Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de 10dB verzwakker, 2W, komt voor 10 euro van Rosmalen. Nieuw ongeveer 100 euro.
Ik heb buiten een paar scoops nog wel wat meer apparatuur. :wink:
O.a. een paar Yaesu's. Nog geen SA maar daar wordt aan gewerkt.
En de verzameling groeit nog steeds.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

rbeckers schreef:
De HP stappenverzwakker komt van Rosmalen?

René
Nee, die hoort bij de HP8558.

Nog wat Yaesu's ? , met buisjes of moderner ? Maar ik bedoelde echter apparaten die eindigen op analyser of ander leuk exotisch spul.

Ik heb nu redelijk wat meetspul , ik was nu eigenlijk benieuwd wat er allemaal nog meer bestaat aan RF gerelateerde meetapperaten.

Ik ken :
Scoop, SNA, VNA, SA, powermeter, RF miliVolt meter, gewone multimeter, L en C meters, meetzender, dipper, Standaardcondensator, functie generator, sweepgenerator, Vector Voltmeter, frequentie-standaard (ding wat een ijkfrequentie geeft), buizentester, veldsterkte meter, Wobbulator (eigenlijk een soort SNA natuurlijk).


Ik mis uit dat rijtje zelf nog een power-meter voor kleine vermogens (miliWatt) en vector voltmeter.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

geen buizen Yaesu's :wink: .

TRMS meter, en RF Power (nW-mW) meter kun je eenvoudig zelf maken.

Ik gebruik bijv. een FRG9600 als meetonvanger. Je hebt bijv. een oscillator en hogere harmonische kun je dan met die meetonvanger controleren.

Dipper, div. analoge en digitale scoops, funktiegeneratoren, meetzenders, HF TRMS meter, TRMS meters, LC meter, frekwentiemeters waarvan een met een TCXO en 10MHz uitgang.

Nog geen SA ! :crybaby:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik vergeet er een. Ik heb een ruisgeneratortje om ontvangers af te regelen, alleen weet ik nog niet precies hoe en wat ik daar mee kan. FET zei daar iets over maar dat was niet hoe je dat nu doet.

SA is toch in de maak, ik denk dat het nu wel snel gaat. Heb jij de sweepprint al af ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik heb bijna mijn variant van de voeding af met 7 spanningsregelaars. De 12bit ADC's en 16bit DAC's zijn binnen.
Het ontwikkelbordje met de FPGA is al lang aanwezig. Ook de rotary encoder en wat klein spul is binnen.
Nog een klein printje voor de ADC en DAC, aan de software wordt ook gewerkt. Dan nog de IF-print en de tuner ombouw.
Mijn volgorde wijkt nu af van de analoge variant. Als ik Timo niet twee keer had misgelopen in Rosmalen dan had ik eerst de analoge variant gemaakt.
Ik zal binnenkort weer een voortgangrapportage in het SA subforum plaatsen.
Dit is tenslotte een wobbel topic. :lol:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik moet de voeding nog maken maar daarvoor wacht ik wel op de print. Laten we het gelijk allemaal maar mooi maken.

Ik heb de VNA aan de gang. De meter werkt bij een manuele sweep. Ik heb hem aan de SNA gekoppeld en dan kan hij ook sweepen met marker.

Op de VNA staat een kastje met daarin een zelf berekend 5e orde laagdoorlaat filter. Een AKS1 mixer met twee powerdividers. Dat scheelt weer een extern kastje met kabels. De HP signaalgenerator staat als LO te draaien en de SNA levert het sweepsignaal . De powerdivider splitst dat sweepsignaal want dat moet ook naar de VNA zelf. Uit de mixer komt ongeveer 400KHz-110MHz. Dat signaal gaat via een powersplitter weer naar de VNA als referentie uitgang en naar het DUT.

Ik heb op het calibreer hulpstukje een parallelkring van 2uH en een varco gezet. De amplitude is niets vreemds. Dat doet de SNA ook maar de tweede trrace is dus de fase en dat is nog nieuw voor mij. Ik snap dat de fase veranderd van capacitief naar inductief en dat bij resonantie ze even hoog zijn. Dat zie je nu ook mooi. Bij lage frequenties is de reactantie van de spoel veel kleiner dan die van de varco en boven resonantie omgekeerd. Alleen zit er een knop op amplitude vernier en een met fase vernier. Die amplitude doet niet veel maar die fase is vreemd. Daarmee verschuift dat resonantie punt van de fase trace. Is dat een correctie die je mbv een referentie kring ofzo moet goed zetten om fase verschillen in de opstelling zelf te corrigeren ? Als ik de boel doorverbind zonder belasting, met 50 ohm afgesloten of open hou dan doet die fase ook rare dingen. Er ontstaat dan een blok op sommige punten. Er zit ook een knop op met fase offset en die kan je van 0-180 draaien. Daarmee verschuift die trace ook. Dat zal wel zijn om fases te meten in graden maar in welke stand moet hij staan bij een meting ? Ik heb een technical manual en een application note maar daar wordt ik niet echt wijzer van.

Lijkt me wel mooi de originele monitor en sweepgenerator te vinden. Daarmee kun je impedanties, demping, frequentie enz aflezen want die is zo gemaakt dat je zoveel ohm/dev en zoveel MHz/dev of dB/dev doet. Dat kan nu ook wel. Eerst automatisch het te meten bereik zoeken en dan de SNA op manual zetten en dan kun je op de meter aflezen hoeveel ohm of dB het is. De frequentie is dan afleesbaar op de teller.

Wat fototjes hier gezet: meetopstelling
(het lukte me niet om ze met img hier te zetten. Ze zijn 8 pixels te groot)
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

weer een heel verhaal. Ik zal proberen alles te beantwoorden.

Eerst ruismeting van een paar posts terug.
Je sluit achter een ruisgenerator een testobject aan en dan bijv. een SA of gevoelige powermeter
Vervolgens zet je de ruisgenerator uit en het verschil op de SA is de ruisbijdrage van het testobject.
Je moet dan van het eerste signaal het tweede aftrekken. Een digitale SA kan dat, een analoge niet. :wink:

Fasevernier is om eventuele fasefouten door bijv. ongelijke lengte van kabels weg te kunen regelen.
Dat de fase een blok bij doorverbinding weergeeft snap ik niet. Mischien een niet perfekte kabel of zoiets.
Zet er eens een 10dB verzwakker tussen en meet dan nog eens.
Ik zal de manual nog eens bekijken.

Zoeken op ebay en o.a. marktplaats of op beurzen. Maar een VNA is redelijk zeldzaam.

Indrukwekkend!
Bijna een RF lab! (of museum :lol:)
Nu nog een foto van iemand, bijv. jezelf, die aan de knoppen zit te draaien.
Er zijn niet veel mensen met een dergelijke verzameling.

René
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

wat voor type coax gebruik je?
Dit ivm de demping bij hoge frekwenties.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

RG58 van diverse makelij. Mijn 75 ohm kabel is wel professioneel. Ik wil eigenlijk een goede kwaliteit soepel en dun coax. Nu blijft het spul vaak niet liggen door de stugheid. Daaraan dan goede connectors. Die met zo'n geschroefde achterkant en allemaal van die losse onderdeeltjes van binnen waarbij er zo'n soort steekhuls tussen binnenkabel en mantel wordt geschoven. Ik moet alleen nog zoeken waar ik dat kan bestellen. De kabels van baco waren voorzichtig gezegd niet echt geweldig, vooral de connectors waremn bagger, van die van conrad was ik ook niet kapot. Ik kan als partikulier nergens professionele bestellen en ik kan op internet op een plaatje de kwaliteit niet zien. Sommige hebben drie haren als kern en de ommanteling heeft mazen groot genoeg om op 160m nog te lekken (bij wijze van spreken).

Heb jij tips ?

Via CO ben ik nu in contact met iemand die een HP8601 heeft. Hij is alleen niet echt goed. Als hij een tijd aanstaat gaat hij het beter doen volgens de verkoper. Hij dacht de elco's maar dat lijkt me niet. Dan verwacht ik het omgekeerde. Hij wil 85 euro (met manuals) wat ik wel stevig vind maar ik ben al blij dat ik er een gevonden heb. Aangezien het ook antieke techniek is lijkt me dat ik dat wel weer gerepareerd krijg. Of het moet zo'n ellende zijn als die philips scoop. Die heb ik pas gesloopt. Die had ik dus nooit kunnen repareren achteraf. Ik heb diverse problemen gevonden waar ik zo nooit bijgekomen was. Een defecte draadboom (kortsluiting) achter die verdeelprint die er pas uit ging na zo ongeveer alles te hebben weggeknipt en wat los hangende ellende onder een van de trigger printen. Daar kon je ook alleen bij door een enorme hoeveelheid draadjes los te solderen. Vandaar dat de voeding er steeds uit klapte.
Die HP is echter net als de VNA modulair opgebouwd met allemaal insteekprinten. Mooi systeem. Daarnaast komt het HP spul me degelijker over maar dat schat ik misschien verkeerd in. Moet zeggen dat ik steeds meer een voorliefde voor HP krijg.

Vandaag komt er een zendamateur hier een pulsgenerator afgooien met manuals. Oud apparaat met veel knopjes. Geen idee wat ik ermee kan. Ik wil een curvetracer maken voor buizen en dat moet gepulst dus ik hoop in die richting wat te kunnen maar voor 35 euro vond ik het wel grappig voor de compleetheid van mijn labje :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

RG58 is matig bij hogere frekwenties.
o.a. RG214, Aircell7, RG213, RG174 zijn alternatieven. Kies de kabel op demping, flexibiliteit, connectoren en prijs.
Eigenlijk heeft elke toepassing een andere kabel en connector nodig

Connectoren van o.a. Radiall, Amphenol en Neutrik zijn goed. Zijn ook beperkt bij Conrad te krijgen.
Ipv schroefaansluitingen zoveel mogelijk krimpaansluitingen gebruiken met krimtang. Kost meer maar geeft betere resultaten.
Verder het type (er zijn er nog veel meer):
BNC -handig, goedkoop, tot ong. 1GHz
N -zwaar, robuust, tot ong. 3GHz
SMA -klein, kwetsbaar tot ong. 12GHz

Scoops etc. hebben BNC, SA vaak N en het echte hoogfrekwente werk SMA connectoren. :lol:
Let wel op bij connectoren. Er zijn verschillende uitvoeringen voor verschillende kabeltypes.
Ik heb o.a. Aircell7 met PL259 :oops: connectoren gebruikt voor mijn discone antenne.

HP meetapparatuur is bijna altijd goed kwa ontwerp. Begin zoals gebruikelijk met de voeding te controleren.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Voor mij is bnc het makkelijkst op dit moment want ik zit (nog niet :pray: ) boven de 1GHz. Ik dacht dat aankrimpen alleen vanwege de prijs/minder werk werd gedaan en niet omdat het beter was. Ik heb wel ervaring met aircell 7, dat is inderdaad erg mooie kabel maar veel te dik. Aircell 5 zou wel een mooi alternatief zijn. Wat is een betrouwbaar adres om dat te bestellen. Ik ben alleen bang dat een goede krimptang erg duur is en ik maak niet dagelijks kabeltjes. Ik denk wel dat krimpconnectors vanwege de grote aantallen weer goedkoper zijn. Goede pl256 schroefconnectors zijn al 5 a 6 euro.

De pulsgenerator is net afgeleverd door de eigenaar. Een data dynamics 5113 pulsgenerator tot 50MHz. Nu nog uitzoeken wat ik er mee kan :-)

Hij noemde nog een TDR als nuttig apparaatje. Een time domain reflectometer. Die kende ik nog niet. Dat deed iets met pulsen en dan de reflectie daarvan meten met de scoop. Daar kon je impedanties, kabelbreuken enz mee vinden.

Edit: als ik zoek op die TDR krijg ik het idee dat dat een pulsgenerator is :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vandaag wat meetkabels en pluggen overgenomen van een amateur. (hier afgegooid ook nog) :sunny:
Een stuk of 30 bnc doorvoeren (fem-fem)
Stuk of 40 chassisdelen
Stuk of 100 bnc krimp-connectors van oa radial , amp, en multicomp. Nu nog een krimptang
Geisoleerde bnc mannetjes
4 x coaxrelais BNC 26V spoelspanning, loopt
minimaal tot 3 GHz, vermogen weet ik niet.

Daarnaast wat kant en klaar snoertjes:

5 x BNC-m <=> BNC-m kabel telfoncoax 5 mm dik, lengte ± 3m, ex leger.
Hiervan 3 met stofkapjes en 2 zonder, pluggen zijn gesoldeerd.
1 x stukje mil-spec RG58 met aan 1 kant SMA-haaks, andere kant niets ± 3m
3 x stuk dunne tefloncoax met BNC 75 ohm
Paar meter teflon coax zonder connectors
4x RGF223/u 50 ohm suhner bnc fabriek gemaakte kabels, alle met precies de zelfde lengte. Iets van 50 cm
2x even lange (30cm) met radial connectors.
Nog wat diverse lengte 75 ohm met kleurhulzen.
Allen gekrompen connectors.

Hoe hou ik 75 en 50 ohm bnc's uit elkaar. Hij zei dat je met de een de ander kon mollen maar ik ben vergeten op te schrijven wat. Je had dunne en dikke pennen. Ook schijnt rg59 6mm en rg58 5 mm te zijn. Dat wist ik ook niet. Ik had laatst de situatie dat ik een kabel niet op een apparaat kreeg maar wel op een ander. Daar had ik dus waarschijnlijk zo'n geval. Dat was dacht ik een 50 ohm kabel op een zelfgebouwd iets dus waarschijnlijk heb ik daar 75 ohm gebruikt. Ik heb 75 ohm kabels die ik laatst op die vna gebruikte en op mijn scoop en die maakte slecht contact. Ik dacht kabelbreuk maar dat was niet meetbaar. Ik neem dus aan dat 75 ohm een dunner pinnetje heeft.

In ieder geval heb ik nu weer genoeg aansluitspul om te bouwen en meten.

Met die doorvoers ga ik een patchpanel voor mijn antennes/zenders/ontvangers maken. De antennes wil ik op SO239 doorvoeren maken. De +300W zenders ook. De rest op bnc. Dan kan ik door PL259-bnc en PL259-pl259 patch kabels alles aan elkaar knopen zonder allemaal schakelaars.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vandaag de shack verbouwd. Niets heftigs, gewoon wat meetspul anders neer gezet zodat ik er makkelijker bij kan. Onderop alle voedingen op een rij. Dan een plank met twee scopen, standaardcondensator, rms meter AF en functie generatoren en VNA combi. Daarboven een plank met alle multimeters en wat klein spul zoals dippers, luidspeaker, calibratiegenerator. Daarnaast de SA, meetzender, SNA met er op de counters. Daarnaast dwars op tafel de Tek 535A met daarop de laru en karu.

Ik kon het daarna natuurlijk niet laten om even de vna te proberen en dat gaat toch een stuk mooier zo. Je kunt helemaal inzoomen. Gelijk met de stappen verzwakker de dB/div uitgezocht en daar is over nagedacht ivm scoop gebruik. 20, 10, 5, 3, 2, 1 Het komt steeds precies uit. Nu nog even ijken met weerstanden zodat ik ook ohm per divisie weet (dat moet ik natuurlijk ook uit kunnen rekenen als ik de dB's weet. Maar ook uitzoeken hoe ik dat met fase graden moet ijken. Dan maak ik op overheadsheet wat van die templates. Zo'n ding tot 1GHz lijkt me helemaal geweldig.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Vandaag een experiment met een spoel gedaan. De spoel gemaakt van 0,3mm CU draad op een stuk pvc pijp. Hij is 28,8uH en veel groter in diameter dan lengte. Het sweepbereik was 1 tot 110MHz. Met een beeldvullende sweep zie je een aflopende lijn. Je ziet de reactantie oplopen met het stijgen van de frequentie. Maar als ik voor minder dB of Ohm per divisie kies en sweep met een kleine bandbreedte om een centre frequentie dan je ineens andere dingen zien. Je ziet diverse resonanties.
De waarden zijn afgerond.

15MHz alleen een 180 graden fase sprong en een hele kleine verhoging van de reactantie bij 18Mhz. Een amplitude resonantie dus
35MHz 70 graden fase draai met serieresonantie (ongeveer 150 ohm) en 100KHz verder een parrallel resonantie van ongeveer 1K5.
60Mhz serie faseresonantie, 63MHz parrallel faseresonantie
80 MHz weer eerst een serie dan parallel maar nu heel klein.
100MHz Alleen een serie Faseresonantie, en een vrij grote
108MHz nu een grote parallel serie-resonantie

Enge dingen die spoelen, leiden een heel eigen leven en wij maar achteloos gewoon wat wikkelen om een stukje pijp. :naughty:
Dit is natuurlijk niet alleen de spoel maar ook een stuk extra paracitaire capacitiet in de meetopstelling want ik heb geen mooie DUT houder. Als ik de klemmen wat uit elkaar schuif en dus de capaciteit verklein zie ik gelijk de resonantie omhoog schuiven.

Ga ik toch eens maken met LC aanpassingen zodat ik hem helemaal recht kan maken in het (smalle) meetberiek waar een spoel of kring moet werken. Dan kan ik de krokodillen, connectors en aasnsluitdraden compenseren.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

dat spoelen eng zijn, is weer eens bevestigd. :lol:

Binnen een klein frekwentiegebied gaat het nog wel.
Constructie is heel belangrijk.
Leuke meting trouwens.

René
Plaats reactie