Ik ben niet gek, 500W !! Ik soldeer SMD altijd hier mee. Gaat veel sneller en vloeit mooi uit.Tjalling PE1RQM schreef: Nee, dat was Fred, die heeft natuurlijk alles gesoldeerd met een soldeerpistool van 500W![]()

Van de schakelaars is me bekend.
Als je die printen goed bekijkt zie je op diverse plaatsen lichtere groene vlekken in het donkergroen. Ik kan alleen op de foto niet zien of het licht opval of zo is. Bij was dat een niet goed weggeëtst restant. Bijna niet te zien maar met een hele lage weerstand. net wat meer dan nul.
Nu begrijp ik het nut van de micro-ohm meter voor pcb's die Bob Pease in zijn boek beschrijft maar ook geleidingsmeters. Ik heb nog even tussendoor een pompschakeling gemaakt voor de kelder en de flipflop reageerde vreemd. Als ik de voltmeter op het schakelpunt hield had ik 4,7 tot 4,9 V . Dat kon helemaal niet want op de flipflop zelf was het 5,05V. Volgde het spoor met de meter terug en ineens was het 5,05 volt. Er zat een over-etst stukje in de printbaan, bijna niet te zien maar het had wel een relatief hoge weerstand.