Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

nu weet je waarschijnlijk wel waarom versterktrappen, ook die met buizen, zo gemakkelijk oscilleren.
Bij hoge frekwenties gedragen onderdelen zich anders.

Reflectie zijn lastig. Wat wel vreemd is dat je een 20dB dip hebt tussen 7 en 9MHz. Zit er nergens iets fout, bijv. een spoel achter een slechte schakelaar?
Meet eens de uitgang met een Wattmeter + scoop. Je weet dan of de uitgang die dip heeft. Anders is er iets met de ingang niet in orde.

De SNA met 30MHz breedte is voor afregelen meestal te breed.

Condensatoren zijn nog redelijk ideaal, niet zo goed als weerstanden maar veel beter dan spoelen.
Je kunt ook proberen twee of meer condensatoren parallel te schakelen.
Elke cm draad gedraagt zich als een spoel. Ik weet alleen niet meer uit mijn hoofd de waarde.
Parasitaire effecten zijn/worden soms wel (mis/ge)bruikt.

Je wordt nog een echte HF meettechnicus!

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Dank u, ik doe mijn best. Het is zo interessant dat ik alleen af en toe niet weet waar ik moet beginnen. dan zoek ik iets op en kom dan weer leuke dingen tegen waardoor ik weer ideetjes krijg en uiteindelijk heel ergens anders eindig als waar ik naar zocht. Een soort kind in een snoepwinkel die niet weet wat hij moet kiezen. :dizzy:

Zo zat ik nu eindelijk dat agilent verhaal te lezen terwijl ik zocht naar iets anders. Dat lezend kwam ik weer op een (wild) idee. Zal vast niet werken maar toch:
Bij een VNA meet je fase verschillen. Kun je niet een sample van het signaal op de uitgang van de generator en na het DUT nemen door de stroom te meten met een ringkerntje om de draad. De opgewekte spanningen tegengesteld gelijkrichten. Deze signalen combineren en dat de ingang van de sna in. Is er geen fase verschil dan is de het resultaat op dat moment nul. Is er wel verschil dan is dat een maat voor de impedantie. De reele weerstand tilt de lijn over het hele bereik op, de fase verschillen frequentie afhankelijk.

Ik heb geen Watt meter. Alleen in mijn swr meters maar die zijn voor QRO gebruik. Hoe doe ik dat precies want watt meters zijn vrij simpel dacht ik (staat er een op de site van PA0FRI ). Je bedoeld denk ik met de hand door het bereik gaan en kijken of de uitgaande amplitude ergens inzakt ?

Ik denk dat ik het uitgangcircuit eens een keer intern ga aanpassen naar 50 ohm, hij is nu iets van 67-68 ohm. Maak ik gelijk ook een aansluiting op de marker voor een externe frequentie teller. De mijne gaat maar tot 100MHz maar dat maakt het een stuk bruikbaarder bij afregelen. De aanduiding van de ingebouwde teller is nu vrij grof. Maar dat is iets voor later.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ipv snoepwinkel een meetwinkel! :lol:

Meten is iets wezenlijks bijna een basisbehoefte.

Je idee van impedatiemeting werkt als je een erg breedbandige ferrietkern zou hebben. Helaas zijn ferrietkernen niet echt geweldig op o.a. dat gebied. Maar voor een niet al te groot frekwentiegebied en wat werk is dat een optie. Zie SWR van PE1FOD onder.

Als je een dummyload + scoop gebruikt gaat dat ook. Inderdaad, de uitgang controleren op vlakheid.
De 1kW Wattmeter van PA0FRI is voor grote vermogens goed. Ik zat aan een AD8307 te denken. Kan veel kleinere signalen aan.
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=398 (PE1FOD, T. F. Lampe)

Voor SWR van PE1FOD:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=447

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat met die scoop had ik eerder moeten doen :cry: Er kwam iets uit wat verdacht veel op een blokgolf leek tot zo'n 40MHz. Er zit een gain knop op maar die werkt net de andere kant op. Toen ik de gain terug draaide werd het een keurige sinus. De uitgang van het ding direct op de 50 ohm ingang van de scoop. Hij is blijkbaar dus wel 50 ohm.

Ook blijkt hij bij meestal bij 14MHz te beginnen, de teller staat dan op nul, de frequentie gaat bij verder draaien ipv omhoog omlaag naar een paar kiloherz waarbij de teller 14MHz aanwijst en daarna linear omhoog. Die rare dip zal dus wel daarmee samenhangen.
Ik denk dat ik die marker potmeter eens door een tienslags vervang en de bias van de varicap (neem ik aan) moet bijregelen. Ik heb dat toen met Z gedaan en de rest van het bereik klopt aardig. We hebben dat toen met een teller helemaal ingesteld. Onderin deed hij toen al vervelend. Het is geen complex geval maar russische schema's zijn echte puzzles en er zit volgens Z een heel raar werkende counter in.

Ga nog eens wat testjes doen om te kijken wat hij nu doet met dat pi filter bv

Edit: met de kijk unit aan werkt de frequentieteller wel goed. Nu met de gain wat terug werkt hij erg mooi. Hij blijkt toch 75 ohm te zijn. Met een 75 ohm dummy en de richtkoppelaar wat aangepast (HF netter :-) ) is hij nu binnen 1 dB recht in het eerste bereik en van 650-1800 zitten er bovenin een lichte golving welke 3-5 dB varieert. Bij 1Vtt heb ik het beste resultaat.

De antenne laat nu perfect dippen zien. De antenne en tuner doormeten volgens het boek van Funkamateur gaat nu ook perfect. Het Pi-filter gaat nog beter dan met de Nordmende. Ik ben echt blij. Had ik zo'n mooi apparaat en kwamen er vaak van die onvoorspelbare dingen uit. De aanpasser is nu in de eerste band ook helemaal vlak. Zelfs een 75 ohm kabel met daaraan 50 ohm op 70 cm laat golven zien. De 50-75 ohm omzetter die eerst niet werkte doet het nu perfect. 50 ogm dummy erop en geen reflecties. 75 ohm, wel reflecties.

Nu kan ik eindelijk echt gaan meten, dus maak je borst maar nat ivm de "wazige" experimenten die hier voorbij gaan komen. :lol:

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Gefeliciteerd!

Laat de "wazige" experimenten maar komen. Als je wilt zal ik geen "wazige" maar hopelijke duidelijke tips geven. :lol:

Had je die link naar de SWR brug van PE1FOD al bekeken?
Goed voor antenne's op een SA te testen.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Die heb ik bekeken. Wat is het voordeel tov een gewone richtkoppelaar zoals ik nu gebruik. Zie plaatje. Op de ingang gaat de generator, op de detector bovenop de zicht-eenheid en aan de uitgang de antenne of ander ding waar je reflecties van wil meten. Ik denk dat mijn ding gewoon een reflectie meet en dat die van Timo een afwijking tov 50 ohm geeft. Dat is natuurlijk wel makkelijker zeker omdat mijn systeem 75 ohm is. Dan moet ik er wel een 50-75 ohm omzetter zetten. ik heb namelijk best veel hele mooie 75 ohm kabels. ex-professionele 75 ohm kabels op beurzen kosten bijna niets (in Bladel 75 ct per stuk) en veel van mijn oude spullen zijn 75 ohm.

Deze heb ik een keer gemaakt. De uitvoering tot 50 MHz: http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/Diswamtr/DigiSwrWatt.html. In dat kastje kan ik die van Timo wel maken (is aluminium met connectors er al aan, scheelt weer boren enz :-) )

Bij het meten van mijn antenne zag ik dat hij op 20 meter bijna resonant was. Dat verklaart waarschijnlijk waarom ik hem niet getuned krijg. Vandaag iets doms gedaan. Liep wat om het huis en dacht even mijn dipool bij te spannen (is met een katrol boven in de mast bevestigd) en toen trok ik mijn kippenladder in twee. Die bestond ondertussen uit de nodige kroonsteentjes enz. Hij is ooit begonnen als langdraad. Toen werd hij langzaam steeds groter en hoger. Heel vreemd :sneaky2: Ik had al een half jaar een rol 4 kwadraad liggen om hem te vernieuwen. Het was lekker weer dus dat maar gedaan. De rozenbinders moest ik wel opboren. Maar nu is hij vanaf beiden uiteindes tot binnen in de shack uit een stuk. Dat scheelt verlies en problemen. Hij hangt wel een halve meter lager want dan hing de kippenladder mooi vrij. De kippenladder binnen is nu 2 meter korter want hij komt nu beter binnen en loopt in een rechte lijn naar de tuner. Daar zit hij in een HF- snelkoppelling zodat ik er makkelijk langere stukken kippenladder aan of bv een meter tussen kan zetten. Ben benieuwd wat hij op de SNA doet.

Ik ben erg blij met je adviezen .
RFhead.jpeg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Als je een wobbulator hebt, heb je die swr brug niet nodig. Maar wel voor een SA is dat handig.
Je kunt ook 75 gebruiken voor alles. Markeer wel met iets opvallend wat 75 ohm is. Veroorzaakt anders gemakkelijk fouten.
Bijv. ipv van een 50 ohm dummyload een van 75 ohm gebruiken geeft problemen.
De zelfbouw SA wordt 50 ohm en je wobbulator is 75 ohm. Heb je twee handige meetinstrumenten.

Tja, is een kippenladder in tweeën is een hoop draad maar geen twee halve kippenladders. :wink:
Koperdraad als antenne of kippenladder is maar beperkt te gebruiken. Er bestaat speciale antennekabel, staal met koper.

Zelfbouw VNA !: http://n2pk.com/VNA/VNAarch.html

Maar ik denk niet dat ik zoiets ga bouwen. Eerst de zelfbouw SA, dan die digitaliseren en gebruiken.
Goed dat mijn adviezen in goede aarde vallen. :D
Je kennis neemt inderdaad toe. Je begint zelf moeilijke problemen op te lossen en snapt ook waarom.
Dat laatste was een half jaar geleden een stuk minder.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=812
Hier zie je de metingen met een stuk coax wat een kwartgolf voor 5MHz is afgesloten op diverse manieren en van 0-650MHz. De kabeldemping is vele malen groter dan de misaanpassing. Het lijkt voornamelijk impedantie aanpassing onafhankelijk van lengte, zeker ten opzichte van een kort stuk niet afgesloten coax. Daar zie je echt parallel en serie resonanties. Ik denk ook dat resonanties in een kabel die is afgesloten met een niet te extreme weerstand niet zo sterk kunnen voorkomen omdat de weerstand deze resonanties dempt.

Dit was een testje nav een andere discussie over de gedragingen van een 1/4 golflengte coax mbt impedantie aanpassing. Maar anders had ik het toch gedaan. Ben benieuwd wat je er uit af kunt lezen behalve dat RG58 een perfecte dyummyload is.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

:wink: in rosmalen wat smd gekocht dus daar ga ik een detector en richtkoppelaar mee maken. Ik weet ondertussen dat niet alle smd' s geschikt zijn dus dat wordt experimenteren.

Daarnaast ben ik benieuwd wat je met een sa nu nog meer kan. Met een sna blijk je ook meer te kunnen als ik dacht. Ik hang er nu een draad aan als antenne maar hoe meet je nu correct met zo' n ding. Dat draadje is natuurlijk niet ideaal. Bij 70 cm bv kan dat ineens hoogohmig zijn omdat het per ongeluk net een halve golf blijkt te zijn. Ik durf er echter nie domaar signaal via een probe in te duwen. Ze schijnen erg kwetsbaar te zijn en ik hoop eigenlijk nog lang plezier er van te hebben
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Morgen ga ik bij (Z) de VNA ophalen. Dat is een HP8407 maar zonder beeldbuis (wel scoop uitgang) en zonder de bijbehorende HP sweepgenerator. Ben benieuwd of ik dat aan de gang krijg. Hij moet blijkbaar een sweepsignaal van 200 tot 300 hebben wat samen met een 201MHz signaal door een mixer moet om 0-100MHz te krijgen.. Volgens (Z) tenminste. De HP sweepgenerator doet echter 0-100MHz. De VNA ook. Ik zou zelf verwachte dat ik er gewoon 0-100MHz in kan sturen vanuit mijn SNA. Waarom eerst een hoge sweep, hoge LO en dat dan mixen naar 0-100 en door een LPF de VNA in. Dan kan ik toch net zo goed direct 0-100 er in sturen. Het manual is daar niet echt duidelijk in (heb alleen het service manual)

Ik wil eigenlijk even mijn richtkoppelaar en impedantieomvormer aanpassen zodat ze ook boven de 650MHz beter zijn. Ik heb nu smdtjes tenslotte :-) .
De calculator geeft voor 75 naar 50 ohm echter minimaal 6dB verzwakking. Kan dat niet minder ? (behalve met een negatieve weerstand :-) wat dus theoretisch moet kunnen )
Mijn eigen detector doet het veel beter en met minder demping dan de HP detector die ik heb( de HP423A). Die heb ik eens open geschroefd en daar zit alleen een soort veerlipje waar een soort zwart hol buisje aangesoldeerd is. Het lijkt net of dat een houder voor iets is. Mis ik wat in dat ding ? De kristaldiode ? Hij doet wel iets dus dat kan haast niet. Hij was best duur maar die scoop die ik daar kocht had ook wat verborgen gebreken (zoals de delay die niet uitkon door een foute knop.)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

een HP432A is een gevoelige (-20dBm), vrij kwestbare en erg breedbandige Wattmeter.
Je beschrijft de kop. Die werkt met een thermistor (=NTC).
Deze thermistor is, zoals veel breedbandige zaken, vrij kwetsbaar en heeft een beperkt dynamisch bereik.
Is heel geschikt voor het calibreren van andere meetapparatuur maar wat minder goed voor rechtstreekse metingen.

Zodra je impedanties wilt aanpassen met weerstanden, heb je verlies. Alternatief is bijv. een unun. :wink:

Ik zal de manual van de HP8407 eens bekijken.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

HP 423 niet 432 :wink:

Ik heb net wat VNA application notes gedownload. Mooie service van agilent/HP. Erg duidelijk geschreven over het algemeen. Maar meten met VNA's is toch heel andere koek dan met mijn "SNA". Ze gebruiken externe generators en mixers, low pass filters, splitters enz. Daarbij vergeleken lijkt een SA maar eenvoudig. Dat moet ik nog een paar keer lezen voor ik dat snap.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de richtkoppelaar nu herbouwd en een 75 naar 50 ohm aanpassing gemaakt in een oude philips 50 ohm 3W pass through termination unit (die met een paar enorme weerstanden was gemaakt en absoluut ongeschikt voor alles meer dan audio.

Beide zijn nu uitgevoerd met een stuk printplaat tussen de aansluitingen van de BNC's. De weerstanden en Ctjes zijn nu SMD en de diode is een kristaldiode (die zat ook in de eerste uitvoering). Hij geeft nu open weer mooie golfjes en afgesloten met 50 ohm een vlakke lijn, met 75 ohm een aflopende lijn. Verschil in afloop is binnen 2dB. Blijkbaar werkt het ding tevens als impedantie aanpasser :-)
In band twee zit er een bult (bijna vierkant) op de lijn die een paar honderd MHz breed is. Daarna loopt hij sterker maar wel lineair af. Ik denk dat ik wel tevreden kan zijn (hoop ik :hail:
Met de nieuwe detector/koppelaar doet de stappenverzwakker het wel op alle bereiken.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

De VNA is binnen maar de wijzer doet niets. Ik moet nog uitzoeken hoe ik een en ander aansluit. Het probleem is de X. De rus die ik als sweepgen gebruikte heeft geen trigger uitgang. Dat signaal had ik gemixed met dat van een meetzender. Hij sweepte volgens de SA wel tussen 0 en 100MHz na de mixer maar het ding heeft een signaal nodig wat binnen 0,5dB constant blijft. De zelfgemaakte VCO (van Roeland) zat niet op frequentie (wel met een hele sterke harmonische) maar ging bovendien binnen die 100MHz sweep met zo'n 15-20dB op en neer.
Ik denk dat ik dus toch op zoek moet naar een echte HP 8601 of iets uitgebreids moet bouwen. Als zaagtand heb ik de scoop dus het moet een VCO zijn met amplitude stabilisatie die ook nog eens over 100MHz te sweepen is (van 200 tot 310). Dat moet gemixed worden met 200,1 en dan is de uitgang van de mixer 0,1 tot 110. Die 200-310 moet aan de achterkant de VNA in. Die 0,1-110 aan de voorkant via een powersplitter. Voorop zitten twee uitgangen voor de scoop. Een fase en een amplitude. De X komt dan waarschijnlijk van de zaagtand generator. Best ingewikkeld.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

ik had bij CO al de vraag gesteld hoe die VCO van Roeland vlak bleef. Niet dus. :(
Dat is ook moeilijk. Mogelijk dat een diode limiter voldoende helpt. Eventueel aanvullen met een gain controlller.

Bijv. Mini-Circuits heeft ook kant en klare VCO's die redelijk recht zijn.
VNA's zijn inderdaad ingewikkeld.

René
Plaats reactie