weer een beetje aan het opbouwen sinds de stormschade van begin 2022.

Peter PA1RHQ
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Succes met opbouwen, Peter!

Groet,
David
.
.
Zendehhh
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Er zijn 10 baseband borden besteld......

bb_V2.1.png


De to-do lijst hierboven is bijgewerkt.
.
.
Zendehhh
pe3rvr
.
.
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 aug 2011, 19:09

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe3rvr »

super ziet er top uit.
ik hou me aanbevolen.
pe1mud
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 apr 2008, 00:33
Locatie: Earth

Re: Digitaal baseband bord voor FM ATV (nicam, 4xFM, video pre emph. filtering etc)

Ongelezen bericht door pe1mud »

Zet je op de lijst.

De eerste 10 "productie borden" zijn er (voor de verkoop dus).

Nog niet alles om ze af te maken is er maar het komt er aan.

JLCPCB heeft een truuk uitgehaald waardoor BGA FPGA"s niet meer op "economy borden" mogen maar op 'standard' borden moeten. Die zijn flink duurder. Maar, ik moet zeggen die bordjes zijn ook heel veel strakker. Wat een verschil!

De prijs blijft gelukkig overeind, omdat ik 10% onvoorzien had ingecalculeerd (en dat is dus nodig gebleken, die ruimte).

Afijn, als er bordjes zijn ga ik de lijst af. Als ze verkocht zijn bestel ik er weer 10, en zo verder.

De software is nog niet helemaal af maar met upgrades kan iedereen zelf updaten dus dat komt wel goed.
.
.
Zendehhh
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”