Maak je borst maar nat de uitdaging wordt steeds groter, de lat komt steeds hoger

Dit soort schrijfsels maken het voor me zelf vaak ineens duidelijk vandaar de soms lange verhalen. Bij werkt dat het beste. Soms type ik een heel verhaal om dan daarna, doordat de "data" gesorteerd wordt al het antwoord te vinden (dat wis ik dan weer, soms is het oorspronkelijke verhaal dus twee keer zo lang maar dat wordt je bespaard

)
Ik heb die formule gebruikt bij aircom en dan zou die 6o,8 ohm zijn. Nu heb ik niet digitaal gemeten maar mijn mitutayo zal er niet ver naast zitten. De kern is 2,65mm, de diameter van de mantel (binnenkant folie want het gaat om de afstand tussen de twee lijkt me) is 7,2 tot 7,3mm hij is 5 hoekig dus dat is wat lastig. Volgens de datasheet is hij 2,7mm en 7,2mm dus dat klopt ongeveer.
Dat geeft bij mij 58,8 (datasheet) tot 60,8 ohm.(gemeten maten). Dit heeft ongetwijfeld met het dielectrium te maken.
Ik heb me nooit daarin verdiept maar dit vraagt nadere bestudering. Twee geleiders tov elkaar veroorzaken een capaciteit. Coax heeft een bepaalde capaciteit per meter en een bepaalde weerstand per meter (zowel koperverlies als skineffect) en natuurlijk een bepaalde inductie per meter. Nu neemt de capaciteit evenredig af met de inductie toename dus die kan je uitschakelen. Koperverlies en skineffect zorgen natuurlijk voor de demping naast kabel "lekkage" Dat betekent dus dat de kabel impedantie puur op afstand is gebaseerd (bij kippenladder feitelijk ook) maar toch zit ik hier met een redelijke afwijking. Nu is dat verschil heel toevallig 0,84 en laat dat nu ook ongeveer de verkortingsfactor zijn (ik vind waarden tussen 0,8 en 0,85)
Nu gebruikt de coupler lucht dus hoef ik geen correctie te doen.
Dit impedantiegebeuren wordt steeds interessanter. Het is wel complex. Alles hangt aan elkaar en beinvloed elkaar. Voor mijn gevoel zit ik in de goede richting maar je maakt zo makkelijk een redenatie fout. Bv ik dacht de oppiklus voegt inductie toe dus die moet kort maar hij heeft natuurlijk ook weer capaciteit en bij goede constructie heft dat elkaar weer op. Hij wordt 50 ohm gemaakt door een weerstand naar massa maar hij heeft ook zijn eigen karakteristieke impedantie. Zijn gezamelijke impedantie moet dus theoretisch een stuk(je) lager zijn.
Voor de impedantie is de lengte dus in principe niet van belang maar daar zit ik met een dilemma. Een langere buis betekent een langere oppikleiding wat denk ik een betere koppeling en meer signaal geeft maar ook onhandiger en ik denk dat het ding bij foute afsluiting (elke reflectie meting dus) als impedantie transformator gaat werken. De VNA ziet dus de gezamelijke impedantie en niet die van de DUT zelf denk ik. Bij 1GHz praat je over een golflengte van zo'n 30 cm daar gaat dus vanaf 7,5 cm al het een en ander gebeuren (eerder natuurlijk ook al want het is geen blokgolf). Bij sweepen ga je dus altijd frequentie afhankelijke impedantie transformaties krijgen lijkt me. Daarnaast : Als hij 3 toppen ziet maar 2 dalen is er dan loopt er meer stroom de ene kant op dan de andere. Hij moet dus korter dan een kwart golf zijn lijkt me. Dan "rolt" er altijd maar een top tegelijk door heen.
Je ziet commerciele couplers op plaatjes van enorme dingen (zo lijkt het) tot hele kleintjes voor hoge frequenties dus daar zit ik wel goed denk ik maar nu nog achterhalen wat dat lengte verhaal doet. korter geeft weer minder uitkoppeling denk ik en dus weer minder resolutie bij het meten. ik moet dus iets bedenken wat zoveel mogelijk signaal oppikt zonder de coupler te veel te beinvloeden (je ontrekt toch energie en hij beinvloed de impedantie).
Ik denk ook dat ik het verschil met die hybride coupler heb gevonden. Dat is een meetbrug gebaseerd op evenwicht. Die meet een spanningsverschil tussen de twee helften. Als je zo'n ding gebruikt voor een weerstand meting dan is hij in evenwicht als de weerstanden gelijk zijn. Dat is maar bij 1 weerstands waarde. Bij nul ohm is de ene kant van de brug lager in spanning, bij 50 ohm zijn ze gelijk en bij oneindig is de andere helft lager dus de gene die eerst hoger was nu lager. Nu is de "afstand" grafisch van 0-50 ohm een heel klein stukje tov 50- oneindig. De aanduiding op het scherm is nog logarithmisch ook. De brugspanning bij open is dus gelijk aan short maar niet aan de zelfde kant van de brug. We meten hier maar aan een poot en daar loopt de spanning dus van max naar min of omgekeerd. Er is dus theoretisch een directe impedantie meting mogenlijk terwijl bij de coax coupler puur de reflectie wordt gemeten. De bijbehorende impedantie kan echter even veel hoger of lager zijn dan 50 ohm.
poeh poeh, schiet mijn verhaal maar lek