KRUISDIPOOL

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Ik heb het ding gemaakt, hij deed het, en toen weer gesloopt. Zo gaat het bij meestal. Mijn antennetje voor 2/70 is meestal een popvic of een gewone verticale dipool. Dit was om te kijken of een simulatie in mnana ook in werkelijkheid een beetje klopt. Ik werk het liefst met dipolen en open lijnen. Ik ben niet met digitale modes of sstv enzo bezig, heb een keer mijn laptop aan mijn enige moderne set gehangen met als resultaat dat die set nu defect is. Zal wel toeval zijn want die set was aL 1,5 jaar oud dus die had zijn beste tijd gehad :-) maar toch. Daar kan ik je dus weinig van vertellen. 2 meter is voor mij al vreselijk hi-tech. Ik ben op 70cm (NOS) na, bijna nooit QRV boven de 14 MHz.

Fred
Als ik een popovic ,maak kan ik beter natuurlijk 2 lasdraadjes nemen van een meter nemen.
Heb jij nou die 2 meter popovic gestackt met de 70cm??
Ik heb ook iets in de CQ PA gelezen,voor de ontvangst een actieve antenne deze staat in de CQ PA van 2008,een indoor en outdoor,deze werkt met een 5/8 op 2 een 1/4 op 6 en hij kan van 100 khz tot 30 mhz ook goed in ontvangst.
Als ik een halve golf voor 2 moet de actieve antenne hem 5/8 maken voor 6 meter,ja en dan kan t zijn dat hij het op HF dan ook beter doet,maar een actieve ontvangst antenne is wel breed,maar mijn icom ken veel bandbreedte weghalen,en IF kan je shiften,ik heb mnana ook eens bekeken,de waardes moet ik zo laten behalve de frequentie dan,natuurlijk.
Of kan ik beter op internet de geometrie beter op zoeken,want ik neem aan dat mnana voor alle antennes bruikbaar is toch?.
Trouwens ik hoor in Eindhoven bijna geen amateurs meer alleen nog op de paal,maar dat vind ik helemaal niet intresant,op de rondes na,hi het lijk wel of de zendamateur een uitstervend ras hier is,lol citaat van hier "een zendamateur wat was dat ook alweer???",overigs voor klein behuisde luisteramateurs,of te wel zeikers van een woningstichting,over antenne kwesties,is een actieve antenne een goede oplossing voor HF,het ontwerp van Wim uit voorthuizen,ben even zn call kwijt,heeft een gebouwd met 2 smoorspoelen en wat FET's enzovoorts,die heb er gewoon voor de lol een antennetje van 1 mtr er aangehangen en,hij ontvangde heel de wereld,op de HF banden,dus dat lijk me ook wel iets om hier eens zo'n popovic er aan te hangen,gewoon de beide actieve antenne ontwerpen maken,en gewoon zo'n popovic aanhangen.
Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

Gerard, leuk dat je zo enthousiast met antennes bezig bent, misschien is het een idee om eens Rothammel's antenneboek te downloaden. Daar staat veel theorie in over antennes.
Ik heb namelijk een klein beetje het idee dat je in je enthousiasme wat dingen door elkaar husselt.

Je wil elke antenne gaan stacken maar waarom ? Een popovic is een antenne voor 2 meter en voor 70 cm. Het is dus een duall bander. Een popovic van 2 lasdraadjes van een meter is nog steeds een knikdipool net als de popvic maar voor een heel andere band.

Een antenne heeft een aantal kenmerken welke bepalen waar hij voor geschikt is. In principe kun je elke antenne aanpassen voor elke frequentie. Of het praktisch is... een popovic voor 160 meter wordt natuurlijk technisch een uitdaging.
- het rendement moet goed zijn
- je wil een bepaalde afstraling, en bijbehorende skipzone.
- Je wil maximale energie overdracht. Daarvoor moet de antenne de ohmse impedantie hebben die de zender/ontvanger voorschrijft (een murphy heeft bv een hoogohmige en een 75 ohm ingang maar geen 50 ohm)
Maar de goede ohmse impedantie is niet het enige, hij moet ook resonant zijn.
- Je wil misschien een bepaalde hoeveelheid gain maar soms ook niet.
Aan de hand van die eisen bepaal je wat voor soort antenne je wilt. Die antenne ontwerp je dan waarbij de afmetingen afhankelijk zijn van veel factoren. De ondergrond, hoogte, materiaalsoort, dikte om er wat te noemen.

Een dipool is bv 73 ohm in de vrije ruimte. Maar maak je dat ding voor 80 meter en hang je hem op 2 meter hoogte dan is hij absoluut geen 73 ohm meer. Mijn dipool heeft bv op 28.500 een gain van ongeveer 12. Leuk maar compleet onbruikbaar want dat zijn twee mega-lobben met een compleet nutteloze afstralingshoek.

Een actieve antenne is om te ontvangen en meestal niets meer dan een aperiodische voorversterkler met een stukje antenne. Dat kan een loopje, plaatje of draadje zijn. Resonantie speelt daar niet. Je kan ook een extra versterker in je ontvanger zetten en dan een breinaald in je antenne socket duwen. Dat is het principe. Als je ontvanger , zoals veel modern spul, niet zo'n heel beste preselectie heeft kan dat lastig zijn. Heb je een goede preselectie dan is dat geen probleem. Een racal met losse preselector kan bv nog signalen van 40V onderdrukken maar dat is extreem. Dit heeft niets met je IF te maken. Je IF ligt vast want je filters liggen vast (uitzonderingen daargelaten) Als je een 2MHz breed signaal op 100 MHz ontvangt en je oscillator is 80MHz dan heb je na mixen 180, 100, 80 en 20 MHz. Als je 2MHz brede MF filter 20MHz is dan ontvang je dus alleen die 20MHz, ofwel 19-21 MHz. Je kunt nu je preselectie op 100 laten staan maar je oscillator op 79 zetten. Dan krijg je dus 20-22MHz waarvan je 20-21MHz door je filter trekt.. Maar je MF blijft gelijk. (de getallen zijn maar ivm makkelijk rekenen.)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

fred101 schreef:Ik heb het ding gemaakt, hij deed het, en toen weer gesloopt. Zo gaat het bij meestal. Mijn antennetje voor 2/70 is meestal een popvic of een gewone verticale dipool. Dit was om te kijken of een simulatie in mnana ook in werkelijkheid een beetje klopt. Ik werk het liefst met dipolen en open lijnen. Ik ben niet met digitale modes of sstv enzo bezig, heb een keer mijn laptop aan mijn enige moderne set gehangen met als resultaat dat die set nu defect is. Zal wel toeval zijn want die set was aL 1,5 jaar oud dus die had zijn beste tijd gehad :-) maar toch. Daar kan ik je dus weinig van vertellen. 2 meter is voor mij al vreselijk hi-tech. Ik ben op 70cm (NOS) na, bijna nooit QRV boven de 14 MHz.

Fred
Stel ik wil een antennetje maken voor meteo,het bekende manier van opbouw,daar hoef ik niet veel over te vertellen cq vragen.
Maar nu komt de vraag die me net al de heletijd bezig houd,wat zou het voor effect hebben als ik nog een keer zo'n zelfde antenne maak en met de bovenste paralel verbind,want ik zat ergens op internet te lezen over meteo op 137 mhz
Ik wilde natuurlijk zoals gewoonlijk weer iets afwijken van het orginele bouw project.
Maar de vraag is "zal de versterking dan iets wat toenemen" (zonder versterkertje dan hé).
Aangezien de ruimte die er nog is (hangt er vanaf hoe je m opbouwd),kan de voorversterker er nog makkelijk bij).
Het voor versterkertje wilde ik zo monteren,met een T stukje BNC,en het blikje gewoon 1 BNC en de antennes beide er op solderen op de antennetjes.
Is dit mogelijk technisch?.
Heeft iemand andre suggesties of creatieve oplossingen,dan hoor ik dat natuurlijk graag,want ik ben binnenkort in bezit van zo'n voorversterkertje (bouwpakket natuurlijk),deze is ook zelfs geschikt voor de gewone 2 mtr band.
Overigs voor Tjalling,hoe moet dat als ik die fotos meteen op het forum wil plaatsen,zoals bij de andere projecten???

Cheers Gerard
Ps dat programmaatje APT Decoder kan ook de weerplaatjes naar de site uploaden,en als ik me niet vergis kan je vanaf daar kan je het met jvcomm door laten relayeren naar SSTV,dmv de goeie directory aan te wijzen.
Als ik alleen NOAA 18 zou gebruiken moet hij in jvcomm op NOAA-N staan,ik weet niet bij de NOAA 17 hoe die moet staan,maar zal ook wel NOAA-N zijn
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door fred101 »

Als je twee antennes goed stacked krijg je gain van 2,5dB. In theorie 3dB. De voorwaarde is dan wel dat je de koppeling goed maakt. Dus de juiste afstand berekend en de juiste koppeling maakt (ivm impedantie aanpassing)
Die formules weet ik zo ook niet. Staat wel in de antenne boeken hoe dat moet. Daarnaast moet je kijken wat je wil met je openingshoek en dan kiezen voor vertikaal of horizontaal stacken. Denk dat je beter een yagi kunt maken dan krijg je meer gain en dus richteffect dan met welke andere gestackte antenne dan ook.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

pa10403 schreef:Overigs voor Tjalling,hoe moet dat als ik die fotos meteen op het forum wil plaatsen,zoals bij de andere projecten???
Kijk hier maar eens. In het subforum "tips & tricks" staan meer handigheden voor het gebruik van speciale functies op dit forum.
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

Tjalling PE1RQM schreef:
pa10403 schreef:Overigs voor Tjalling,hoe moet dat als ik die fotos meteen op het forum wil plaatsen,zoals bij de andere projecten???
Kijk hier maar eens. In het subforum "tips & tricks" staan meer handigheden voor het gebruik van speciale functies op dit forum.
Wat een service hebben we hier toch hé!.
Mooi ik ga hier dankbaar gebruik van maken.

En hopelijk kan mijn vraag worden beantwoord over de kruis dipool,gewoon 2x4 staafjes,en deze samen op 1 coax aansluiting soort van stacken,van dipooltjes enzovoorts.
Antennes bouwen en projecten voltooien is echt iets voor de winter,want op zolder,is het niet uit te houden,en een airco gaat hier niet,jammer genoeg.
s'winters bouwen,en in de zomer testen (buiten opstelling dan hé?),in de winter kan ik die dingen ook binnen testen zoals de actieve antenne en de kruis voor de NOAA-N.
Dus eerst even eerst op me gemak,de benodigheden noteren,die kruisdipool hoef ik alleen nog wat staafjes te hebben en een BNC connector,ik snap niet waarom de maker een N connector heeft gebruikt ,is voor de VHF helemaal niet nodig.
tussen de versterker zet ik bnc naar F,omdat,ik het zo wil hebben,dat het goed vast op de elementen komt.
Ik bouw meteen de versterker in het antenne zelf,want er is plek genoeg.
Want het moet wel een beetje netjes eruit zien als ik m op zolder een bevestigings plaat ga maken,deze klem ik tussen de dakpannen,dus heb ik al geen gezeik enz met de woning buro want hij is in met een zucht in de lucht en ook zo weer omlaag,er word niks aan het huis bevestigd,en het hoef ook niet zo hoog want ik zit al een meter of 5 hoog de nok is iets van 7 meter,of 8 meter,dus als ik m een meter of 2 omhoog zet anaf de zolderraam is de top 7 mtr,meer dan genoeg om een net plaatje te krijgen,en in het geval van de actieve antenne een mooie QSO,op HF.
En overigs binnens huis schijnt de meteo antenne ook subliem te werken,dus ik moet even kijken hoe ik dus die actieve antenne en meteo in een combinatie op een paal kan zette,daar bedoel ik dus mee,dat het op 1 plastic pijp moet komen,de actieve antenne kan ik de outdoor unit natuurlijk er mooi tussen zetten en met een stukkie coax naar de antenne van een cm of 60 boven op op een haakse strip een gaatje erin voor de BNC plug,deze bevestig ik dan ,boven op de dop van me PVC pijp ,als je zo'n vierkante electra kastje gebruikt gewoon die haakse gedeelte er boven op zetten(waar je dat kastje mee kan afsluiten,voor vocht bescherming etc),gewoon met wat moertjes en wat schroefjes,ik dan ben ik hier ook klaar mee.
Eerlijk gezegt ,als het over het zendamateurisme gaat,is ontvangen toch iets gecompliceerder dan zenden.
Probeer maar eens een zwak station goed naar voren te halen,daar zit best wel tijd in,maar wel leuke tijdverdrijf!!!!.

Cheers Gerard PA10403
PS als het over de radio hobby gaat ben ik best wel fanatiek ( dit heb ik al van veel amateurs gehoord).
Ik vind het gewoon leuk om te doen,lekker mee discuseren,oplossingen zoeken,zelfbouwe,en natuurlijk de solidariteit in onze hobby mag NOOIT verloren gaan.
Die N komt wel,moet me eerst goed voorbereiden,ik ga nooit meer zonder voorbereidingen meer op examen,2x gezakt voor N,in 97 en 99.
1e poging ,net 3 teveel fout,en laten we zwijgen over de 2de poging HI!!!,ik heb me leergeld wel ermee betaald.
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Gebruikersavatar
pa10403
.
.
Berichten: 122
Lid geworden op: 02 nov 2007, 15:39
Locatie: Eindhoven

Re: KRUISDIPOOL

Ongelezen bericht door pa10403 »

Update:
Wat ik ook zou kunnen doen is gewoon,de outdoor boven op de meteo sat antenne dop zetten,met schroefjes en moertjes,en de spaning voor de voorversterker aftakken,van de voeding van de indoor tuner,om het voorversterkertje te voeden.
Deze zou ik dan ipv een schakelaar via de pc kunnen laten schakelen,met wat relais werk,en iets wat de zaak kan omschakelen een sturinkje via de rs232,dat deze de taak overneemt van het schakelaartje.
en gewoon zorgen dat je bij 137 de omschakeling krijg naar de meteo ontvanger,dat is (ook) een optie,maar ik moet wel allertijden met een schakelaar om kunnen schakelen als ik hem bijv aan een normale ontvanger hang,voor pc gestuurde sets,kan dat idee makkelijk worden toegepast met de rs232 schakelingetje.

Cheers Gerard PA10403
Zeelui = home sweet home
Radiozendamateur = ohm sweet ohm
Plaats reactie