Hoe werkt die voeding eigenlijk. Hij krijgt 54VAC binnen. Dat wordt door maar een diode gelijkgericht en door "mini" elco's afgevlakt.
De basis hangt aan min via een rij zeners. Die worden gebiasd via twee weerstanden waarvan er een op een elco.
Die zeners geven een vaste negatieve spanning, die elco als buffer om stroom/spannings variaties op te vangen ?. De tor staat dan vast ingesteld om van 75VDC ( hij wordt half gelijkgericht) 50V te maken. Hij moet 20mA leveren. De spanningsval is dus 25V. Hij staat dus een half watt te dissiperen. Waarom dan zo'n hele dikke tor ? (of die 20mA is ook een drukfout)
Ik kan dus net zo goed een npn nemen (heb geen zin om een enkele tor in duitsland te bestellen) en dan de componenten gewoon omdraaien. Mooier vind ik dan om een regelbare basis te hebben, dus niet met zeners maar bv met een LM317 ofzo. Of bij een pnp een LM337. Dan kan ik hem precies 50V maken. Oook de 27V dan via een LM337 precies -27V maken. Daar moet hij altijd beter van worden. Zo kan ik hem beetje bij beetje upgraden.