De K550 van Diamond op de dakrails
Geplaatst: 13 nov 2007, 14:44
Hier dan het stukje wat ik beloofd heb te schrijven met betrekking tot de antennevoet op de auto.
De foto's heb ik expres in hun volle resolutie op de site gezet zodat er voldoende detail zichtbaar is (klik op foto voor vergroting).
De montage is uiterst eenvoudig en kan in ongeveer 20 minuten tot een half uur geschieden. Het geheel bestaat uit een strip metaal waar aan ieder uiteinde een draadeindje is bevestigd wat in een U-vorm is gebogen. Onder deze strip plaats je het meegeleverde stukje rubber wat je om de dakrails vouwt ter bescherming van de laklaag. Daarna vouw je de metaalstrip met de draadeindjes rond de dakrails en steek je de uiteinden door de montageplaat. Hierop komen dan de veerringetjes en de moertjes die je gelijkmatig aandraait zodat het geheel netjes recht bevestigd word.
De SO239 met daaraan de kabel kun je nu monteren in de K550 antennevoet door deze vanaf de onderzijde erin te steken. Hierop leg je dan de bijgeleverde kroonring en daarop weer de wartelmoer die je met steeksleutel 25mm voorzichtig vastdraaid.
Je ziet op de foto hieronder dat ik de SO239 aansluiting voor de antenne toch nog maar even met zelf vulcaniserende tape heb omwikkeld ter voorkoming van vochtproblemen. De kabel compleet met SO239 heb ik aangeschaft bij http://www.handelsondernemingveenstra.nl en heeft als typenummer RC-5MS. Het voordeel van deze kabel is dat de eerste +/- 40 cm van deze kabel van dunne coax is gemaakt waarna de kabel overgaat in dikkere verliesarme coax. Je kunt op die manier de kabel héél mooi invoeren tussen het deurrubber van de auto zonder dat dit lekkage's geeft.
Op deze foto is tevens goed te zien dat de voet versteld kan worden naar zowel binnenwaarts/buitenwaarts als wel naar voren en naar achteren. Dat laatste is vooral handig als je weer eens zo'n parkeergarage in moet en niet de hele antenne eraf wilt schroeven. Eenvoudigweg de centrale moer voldoende losdraaien en de gehele antenne kun je nagenoeg plat leggen op de auto.
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de situatie zoals het nu op de auto staat. Ikzelf ben er erg tevreden mee en het eeuwige gesleur met de magneetvoet is nu ook van de baan.
Een waarschuwing wil ik nog wel meegeven.
Deze constructie staat volledig elektrisch geisoleerd op de dakrails en indien je hier een HF antenne op wilt zetten moet je dus wel een goede RF-ground aan het geheel maken. Je zou dat kunnen doen door een voldoende dik stuk litze aan het draadeinde te bevestigen en dat tussen het deurrubber aan een van de bouten van het portierscharnier te verbinden. En als tweede waarschuwing geld dat de antenne die nu hierop gebruikt word een zogenaamde "Radialless" antenne is die geen tegencapaciteit benodigd.
Zoals altijd zeg ik maar weer: Have fun
73's, Stan
De foto's heb ik expres in hun volle resolutie op de site gezet zodat er voldoende detail zichtbaar is (klik op foto voor vergroting).
De montage is uiterst eenvoudig en kan in ongeveer 20 minuten tot een half uur geschieden. Het geheel bestaat uit een strip metaal waar aan ieder uiteinde een draadeindje is bevestigd wat in een U-vorm is gebogen. Onder deze strip plaats je het meegeleverde stukje rubber wat je om de dakrails vouwt ter bescherming van de laklaag. Daarna vouw je de metaalstrip met de draadeindjes rond de dakrails en steek je de uiteinden door de montageplaat. Hierop komen dan de veerringetjes en de moertjes die je gelijkmatig aandraait zodat het geheel netjes recht bevestigd word.
De SO239 met daaraan de kabel kun je nu monteren in de K550 antennevoet door deze vanaf de onderzijde erin te steken. Hierop leg je dan de bijgeleverde kroonring en daarop weer de wartelmoer die je met steeksleutel 25mm voorzichtig vastdraaid.
Je ziet op de foto hieronder dat ik de SO239 aansluiting voor de antenne toch nog maar even met zelf vulcaniserende tape heb omwikkeld ter voorkoming van vochtproblemen. De kabel compleet met SO239 heb ik aangeschaft bij http://www.handelsondernemingveenstra.nl en heeft als typenummer RC-5MS. Het voordeel van deze kabel is dat de eerste +/- 40 cm van deze kabel van dunne coax is gemaakt waarna de kabel overgaat in dikkere verliesarme coax. Je kunt op die manier de kabel héél mooi invoeren tussen het deurrubber van de auto zonder dat dit lekkage's geeft.
Op deze foto is tevens goed te zien dat de voet versteld kan worden naar zowel binnenwaarts/buitenwaarts als wel naar voren en naar achteren. Dat laatste is vooral handig als je weer eens zo'n parkeergarage in moet en niet de hele antenne eraf wilt schroeven. Eenvoudigweg de centrale moer voldoende losdraaien en de gehele antenne kun je nagenoeg plat leggen op de auto.
Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van de situatie zoals het nu op de auto staat. Ikzelf ben er erg tevreden mee en het eeuwige gesleur met de magneetvoet is nu ook van de baan.
Een waarschuwing wil ik nog wel meegeven.
Deze constructie staat volledig elektrisch geisoleerd op de dakrails en indien je hier een HF antenne op wilt zetten moet je dus wel een goede RF-ground aan het geheel maken. Je zou dat kunnen doen door een voldoende dik stuk litze aan het draadeinde te bevestigen en dat tussen het deurrubber aan een van de bouten van het portierscharnier te verbinden. En als tweede waarschuwing geld dat de antenne die nu hierop gebruikt word een zogenaamde "Radialless" antenne is die geen tegencapaciteit benodigd.
Zoals altijd zeg ik maar weer: Have fun
73's, Stan