Hoi Fred,
Dat met dat meelezen vind ik persoonlijk op zich helemaal niet erg (mijn schrift zou overigens helemaal onleesbaar worden als ik zou proberen, met m'n ogen dicht te schrijven!) !
Ik doe het inmiddels allang weer, meelezen en vooruit schrijven met speeds onder 22 - 24 wpm (24 wpm is mijn normale schrijfsnelheid) , alleen in het begin nog niet, toen ik nog niet op 12 wpm zat (zie mijn verhaal hoe ik aan hogere speed kwam... daarna begon ik gauw gewoon mee te lezen omdat plots dus genoeg tijd met nemen).
Mocht het geseinde woord toch anders worden dan eerst gedacht verbeter ik het gewoon. Dus als je denkt "dat wordt het", dan schrijf gewoon vooruit met je ogen open

, maar vergeet niet te luisteren, of het het dan ook echt wordt. Ik hoop dat ik daarvoor voldoende QRS sein dat je hiervoor tijd overhoudt.
Go, ik weet nog toen ik als 13-jarige op de cursus CW voor SWLs in onze gemeente zat, dat we uitsluitend code-groepen leerden te nemen. En toen we voor de gein als gevorderden standaard-QSOs moesten proberen te maken per pieper van de docent kon ik absoluut niks nemen! Ik was alleen onsamenhangende 5-tekens-groepen gewend en raakte door de samenhang bij het nemen voor het eerst helemaal in de war, kon me niet weerhouden om te proberen mee te lezen. Kreeg nauwelijks een letter op papier. Ik heb deze oefen-schriften nog! Voor zulke echt zware gevallen zou ik dan natuurlijk zeggen: "Vooral niet meelezen voorlopig!" Met de linker hand (als men rechts is) kan men ook een blanco blad papier direct over de net geschreven letter schuiven met het nemen van de volgende letter.
Een goede QRG om op de achtergrond bij te zetten is 3.575 kHz 's avonds of ook weekeinden ook vaak overdag, vooral 's ochtends! Dat is de SRS-QRG
http://www.pi4srs.nl/. Daar zitten de PA-OMs met het "groene spul" en seinen vaak echt QRS, b.v. omdat ze zonder side-tone moeten seinen. Vaak lange QSOs. Veel techniek ook! Misschien steek je er zelfs nog wat van op voor jouw restauratie-doeleinden! Schroom ook niet je dan in te melden, als je iets hoort waarop je vragen hebt of opmerkingen; die OMs daar hebben echt geduld!

Anders zouden ze niet QRS gaan, terwijl de meesten (zeker)toch veel sneller kunnen seinen en nemen.
Rond 3.563 kHz hoorde ik laatst een zeer QRS PA-stn PA3ESO, net naast "onze" QRG. Ik zat wel op mijn sked-partner PAoPDO te wachten en begon geen QSO met hem. Na 2 keer roepen had hij het ook voor gezien gehouden helaas, zeker snel ontmoedigd. Maar ik heb al andere PA-calls in QRS gehoord met QRT-gaan na sked. Ik denk daarom, dat 3.563 door QRSsers dus ook in de gaten wordt gehouden inzake vinden van QRS-tegenstns! Daar zou je dan een 2e RX op standby kunnen zetten met filter zo breed mogelijk oopdat je ook stns naast de QRG kunt horen.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things