Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik hen nog 4 bat diodes gevonden. De germaniums waren te groot.

De versterker kon ik zo testen en die werkt in ieder geval.
Eerst maar aan de marker begonnen nu alles open ligt. De 10MHz Xtal oscilator draait op zijn 5e overtone en zet om de 50MHz een signaal neer. Ik heb dat allemaal nu afgeregeld. Er zijn alleen eigenlijk 3 uitgangen. 1, 10 en 100MHz. Daar komt niets uit. Ik denk dat het kristal er niet hoort. Het is een philips en ik denk dat dat bv een 1MHz hoort te zijn ipv 10MHz. Met een scoop begin ik hier weinig want je ziet dan al die harmonischen tegelijk. Op de SA gaat dit echter perfect.

Alleen denk ik dat ik met dit kristal niet veel verder kom of ik moet wat over het hoofd zien.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

de foto is erg interessant. Sommige delen zien er antiek uit, andere weer (redelijk) modern.
Dat van die diodes is weer vreemd.
Alternnatieve oven: een vermogensweerstand. :lol:

Als je maar een 10MHz kristal hebt en geen delers dan is het moeilijk om een 1MHz uitgang te maken.
Van 1MHz naar 10MHz kan door verdubbellen en dan 5e overtone, of eerst 5e overtone en dan verdubbellen. Idem voor 10MHz naar 100MHz.
Dus voor 1, 10 en 100MHz kun je zonder delers van 1MHz uitgaan.
Mbv delers zijn er meerdere mogelijkheden.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Gisteren de boel dichtgeschroeft. Maar hij kan weer open. De VCO loopt niet meer over zijn hele bereik. Die moet dus worden afgeregeld mbt de stuurspanning of de LO staat niet goed meer. Hij begint wel rond de 610 maar gaat zo rond de 850Mhz op en neer staan springen alsof er iets begint te oscilleren (bij manuel afstemmen zichtbaar) Gevolg is dat hij in het bereik I, 0,5 tot 650 alleen maar van 450-650 loopt. De amplitude is daar ook een stuk lager dan in bereik II. Liniair is het ook niet, varieert zo'n 8dB in bereik II. Maar het signaal van bereik I is zo'n 20dB lager en loopt dan nog eens zo'n 20dB op en neer.

Ik moet dat wel afregelen in het apparaat zelf of ik moet een soort verlengkabeltje maken zodat hij buiten de unit gebruikt kan worden. Dat is wel te doen door de connector even los te maken en de draadjes te verlengen. Zijn er niet zoveel en zijn alleen maar voor de voeding. De plugin is op de voeding na autonoom.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ben ik de zaagtandgenerator aan het afregelen na eerst alle voedingspanningen te hebben gechecked schiet mijn probe los tegen iets anders aan, zie ik een zener (diode 9) mooi oplichten en weg is mijn trace :devilish: En natuurlijk staat er geen waarde bij alleen een russisch type. 2c156A. Ga morgen wel eens kijken of ik kan vinden wat dat is. Het stomme was dat dit de laatste handeling was en alles nu tot op de milivolt goed stond.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Oplichten is niet goed. :(

is D5 ook een 2c156A?
Ik gok op 5,6V.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Dat is de zelfde. Datr kan wel kloppen. Er moet ergens in de 6V op poot 7 van dat
IC staan en 5,6 met 0,6V voor de diode eronder maakt dat dus. Nooit aangedacht dat je met een extra diode de zener spanning kan veranderen.

Nu heb ik wel geleerd dat een zener dus ook eenmalig als een LED is te gebruiken.

Ik heb het schema nu door. De namen als Y3, W1 enz zijn steeds anders maar staan wel in de onderdeellijsten vermeld. Er staan alleen heel veel fouten in de doornummering. W is een connector en Y is een printplaat. Sommige printplaten (in die gietboxen) zitten met strookjes vetint koper of zilverfolie aan elkaar dus die aansluitingen zijn niet met draad en staan dus niet getekend in het bedradingschema. Daardoor was niet te volgen wat nu aan elkaar zit en bij elkaar hoort.

Maar als de zaagtand goed was dan zit de fout dus ergens anders. Nu ik het schema snap wordt dat wel wat eenvoudiger. In het tweede boekje vond ik een lijst nummers en waarden. Dat blijken voltages op meetpunten te zijn. Dat maakt het wel makkelijker afregelen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

fred101 schreef:...Nu heb ik wel geleerd dat een zener dus ook eenmalig als een LED is te gebruiken....
Andersom, een LED als zener, is ook geen succces. Maar een LED geeft wel langer licht. :lol:
Diodes of LEDs kun je altijd gebruiken om een zenerspanning te verhogen. Maar voor nauwkeurig werk, oa ivm temperatuurstabiliteit, is dat niet zo goed.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb de andere zener aan de componententester gehangen en toen een andere erbij gezocht die het zelfde beeld gaf. Zal idd 5,6V zijn geweest. Die had ik niet maar met een extra diode in serie klopte de spanningen allemaal weer en ik heb nu een mooiere zaagtand als eerst. De trace is nu niet meer breder dan het beeld. Fbegin, midden, eind en marker kloppen dus dat is nu perfect.
Band 1 doet echter nog steeds niets (ja bij heel erge versterking van het beeld geeft hij een sinusje weer en dat doet band twee ook in de tweede helft. Band 1 doet wel iets lijkt het helemaal op het einde. De laatste 10MHz ofzo) maar nu weet ik in ieder geval dat de basis goed is. De voeding is ook goed dus zit het hem in de die unit waar niets aan af te regelen is terwijl het ding erin zit. Markers doen ook nog niets.

De VCO is in ieder geval goed, de zaagtand ook maar op de SA loopt hij dus op het laatst bij band 2 waar de sinusjes zitten wat op en neer te springen in frequentie. Dat moet dus ergens in het circuit zitten tussen de zaagtand en de VCO. Misschien een schakeldek of potmeter ? Of een lekke C ofzo in de VCO, spanningsdeler ? Geen idee op dit moment. Je kan ook bijna nergens bij.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

voeding ok, zaagtand ok.
Maar hoe weet je dat de VCO ok is?
Zaagtand gaat via wat weerstanden, schakelaars en een filter toch naar de VCO?
Je kunt de ingang van de VCO ook aan een instelbare spanning hangen en met een frekwentiemeter controleren en dan met een SA.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Daar zat ik na ik het gescheven had ook aan te denken. De vco doet het dus niet over zijn hele breik. Dat kan dus ook in het ding zelf zitten maar er is ook die automatische leistungs versterker. Lijkt me alleen vreemd dat die het dan bij driekwart van de band wel doet.

Maar dat is alleen een deel van het probleem. Als het de VFO was waarom doet band 1 dan niets meer. Dat is dezelfde VFO.
Alleen weet ik niet precies hoe ze dat doen. Er is een uberlagerer met 3 uitgangen die niet allemaal in gebruik zijnmet daarachter een spanningsdeler.

Vandaag de hele dag geweest ben met knippen en plakken maar nu heb ik een schema van het hele generator deel.
schema_generator.pdf
(402.66 KiB) 353 keer gedownload
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

Prima schema.
VCO wordt via en mixer en LO voor band 1 gemixed.
mogelijk een van de schakeldiodes

Controleer:
- LO
- schakeldiodes
- mixer
- versterker 0,5-610MHz
- diverse filters
- leistugsregler

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

rbeckers schreef:
Controleer:
- LO : geen probleem met teller en SA
- schakeldiodes kan ik met componententester maar dan moet ik eerst weer alles uitbouwen
- mixer geen idee hoe ik dat moet doen want daar kan ik alleen bij als hij uitelkaar ligt maar dan werkt de boel niet
- versterker 0,5-610MHz die heb ik getest de laatste keer, klein signaaltje op de ingang gaf flinke versterking
- diverse filters kan dat passief, dus met SA en losse meetzender zonder de rest aanstaat
- leistugsregler daar was een diode defect, de rest leek goed, is alleen passief

René
De boel verlengen was geen optie want om de dozen open te krijgen moet die hele unit uit elkaar en de onderdelen zitten met rigid coax aan elkaar via russische N connectors (waar de onze niet oppassen) Ik kan er hooguit voeding opzetten. Dat is zo te verlengen en ik kan er extern een signaal insturen via de meetzender.

Waar moet ik kijken of de uitgang nu 50 ohm is. Is dat de verzwakker ? Want dan pas ik dat direct aan. Die 50 ohm die ik eerder noemde zit voor de verzwakker.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

schakeldiodes kun je ook testen met de in het schema vermelde spanningen en een voltmeter.
Mixer testen met SA op uitgang vd mixer, voor filter.
Filters, bij passieve filters kan dat, met een meetzender en SA, zonder de rest.

Ik ga ervan uit dat de verzwakker 50 ohm is/moet zijn.
Mail me anders de weerstandswaardes van de verzwakker.

René
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik heb vanavond zitten meten.

De zaagtand generator had ik goed gedaan. Toen de stuurspanningsvormer. Deze maakt namelijk de vco spanning en inverteerd deze voor bereik 1. Duurde even voor ik dat door had want er klopte geen bal van wat ik waar moest zien en in welke stand dus door nadenken uitgedoktert hoe het wel moest (het is een duitse vertaling van het manual en daar is ook het een en ander fout gegaan)

In band twee ging het boven in al fout. boven de 8V begon iets te oscilleren, dat was overeenkomstig ik al op het beeldscherm had gemerkt. Hij moet van 0 tot 10 volt gaan in band 2 en in band 1 van 0 tot -10. Toen omgeschakeld naar band 1 en daar was gewoon een vaste negatieve spanning. Geen zaagtand.
Toen de print er uit. Alle torren en diodes getest. Was allemaal goed. Toen spanningen gemeten. Dat is erg lastig want de hele boel incl componenten is met een soort epoxy ingespoten en het ding zit strak tussen generatorunit en zijkant geperst. Je moet echt een vlijmscherpe meetpen gebruiken.

De 50V voeding bleek te ontbreken. Ik had de voeding al in het begin gemeten en er was toen 50V maar ja, hij deed het toen nog steeds een paar minuten wel voor hij er mee stopte en dat was de eerste print en dus de eerste spanning.

Echter het was dus achteraf de voeding die bij opwarmen er mee kapte. Ik heb de tor er uit gesoldeerd en getest en die is hartstikke dood. Nu moet ik een oplossing zien te vinden want het is een pnp in to66 achtige behuizing die precies in een koellichaam past. Er is wel plaats genoeg in de kast om een losse 50V voeding te maken of omgewoon met wat draadjes een ander koelblok met tor ernaast te hangen. Ik heb alleen geen nieuwe pnp torren liggen. Blijken allemaal npn's te zijn. Ik heb een hele berg van die dingen , hoog vermogen schakeltorren voor in voedingen maar allemaal npn. Dat wordt dus op zolder tussen de oude printplaten zoeken want daar liggen nog een paar printplaten van 200V voedingen . Zitten veel powertorren en regelaars op.

Het orginele ontwerp werkt met een rijtje zeners aan de basis, een tor, paar weerstanden en drie elco's. Kan ik niet beter iets anders maken wat stabieler is. ipv die zeners bv een npn powertor waarvan de basis instelling wordt geregeld door een LM317 ofzo. Ik heb eigenlijk geen idee bij 50V. Dat valt buiten het normale regelaar bereik. Hij hoeft maar 20mA te leveren en de tolerantie mag 8V zijn. Ik heb nog wel hele dikke 60V zeners liggen :sneaky2:
blz29.jpeg
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
rbeckers
.
.
Berichten: 492
Lid geworden op: 10 mei 2008, 23:15

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

weer een voedingsprobleem. :wink:
natuurlijk kun je een andere voeding maken maar let wel op de polariteit.
Zie bijv. C2 en C4.

De korte termijnstabiliteit van dat 50V ontwerp is wel voldoende.
Eventueel een externe PNP gebruiken.

René
Plaats reactie