Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer".
Forumregels
Dit is het forum voor het project "zelfbouw spectrum analyzer". Leden van de projectgroep hebben een extra subforum, maar daar worden geen technische zaken in besproken. Er kunnen geen leden meer toegelaten worden. Om die reden is alle informatie nu voor iedereen beschikbaar en kun je printen e.d. bestellen in de "Project winkel"
fred101
.
.
Roepletters: PA4TIM
Contacteer:

Re: Opbouw, blokschema en afregeling van het geheel

Ongelezen bericht door fred101 »

Gaat lekker, alles aangsloten heb ik een rot chassisdeel voor de netspanning ingebouwd. Is nog wel een nieuwe. Gelukkig kan ik er makkelijk bij, wel jammer was er een met goed netfilter. Ik was eigenlijk wel benieuwd of hij wat deed, morgen maar even een andere zoeken of tijdelijk even direct aansluiten. Hij zit toch achter een scheidingstrafo, variac en gloeilamp.

Ik moet nog een ding aansluiten, de 6 VAC van de net-sync. Op de voeding zit geen 6 V, hoe hebben jullie dat gedaan, gewoon een spanningsdeler van de secundaire van de trafo ? Of zie ik ergens een aansluitpunt over het hoofd.

Ik heb drie minipots achterop zitten. De IF gain heeft er een met een blokkeermoer.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Roepletters: PE1RQM
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Die 6V AC hoort eigenlijk niet zo te heten. Je mag hem gewoon op één van de uitgangen van je trafo aansluiten. 15V is geen probleem (heb ik langdurig getest en is bevestigd door Timo).

Rot van je chassisdeel!
fred101
.
.
Contacteer:

ik heb iets met voedingen, of beter die hebben iets tegen mij. Het chassisdeel was goed, er zaten alleen geen zekeringen in :oops:
Maar daarna helemaal niks. De voeding nagelopen, wel AC op de ingang, geen DC op de brugcel. Brug eruit, nagekeken. Zat een soort wit laagje onder de pootjes. dat weggeschuurd, weer vastgesoldeerd en ik had DC. ipv dat ik nu alles test bouw ik hem zo weer in. En wat denk je, weer niks. Ook zonder gebruikers niks. Kan ik hem er voor de derde keer uit gaan bouwen. :devilish: Alleen de +30V is er. Ik had de voeding volgens mij niet getest toen hij klaar was. kon weinig mee fout gaan leek me
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Voeding is redelijk eenvoudig qua opzet, dus daar moet je wel uit kunnen komen. Even meten wat er in de spanningsregelaars gaat en controleer nog even of die kleine spanningsregelaars een kwart slag gedraaid gemonteerd zijn (zie voeding topic). De 24V wordt gemaakt door de step-up converter IC. Daar kunnen wel heel goed problemen ontstaan. Dat is tenslotte een schakelend voedinkje. Als je met problemen blijft zitten, stel gerust je vraag (bij voorkeur in het voeding topic).
fred101
.
.
Contacteer:

Er komt niks uit mijn IF. De 25 MHz oscillator doet het. Op de Als ik de direct 30 MHz opzet meet ik 30 op G1, ongeveer 24,5 ( met de scoop niet met counter gechecked) op G2 maar geen 5 MHz op de drain. Ben bang dat mijn FET defect is. Na de FET op L5 meet ik helemaal niks meer.

Ben een stapje verder. De FET is goed. De ingangskring stond op 22 MHz. De gele kern heeft nu 3 windingen minder dan op de foto van Tjalling. Na de FET staat nu 5,5 MHz. L4 piekt ook maar op de volgende ringkern staat niks. Het is best lastig dat je aan de onderkant moet meten dus ik moet steeds alles weer uitbouwen. Ik ga de voedingsdraadjes ect maar eens tijdelijk verlengen en met een TG aan de gang.
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Fred, zullen we de IF even in het IF topic behandelen? Dan blijft het mooi bij elkaar. Met jouw goedvinden plaats ik daar even mijn reactie.
fred101
.
.
Contacteer:

Is goed, ik dacht dat ik dat gedaan had maar heb me vergist.
on1bes
.
.

Ongelezen bericht door on1bes »

AFREGELING IF PRINT - HOE HET BIJ MIJ WERKTE MET EENVOUDIGE MIDDELEN ( kom op jongens, andere SA bouwers )
Ik denk dat Tjalling het ook zo ongeveer gedaan heeft.
Afregeling van de IF print:
Er zijn een aantal belangrijke basisregels voor het afregelen van de IF print die ik hier nergens gelezen heb:
Als je zeker bent dat je voeding werkt en alle onderdelen juist geplaatst zijn (hé Fred) kan je pas verder gaan.

Stap 1) De IF print moet eerst ingeregeld worden ZONDER de tuner aangesloten.
Eerst doen we de controle van de kristal-oscillator: sluit de 12V voeding aan op de IF-print.
Met een goede frequentiemeter is dit sigaal al te meten met b.v. een dun 50ohm coax-snoertje met daaraan gesoldeerd, een oppik-spoeltje van b.v. 6 wdgn draad van 0,6mm doorsnede op een spoeldiameter 5mm.
Hou dit in de buurt van het kristal om te meten, en zie of het kristal op 24.576.xxx zit (xxx van geen belang).
Bij mij moest de kristal-oscillator niet bijgeregeld worden.

Stap 2) Nu pakken we eerst de 250kHz filter aan. Zie dat de BW schakelaar hiervoor goed staat.
Zie dat je een goede frequentiegenerator hebt, liefst met een in of uitwendige verzwakker.
Stel de verzwakker al in op ongeveer -30dB of +/- 1mv is ook goed.
Sluit het generator-signaal aan op de IF ingang op een frequentie van zo goed mogelijk 30.000.000 Hz.
Sluit aan de Y-uitgang van de IF-print 1 kanaal van de scoop aan : kanaal op DC, begin met 1V/Div.
Tijdbasis is nog van geen belang, zolang je maar een vlakke lijn ziet.
Zet de externe potmeter IF-Gain op max., en P2 en P3 op de print ongeveer op de middenstand of iets meer.
Met het signaal op de IF ingang, kan het zijn dat je aan de Y-uitgang reeds een verhoogde DC spanning meet.
Nu kun je de gemeenschappelijke kringen afregelen op max. uitslag op de scoop:
Eerst de trimmer TC1 op max signaal regelen, daarna de kern van L4 op max. signaal indraaien, daarna de kern van L2 op max. signaal indraaien. Als je ziet dat een trimmer of spoel enkel op zijn max. of min. te regelen is, is dat een probleem voor straks. Hiermee is de IF ingang en mixer ingeregeld. Nu de uitgang van de IF :
Draai de kern van L10 ook op max. signaal op de scoop. Nu kun je zien of er met P2 en P3 nog meer signaal te halen is, maar zet ze NIET op max., maar een stukje terug (ten behoeve van latere verfijnde afregeling).
Als er van voor naar achter niet telkens een beetje meer spanning gewonnen kan worden, is er iets fundamenteels fout, en heeft het geen zin om verder te gaan, zonder eerst de fout op te sporen (onderdelen en print controleren).

Stap 3) Voor de verdere handelingen nu, mag er NIET meer aan de vorige punten gedraaid worden.
De 250kHz filter hoeft nu nog niet afgeregeld worden. Je kan nu eerst met de tuner beginnen.
De modificatie en afregeling van de tuner staat eigenlijk al ergens anders in dit forum, maar hier kort de werkwijze:
- sluit alle spanningen aan de tuner aan en sluit hem aan op de IF ingang.
- regel de AFC potm. op 4V en de RF Gain potm. op 8V.
- de frequentie counter is (nog) niet nodig.
- sluit de scoop nu aan in echte X-Y mode ( op voorwaarde dat de sweep print reeds werkt ).
- je ziet nu 2 lijnen : de bovenste is het spectrum, de onderste de terugkeer van de lijn.
- regel de scoop zo dat je zo goed mogelijk alleen de bovenste lijn ziet.
- draai de sweep-span en center-freq 10-T potmeters op minimum.
- vanaf nu moet er op de scoop een grote piek in beeld komen : dat is het nulpunt van het spectrum.
- zet deze piek met de center-freq.pot aan de linker kant van het scoopbeeld.
- sluit de generator met dezelfde instellingen als boven op 30Mhz aan op de ingang van de tuner.
- vanaf nu moet er op de scoop, rechts naast de grote piek, ook een paaltje (op 30MHz) te zien zijn.
- het kan zijn dat je nu veel meer paaltjes ziet, dat zijn harmonischen van de 30Mhz, maar met een goede generator hoort de rest van het spectrum zo goed als leeg te zijn.
- als je aan de RF Gain draait, moeten de paaltjes sterker of zwakker worden.
De tuner moet nu nog op 30Mhz IF output geregeld worden. Dat doen we op zicht met de max. spanning op de scoop.
- regel met een gepaste trimmer de spoelen van de output-filter in de tuner op max uitslag van de 30MHz pijl op de scoop.
Dit kan een grote uitslag geven op de scoop. Regel in dat geval de scoop een stapje terug in mV/Div.
- nu kan ook de schroef op de tuner wat verdraaid worden, wat nog een grotere uitslag geeft op de scoop.
Vermits de IF ingang al afgeregeld was op 30MHz, zal nu ook de tuner in de buurt van 30Mhz IF output zitten.
Vanaf nu heb je al dezelfde mogelijkheden als de "spectrum monitor" en nog meer.
Als je een stukje draad op de tuner-ingang aansluit, zie je al verschillende radio-spectrums.

Stap 4) Het is nu verder mogelijk om ook de 250kHz kringen af te regelen.
Om dit te kunnen doen is het nodig om de generator terug aan te sluiten op de tuner-ingang, zelfde instellingen als hier boven op 30MHz.
Er moet een vrij grote paal te zien zijn op de scoop, anders de verzwakking van het signaal wat minder of meer instellen.
Regel met center-freq de paal naar het midden van het scoop-beeld, en maak hem wat breder in beeld met sweep-span.
Schakel de BW switch nu om naar de 25kHz stand. Hopelijk is er nu nog een paal(je) te zien, maar veel kleiner dan op de 250kHz stand. Indien dit niet zo is, is hier ook iets fundamenteel mis, maar dan in de kringen van de 25kHz filters. Indien alles goed gaat, kunnen in volgorde TC3, TC4 en TC5 ook geregeld worden op max. uitslag op het scoop-beeld. Opgelet: aan de spoelen mag in princiepe niet meer gedraaid worden; die zijn al gemeenschappelijk afgeregeld. Als laatste kun je aan instel-pot (P1 Set Gain 25khz) regelen en zien of de pijl in de 25kHz stand (bijna) even groot te regelen is als in de stand 250kHz.
Als kers op de taart kunnen op de IF print op de TC- trimmers de parallel condensators wat groter of kleiner gemaakt worden, bij de trimmers die niet in het midden geregeld kunnen worden. Dit geeft ook een lichte verbetering van de output van het signaal. Zie hiervoor naar de waarden in het IF schema. Tjalling heeft al aangegeven dat hij sommige C'tjes wat groter of kleiner gemaakt heeft.
Dit is het einde van het afregelen van de IF print.
succes ermee en vragen staat vrij.
:wink: Herman on1bes
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Ik heb een blokschema getekend, zodat voor een ieder die wat minder bekend is met dit ontwerp ook wat beter kan begrijpen hoe deze spectrum analyzer in elkaar zit. Dit is ook ideaal voor tijdens het afregelen.

We hadden al een soort blokschema, maar dat was meer een bedradingsschema voor het aansluiten van de modules, potmeter, schakelaars, etc. Dit nieuwe blokschema verklaart meer de elektrische opbouw. Mochten er foutjes in zitten, hoor ik het graag. Het blokschema is te downloaden vanaf de eerste pagina van dit topic (tweede download).

Link: http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=36&t=1562#p6146
on1bes
.
.

Ongelezen bericht door on1bes »

Hoi Tjalling
Op zich een heel mooi en net blokschema. Maar bij de eerste blik zou ik wat moeilijkheden hebben ( als ik nog niet gebouwd zou hebben ) om de blokjes aan de juiste modules toe te wijzen. Bv. wat behoord er juist aan de freq. meter en wat behoord aan de sweepgenerator.
Zou het geen goed idee zijn om de blokjes meer samen te brengen en te omlijnen per module, met b.v. een stippellijn, zoals bv in TV schema's gebruikelijk is ? Zou kun je precies zien wat er toebehoord aan een bepaalde module. Envoor de afregeling of metingen lijkt me dat ook interessant.
:wink: Herman
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Goed idee Herman, dat had Timo ook al aangedragen. Ik moest even kijken in welk programma ik het beste stippellijntjes kon tekenen. Het schema tekenprogramma is daar te simpel voor en kan dat niet :(

Maar het is gelukt, ik hoop dat je het zo goed vindt. Ik heb het nu als foto op het forum gezet, want in de PDF was de stippellijn nauwelijks meer zichtbaar door de rastering op je monitor.
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Het afbouwen in een behuizing had even op zich laten wachten. Het vinden van een geschikte behuizing was me ook nog niet meegevallen. Maar gelukkig kreeg ik van Roel PE2CVF een leuk kastje. Een oudje, maar prima bruikbaar. Ik zal hier een fotoreportage maken.
Aluminium gekocht bij de bouwmarkt om het voor en achterfrontje van te maken
Aluminium gekocht bij de bouwmarkt om het voor en achterfrontje van te maken
De voeding wordt al eerste in de kast geplaatst
De voeding wordt al eerste in de kast geplaatst
Dat worden straks veel draden in de kast! Hier ben ik aan het passen en meten met de modules
Dat worden straks veel draden in de kast! Hier ben ik aan het passen en meten met de modules
De counter heeft nu ook een kastje gekregen
De counter heeft nu ook een kastje gekregen
De werkbank ziet er weer als vanouds uit.
De werkbank ziet er weer als vanouds uit.
........ Wordt vervolgd!
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

We gaan lekker door, dus hier is weer even een update.
De tuner wordt met dit systeem vastgezet in de kast.
De tuner wordt met dit systeem vastgezet in de kast.
Ik wilde eigenlijk twee tuners op elkaar kunnen leggen, maar dan paste de counter niet meer. Maar iets verschoven lukt dat straks nog wel. Die tweede tuner gaat de tracking generator worden.
Ik wilde eigenlijk twee tuners op elkaar kunnen leggen, maar dan paste de counter niet meer. Maar iets verschoven lukt dat straks nog wel. Die tweede tuner gaat de tracking generator worden.
Na het inbouwen van de modules is het tijd om de schakelaars eens los te monteren, om te zien of alles nog werkt. In de kast zijn de draden al netjes geïsoleerd met krimpkous.
Na het inbouwen van de modules is het tijd om de schakelaars eens los te monteren, om te zien of alles nog werkt. In de kast zijn de draden al netjes geïsoleerd met krimpkous.
Krimpkous!
Krimpkous!
Dit printje bevat twee inverters om een LED juist aan te zetten bij het wegvallen van de spanning. Die gaan dienen als signaallampje voor de 50Hz_sync en de Marker schakelaar. Die werken met pull-down = on.
Dit printje bevat twee inverters om een LED juist aan te zetten bij het wegvallen van de spanning. Die gaan dienen als signaallampje voor de 50Hz_sync en de Marker schakelaar. Die werken met pull-down = on.
De potmeter voor de center frequentie en de schakelaar voor het opdelen van het frequentiebereik in twee banden (1-250 en 250-470MHz) zijn weer aangesloten.
De potmeter voor de center frequentie en de schakelaar voor het opdelen van het frequentiebereik in twee banden (1-250 en 250-470MHz) zijn weer aangesloten.
En testen maar! Hij doet het gelukkig nog! Altijd even spannend.
En testen maar! Hij doet het gelukkig nog! Altijd even spannend.
En nu ben ik bezig om de frontjes te maken. Ik ben aan het experimenteren met een nieuwe methode van letterbedrukking. Ik zal alvast wat hints geven: stickervel A4, laserprinter, blanke lak.... ben benieuwd of dat gaat werken!

Wordt vervolgd!
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Een update maar weer!

Het inbouwen in een behuizing is eigenlijk best veel werk merk ik maar weer. Waar nu vooral veel tijd kostte, was het experimenteren met de frontjes. Of eigenlijk de opdruk voor de frontjes. Ik ga daar nog een artikel over wijden op mijn eigen website, dus daar ga ik nu nog niet teveel op in. Ik moet nog even testen of alles wel goed gaat en dan wordt de uitleg vrijgegeven. Nu alvast wat foto's van de vorderingen.
Knopjes uitzoeken. Deze had ik eerder al op een radiomarkt gekocht.
Knopjes uitzoeken. Deze had ik eerder al op een radiomarkt gekocht.
De Pre-amp in de Dantec tuner is regelbaar en moet je ook van een spanning voorzien. De maximale spanning (ca. 8V) komt kritisch: teveel spanning en de versterking loopt weer terug. Vooral op kortegolf frequenties. Tunen dus! Ik heb de preamp regelbaar gemaakt met een potmeter en de maximale gain getuned met een weerstandsnetwerkje.
De Pre-amp in de Dantec tuner is regelbaar en moet je ook van een spanning voorzien. De maximale spanning (ca. 8V) komt kritisch: teveel spanning en de versterking loopt weer terug. Vooral op kortegolf frequenties. Tunen dus! Ik heb de preamp regelbaar gemaakt met een potmeter en de maximale gain getuned met een weerstandsnetwerkje.
En hier is dan mijn config. Let op, de waarden gelden voor mijn tuner specifiek. En ik heb een regelbare meerslagenpotmeter van 20k op de voorkant. Let er overigens op, dat deze regeling past werkt op frequenties boven 30MHz. Op HF regelt de pre-amp gewoonweg nauwelijks terug.
En hier is dan mijn config. Let op, de waarden gelden voor mijn tuner specifiek. En ik heb een regelbare meerslagenpotmeter van 20k op de voorkant. Let er overigens op, dat deze regeling past werkt op frequenties boven 30MHz. Op HF regelt de pre-amp gewoonweg nauwelijks terug.
Dan de frontjes (waar de technische uitleg later van komt):
Ontwerp maken in Photoshop. Maatvast en ideaal voor wat betreft uitlijning en dergelijke. De kleur rood wordt straks niet afgedrukt. Dat zijn de knoppen ivm de maatvoering.
Ontwerp maken in Photoshop. Maatvast en ideaal voor wat betreft uitlijning en dergelijke. De kleur rood wordt straks niet afgedrukt. Dat zijn de knoppen ivm de maatvoering.
Proefafdruk op gewoon papier. Dit heb ik al een keer of vier opnieuw gedaan. Kloppen de maten... Staat de tekst wel recht... Hoe vind ik het lijken, etc... Dit is één van de laatste concepten. Er komen nog wat kleine wijzigingen in.
Proefafdruk op gewoon papier. Dit heb ik al een keer of vier opnieuw gedaan. Kloppen de maten... Staat de tekst wel recht... Hoe vind ik het lijken, etc... Dit is één van de laatste concepten. Er komen nog wat kleine wijzigingen in.
In een later stadium... (uiteraard wordt het grid niet afgedrukt, dat is voor uitlijning)
In een later stadium... (uiteraard wordt het grid niet afgedrukt, dat is voor uitlijning)
Het idee wat ik straks dus ga doen: afdrukken op stickervel met laserprinter en aflakken met transparante lak. De achterkant heb ik al gedaan en dat zag er goed uit. Maar daar komt spoedig meer over... Eerst de grote gaten maken in het aluminium.

Vragen? stel ze gerust.
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Contacteer:

Tijd voor een update!
Het frontje is geplakt en gelakt en nu kunnen de schakelaars, chassisdelen, display en de potmeters erin.
Het frontje is geplakt en gelakt en nu kunnen de schakelaars, chassisdelen, display en de potmeters erin.
Weer een testrun. Is alles goed aangesloten? Zitten er geen schakelaars verkeerd om? Alles was OK :)
Weer een testrun. Is alles goed aangesloten? Zitten er geen schakelaars verkeerd om? Alles was OK :)
Het is constant passen en meten in deze kleine behuizing. De chassisdelen waren te lang, waardoor de BNC kabel niet goed paste. Dus dan maar een nieuw exemplaar maken met dunnerere (maar wel hele goede) kabel
Het is constant passen en meten in deze kleine behuizing. De chassisdelen waren te lang, waardoor de BNC kabel niet goed paste. Dus dan maar een nieuw exemplaar maken met dunnerere (maar wel hele goede) kabel
Kabeltje binden
Kabeltje binden
Potmeter assen op maat slijpen. Wat gaat dat handig met de Dremel! Vroeger deed ik dit met een zaagje, maar dan beschadigde je al gauw het front. Nu kun je gelijk de assen ook wat ontbramen met de slijpschijf.
Potmeter assen op maat slijpen. Wat gaat dat handig met de Dremel! Vroeger deed ik dit met een zaagje, maar dan beschadigde je al gauw het front. Nu kun je gelijk de assen ook wat ontbramen met de slijpschijf.
Kastje dicht en testen maar!
Kastje dicht en testen maar!
Wat moet er nu nog gebeuren: de Tracking Generator! Oftewel nóg een tuner ombouwen. Zoals je wellicht gezien hebt, zit deze al in de kast voor de maatvoering. Maar de Tracking Generator komt later....
Plaats reactie

Terug naar “Project "zelfbouw spectrum analyzer"”