Microrepeater Amersfoort-Noord (werkt in de wijk Zielhorst/A1 Klaverblad Hoevelaken onder de LPD-regelgeving)
Uitgang: 433,125 MHz +1,6 MHz shift
(ingang: 434,725, soms staat 77Hz CTCSS aan)
Uitgangsvermogen: 10 mW EIRP in de originele LPD-antenne van de portofoon (vermogen is vergelijkbaar met 7 mW in een open dipool van 34 cm).
Antennehoogte < 10m boven straatniveau.
Portofoonbereik vanaf buiten tussen 1,5 en 2,5 km, afhankelijk van de bebouwing.
Doel en nut (zal ik er maar meteen bij zetten): nihil. Gadget- en fungehalte: hoog!
Het leuke is: ze kosten praktisch niks. Geen ATOF nodig. Op twee goedkope zonnepaneeltjes werken ze jaren zonder enig onderhoud.
Besparing op een portofoonbatterij is wel groot: het relais is serieus te werken op 2 km afstand. Als je het relais hoort, kun je er met 10 mW ook overheen werken. Van portofoon naar portofoon heb je voor die afstand echt meer vermogen nodig.
En voordat iemand begint te vragen: nee ik breng geen piraten op het idee om hetzelfde met hoog vermogen met een Baofeng of een Wouxun ook te proberen. Het werkt alleen dankzij de 10 mW. Als je meer vermogen wilt heb je al snel heel andere antennes en een duplex-filter nodig. Een extra zwaar filter vermoedelijk voor een Baofeng (hoewel ik erg enthousiast ben over die dingetjes, en ze zijn ook erg leuk om met zo'n repeatertje samen te gebruiken...).
Verste afstand tot nu toe van iemand die nog goed over het relaistje kon werken: 10 km (met rondstraler op het dak)