Als ik een popovic ,maak kan ik beter natuurlijk 2 lasdraadjes nemen van een meter nemen.fred101 schreef:Ik heb het ding gemaakt, hij deed het, en toen weer gesloopt. Zo gaat het bij meestal. Mijn antennetje voor 2/70 is meestal een popvic of een gewone verticale dipool. Dit was om te kijken of een simulatie in mnana ook in werkelijkheid een beetje klopt. Ik werk het liefst met dipolen en open lijnen. Ik ben niet met digitale modes of sstv enzo bezig, heb een keer mijn laptop aan mijn enige moderne set gehangen met als resultaat dat die set nu defect is. Zal wel toeval zijn want die set was aL 1,5 jaar oud dus die had zijn beste tijd gehadmaar toch. Daar kan ik je dus weinig van vertellen. 2 meter is voor mij al vreselijk hi-tech. Ik ben op 70cm (NOS) na, bijna nooit QRV boven de 14 MHz.
Fred
Heb jij nou die 2 meter popovic gestackt met de 70cm??
Ik heb ook iets in de CQ PA gelezen,voor de ontvangst een actieve antenne deze staat in de CQ PA van 2008,een indoor en outdoor,deze werkt met een 5/8 op 2 een 1/4 op 6 en hij kan van 100 khz tot 30 mhz ook goed in ontvangst.
Als ik een halve golf voor 2 moet de actieve antenne hem 5/8 maken voor 6 meter,ja en dan kan t zijn dat hij het op HF dan ook beter doet,maar een actieve ontvangst antenne is wel breed,maar mijn icom ken veel bandbreedte weghalen,en IF kan je shiften,ik heb mnana ook eens bekeken,de waardes moet ik zo laten behalve de frequentie dan,natuurlijk.
Of kan ik beter op internet de geometrie beter op zoeken,want ik neem aan dat mnana voor alle antennes bruikbaar is toch?.
Trouwens ik hoor in Eindhoven bijna geen amateurs meer alleen nog op de paal,maar dat vind ik helemaal niet intresant,op de rondes na,hi het lijk wel of de zendamateur een uitstervend ras hier is,lol citaat van hier "een zendamateur wat was dat ook alweer???",overigs voor klein behuisde luisteramateurs,of te wel zeikers van een woningstichting,over antenne kwesties,is een actieve antenne een goede oplossing voor HF,het ontwerp van Wim uit voorthuizen,ben even zn call kwijt,heeft een gebouwd met 2 smoorspoelen en wat FET's enzovoorts,die heb er gewoon voor de lol een antennetje van 1 mtr er aangehangen en,hij ontvangde heel de wereld,op de HF banden,dus dat lijk me ook wel iets om hier eens zo'n popovic er aan te hangen,gewoon de beide actieve antenne ontwerpen maken,en gewoon zo'n popovic aanhangen.
Cheers Gerard PA10403