Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik denk dat ik hier beter voor zo iets als dat IC kan gaan. Uiteindelijk valt en staat het resultaat met de sweepgenerator kwaliteit. Als dat signaal al niet schoon en vlak is kan ik goede metingen wel vergeten. Wat is een geschikt IC van mini circuits en wat moet daar dan nog bij achter ?
Ik wil eigenlijk het liefst alles in een kast dus LO, sweepgenerator en toch ook maar een zaagtandgenerator want dan kan ik hem op elke scoop aansluiten. Maar dat is dus een hele klus vergelijkbaar met ons SA project. Ik zit er daarom aan te denken om dat eventueel straks bij die SA in te bouwen. Dan heb ik een stabiele voeding, goede zaagtandgenerator, Frequentieteller . Tot die tijd kan ik dan de zaagtand van de TEK gebruiken.

Het idee daarna, ik hoor wel of het haalbaar is ;-) : De SA laten sweepen van 200 tot 300. Dan de trackinggenerator splitsen zodat hij ook naar een mixer gaat met als tweede signaal een LO op 200,1 Die LO maken mbv een of ander stabiel IC of ander soort oscillator. De SA heeft al een X uitgang. De tracking generators originele uitgang gaat naar de VNA als stuursignaal. Het omlaag gemixte en gefilterde 0-100MHz signaal gaat dan naar een splitter en dan de ene als ref channel, de ander via DUT als test channel. De uitgangen van de VNA gaan dan naar een scoop. Enige probleem is dat als ik fase en amplitude gelijk wil zien ik twee Y ingangen nodig heb beide in X,Y mode. Maar dat heeft mijn Tek535A in ieder geval. Daar heb ik een losse X ingang en tot 4 Y kanalen.

Dus bij de digitale uitvoering gelijk een optie om hem na de VNA te gebruiken en naast het gewone Amplitude/frequentie ook mooie smithcharts en polar diagrammen tekenen :sneaky2:
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

mbt de VCO:
http://www.minicircuits.com/pdfs/JTOS-400.pdf
http://www.minicircuits.com/pages/s-par ... 0_VIEW.pdf
http://www.minicircuits.com/pages/s-par ... GRAPHS.pdf
http://www.minicircuits.com/pcb/WTB-04_P02.pdf

Tussen een tuning voltage van 2 tot 10 V, 190-310MHz, recht binnen 0,5dB.
De jtos haalt ong. 10dBm dus 10mW in 50 ohm. Ik weet niet of dat voldoende is.


Voor de rest van het verhaal: :naughty: !
Ken je de uitdrukking Keep It Simple?
Aan de digitale variant van de SA wordt gewerkt.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is makkelijk. Een hele VCO in een huisje zonder schakelingen er omheen. Ik neem aan dat hij stabiel genoeg is om op een vaste frequentie te gebruiken. Dus als ik er twee koop heb ik een VCO en LO. Specs lijken me goed. Ik heb de eisen/specificaties van de 8407 hier bij gedaan. De originele sweepgenerator is de 8601. Nu nog even uitzoeken waar ik zo'n ding kan bestellen.

Oei, keep it simple. Dat is een moeilijke voor iemand wiens motto is waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan :wink:
specs8407.jpeg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Van Dijken Elektronica heeft de JTOS-300 voor 8,50 euro.
Deze gaat van 150-300MHz.
Staat ook een pdf met gegevens en voorbeelden bij.
Er moet wel een 20dB verzwakker achter. 2x 10dB is beter.

Mischien ook leuk om een UHF meetzender te bouwen met dit soort VCO's. :wink:

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Die kost 20 euro bij barend hendriks en de POS400 (JTOS400 staat er niet bij) kost zelfs 35 euro. Maar volgens die eerste site gaat de 300 maar tot 280MHz. Ik ga wel even bij van Dijken kijken. Zeker als ik er twee nodig heb de moeite waard. Zijn die dingen een beetje "Fred"proof of moet ik antistatisch met zijden handschoenen en mondkapje in stofvrije ruimte aan de gang :-) Ik geloof namelijk niet dat me dit met gewone componenten gaat lukken of het wordt een enorm project en dat schiet zijn doel wat voorbij. Heb je nog adviezen mbt de mixer die ik het beste kan gebruiken. (hij heeft de ASK1 op voorraad) Volgens mij is de zaagtand in dit geval niet zo moeilijk want hij hoeft niet zo instelbaar te zijn als bij de SA denk ik. Als dat ook zo simpel kan dan bouw ik alles in een klein kastje wat op de vna kan liggen. Dan hoef ik alleen maar twee uitgangen te maken voor test en ref (de splitter kan dan intern) en een X-uitgang. Ik heb een schema met een 555 en wat 741 opamps als basis.

Die verzwakker en splitter gaat me wel lukken. Qua meetzenders ben ik voorzien tot 1,2GHz dus die zie ik me zelf niet bouwen.

Dit zijn gevaarlijke ontwikkelingen Rene, ik ben nu al met hypermoderne apparaten zonder buizen aan het spelen (HP8407 uit 1969 ofzo :-) ), ben een SA aan het bouwen met zelfs SMD en veel IC's en dadelijk met zo'n JTOS aan de gang. Dat gaat de verkeerde kant uit. Dadelijk ga ik nog met opamps aan de gang of krijg ik het wilde plan een digitale VNA te bouwen(gelukkig heb ik daarvoor nog een ernstig tekort aan kennis). Er is wel een voordeel aan dat kleine spul. Het bouwt heel snel en makkelijk en blijft heel compact. Begin het steeds interessanter te vinden. Ruimte begint nu toch wel een issue te worden. Mijn eigenbouw meetspullen mogen dus best compact zijn en je hebt erg veel mogelijkheden met modern spul wat je met torren of buizen bijna niet zelf kan bouwen. Die zijn uiteindelijk puur functioneel bedoeld om mijn buizenbaby's gezond te houden (en omdat meten zo leuk is natuurlijk :wink: ) en kleine mooie kastjes zijn een stuk makkelijker aan te komen dan grote mooie kasten.

Ik ben ook benieuwd naar jullie digitale versie van de SA. Als dat voor mij te doen is (qua zelf bouwen/afregelen enz) ben ik daarin zeer geintresseerd en ga ik het zeker proberen. Lijkt me erg mooi met zo'n kleurenschermpje en info erbij. Mijn tek scoop geeft bv al frequentie en spanning aan en dat is toch wel heel makkelijk. Ik heb namelijk nog een hele mooie 19"doos staan (zo iets als waar die HP's in zitten) staan . Daar kan perfect zo'n LCD op en de nodige knoppen en frequentie teller. Probleem is wel dat ik op een gegeven moment het moet gaan inbouwen. De kast die ik hier voor heb gekocht is te klein voor dat beeldschermpje dus ik hoop dat jullie voor die tijd al weten of het gaat lukken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb net een powerdivider gemaakt. In een metalen doosje en met weerstanden. Ik heb het doosje in drie vakjes verdeeld en 12pF doorvoer Ctjes gebruikt om het signaal door de schotjes te voeren. De in en uitgangen zien elkaar dus niet anders dan door de weerstanden.

Daarnaast heb ik een calibrator gemaakt. Een klein kastje met 8 bnc aansluitingen. Steeds 2 tegen over elkaar. De eerste heeft direct boven elke BNC een banaanbus. Hier kan ik een DUT aanhangen. Ik ga nog een plaatje met twee stekkers maken wat ik er in kan prikken en waar ik op kan solderen. Daar kan ik dan bv een kring op solderen en afregelen boven een aardvlak of geisoleerd.

De tweede poort is een doorgaande maar met 50 ohm smd's afgesloten.

De derde is aan de ene kant open en aan de andere kant kortsgesloten.

De vierde is gewoon een doorgaande

Het voordeel van zo'n ding is dat je niet je hele meetopstelling overhoop hoeft te halen om basis instellingen te controlleren. Je wil bv de demping van iets weten maar dan moet je wel een referentie hebben. Dat kun je nu heel simpel door even de stekkers om te steken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

heb je je powerdivider al doorgemeten?
De doorvoer C's kunnen het HF gedrag nadelig beinvloeden.
De powerdivider die ik gemaakt heb heeft geen schotjes of doorvoer C's.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Nee dat heb ik nog niet gedaan. De calibrator wel. Ik denk dat ik een opening moet afsluiten met 50 ohm en de andere moet doormeten en daarna beide met 50 ohm afsluiten en dan de refelectie meten. klopt dat ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een met 50 ohm afsluiten. Een als ingang en de andere als uitgang.
Reflectiemeting met 2 met 50 ohm afgesloten kan ook.
Ik ben benieuwd naar het gedrag boven de 200MHz.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Valt helemaal niet tegen zelfs in bereik 2 lijkt het alsof het ding er niet tussen zit.. De doorlaat meting is bijna identiek aan gewoon doorlussen zonder de splitter er tussen. Ook een refelectiemeting geeft best een netjes beeld. Dit was even een snelle eerste test. Ik zal fototjes maken.

Ik heb net een commercieel 245-290MHz filter gemeten. Het is 50 ohm dus ik heb er een 50 ohm doorgangskoppeler tussen gezet en toen de detector erachter. Keurige doorlaat. Dat had ik al eens gedaan maar toen sloot ik nooit iets af met zijn eigen impedantie. Als ik de 75-50 ohm adapter op het apparaat zet en dan het filter en daarna de detector krijg ik een bult als doorlaat. Zet ik tussen de 75-50 ohm omvormer en filter die 50 ohm doorvoer terminator dan zie ik mooi de filter contouren zoals ze horen te zijn.

Wanneer moet je zo'n doorvoer terminator nu gebruiken ?
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een doorvoerterminator (van 50 ohm), wat een woord trouwens :lol: , moet je gebruiken als je meetapparaat, bijv. een scoop, geen 50 ohm is, maar hoog ohmig.
Als je een 50 ohm ingang voorziet van een doorvoerterminator krijg je een impedantie van 25 ohm. Dat is niet goed, maar erger is geen doorvoerterminator op een hoog ohmige ingang.
Alles in de signaalweg moet dezelfde impedantie zien. Dus de generator ziet 50 ohm van de eerste kabel, de eerste kabel ziet de 50 ohm van de generator en de 50 ohm van het filter, het filter ziet de eerste kabel en de 2e kabel, de 2e kabel ziet het filter en dan de detector.

Dat van die powerdivider is beter dan ik verwachtte. Dus goed opgebouwd! :D

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Afbeelding
Hier een foto van alle adapters enz bij elkaar.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

je link werkt (nog) niet.

Ik heb de foto op je homepage bekeken. Ziet er best indrukwekkend uit.
De HP stappenverzwakker komt van Rosmalen?
Morgen zal ik ook een foto plaatsen van mijn verzameling koppelstukken, verzwakkkers etc..

René
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Kleine sortering van de inmiddels grote verzameling.
Van elke uitvoering heb ik maar een exemplaar voor de foto gepakt.
BNC T-stukken bijvoorbeeld heb ik een redelijke hoeveelheid van.
Links onder een gemodificeerde powerdivider met weerstanden. Rechts dezelfde, ongemodificeerde powerdivider, met trafo's.
In het midden een 10dB verzwakker met N-connectoren tot 4GHz.
Bijlagen
Diverse verloopstukken
Diverse verloopstukken
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ook mooi spul. Jammer dat het allemaal zo duur is. Die HP detector was 25 euro, niets vergeleken bij nieuw natuurlijk maar vergeleken bij de oude multimeters enzo best duur voor zo'n klein ding.

Wat voor apparatuur heb je om dat spul op aan te sluiten. Ik neem aan dat je dat spul niet alleen voor een scoop gebruikt ;-)

Ik heb nog een oud GM scoopje van philips, dat heb ik nu op het oude radio forum neer gezet om te ruilen tegen een oud meetgeval. Er heeft nu een man gereageerd die het wel wil ruilen tegen een houten plankje met daarop twee meters (V en A). Was een leshulpmiddel (geen zelfbouw). Is misschien wel leuk, die scoop gebruik ik niet en staat nu in de garage opgeslagen want hij is te oud en te goed om te slopen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie