Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
fred101
.
.
Roepletters: PA4TIM
Contacteer:

Re: Het grote wobbel/networkanalyzer topic

Ongelezen bericht door fred101 »

Ik zat te denken dat er iets te doen moet zijn met de output van een VNA. Dat is een fase en amplitude uitgang met een gecalibreerde waarde. De delta van die signalen (ivm grafische weergave) is dus altijd gelijk ongeacht de instellingen. De sweep is ook altijd even groot (in grafisch af te leggen afstand) en kan berekend worden aan de hand van de blanking pulse. Dat moet met een PIC (of andere processor) kunnen worden gedetecteerd en berekend. Dan moet er dus een trace kunnen worden getekend op een LCD scherm. De X is steeds X+1 tot een blank. De snelheid waarmee de volgende X+1 komt wordt dan berekend door de blanking tijd te meten. (of door het analoge sweepsignaal (de zaagtand) te digitaliseren). De Y1 en Y2 wordt bepaald door de waarde van de phase en ampliture uitgang.

Dan een instel menu waar je begin en eind frequentie kunt ingeven en een verplaatsbare marker lijn die je met twee knopjes naar links of recht kunt laten lopen. De lokatie waar hij zich bevindt is bekend bij de processor en kan als frequentie omgerekend worden weergegeven op het scherm. Zo ook de Y-as welke een cursor kan hebben die de waarde naar wens in ohm, ar, swr of dB kan weergeven. Op de analoge meter of ipv zou ik dan een grafisch LCD kunnen monteren met een toetsenbord aansluiting voor een unit met drukknopjes ( zoals bij zo'n nummeriek toetsenboard achtig ding zoals je bij laptops hebt) Lijkt me een leuk project.

Dit zou ook bij de digitale SA met tracking generator een optie zijn. Natuurlijk niet de fase dan maar dat is niet zo'n ramp. Voor de meeste toepassingen is de magnitude voldoende. Het mooie is dat die een groot bereik heeft (zeker met zo'n minicircuits achtige VCO). Er is zover ik begrijp bij een SA ook geen detector nodig. Dan wordt die digitale SA denk ik een heel veel door mij gebruikte SNA :biggrin:

Ik ben alleen niet goed genoeg thuis in programmeren. Ik kan wel een pic programmeren maar ik werk met proton basic en de demoversie kan maar weinig regels aan, zeker te weinig voor zo iets als dit. Ik kom niet verder dan wat drukknoppen uitlezen en dan ledjes laten branden of knipperen en dan zijn de regels op. Jammer, want de software is erg gebruikers vriendelijk maar ik programeer veel te weinig om voor een paar honderd euro zo'n pakket te gaan kopen. Als ik me kwaaad zou maken denk ik dat ik best een eind zou komen. Ik heb vroeger best veel geprogrammeerd.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
fred101
.
.
Contacteer:

Ik ben nu een adapter aan het maken voor de standaard condensator. De metaalplaat beinvloed volgens Bob de metingen dus ik heb nu twee bananen met aan de andere kant banaanbussen aan een stuk pcb gesoldeerd. 1 geïsolereerd, de ander aan massa. Dan twee bnc's erop die elk via een 1pF naar de geisoleerde varco aansluiting gaat. Dan heb ik zo min mogelijk belasting op de kring ivm Q en resonantie meting.

Ik had ook nog twee stripjes met 4 bnc's er op. Daarvan heb ik er een stel doorverbonden. Stukje binnenader van aircom. Dan het open gesneden dielectrium zodat het aansluit met de bnc en daaromheen koperfolie gesoldeerd. Dan een short maar nu goed en niet zo als mijn andere mat een draadje. Deze zit direct tegen een stuk massavlak. Ook een open die ik nog ontdoe van soldeerpuntje want dat is ook inductief
De andere 4 houd ik open voor experimenten. Daar kan ik onderdeeltjes tussen solderen.

Ik heb nog een mixerblokje. Dat gaat ook in een kastje met bnc's en ik wil eigenlijk twee bnc naar banaan aansluitingen maken maar dan met een balun er tussen. Ik geloof nooit dat het anders goed gaat met die gewone stukjes, of is dat hier verwaarloosbaar.
rbeckers
.
.

Ongelezen bericht door rbeckers »

Fred,

BNC conectoren hebben zelf ook een capaciteit. Hou je hier rekening mee?
Je maakt dus een capacitieve deler.
Meet die C van de BNC ( :lol: ) maar.
Het voorspellen wat goed gaat is zonder meer info, tekening of foto, onmogelijk.
Met foto en o.a. frekwentie kan ik wel iets grof schatten.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Een BNC is 2,71 pF voor een losse en in de spoelhouder is het 3,95pF gemeten met de TF1313

Was gisteren de uitgangs impedantie van de FT225 aan het meten met de russische SNA (met de spanning van de FT225 uit) komt er ineens geen signaal meer uit de SNA :-( Hij wobbelt nog wel zo te zien wat op de scoop zie ik een zwaar vervormd minisignaaltje op en neer gaan dus ligt de versterker er uit ben ik bang. Ik heb het schema/manual maar dat is in het russisch en in het kader van de koude oorlog deden ze toen waarschijnlijk extra hun best om een schema onleesbaar te maken. Zelfs Roeland vond het een doolhof toen we hem afregelde.
Als ie dan toch open moet kan ik gelijk de uitgang 50 ohm maken en zorgen dat hij bij 0 begint ipv bij 20MHz dan 0 en dan door naar 600. (ik had toen nog geen SA en teller tot die frequentie) Als het niet lukt omdat het rare russische IC's zijn (in metalen uitvoering) dan kan ik altijd de kast gebruiken voor onze SA met tracking generator. Grootste probleem is dat ze onder op de stapel staan dus even snel open maken is er niet bij.

Ik ga ook eens uitzoeken hoe het zit met een tracking generator voor mijn SA, ik weet geen type (misschien duikt zo'n ding een keer ergens op) of een echte SNA tot 1GHz want ook al doet men vaak minderwaardig over een sna, ze zijn toch wel erg handig en bij een echte SNA heb ik geen detector nodig zoals bij die rus.

Hoe meet je nu eigenlijk de uitgangs en ingangsimpedantie van een zender. Ik heb een reflectie meting gedaan. Eerst een referentie gezet door de coupler op 50 ohm aan te sluiten en toen de coax op de uitgang en de trimmers verdraaid tot ik op 50 ohm zat. Zo ook bij de ingang en uitgang van de lineair. Daarna kwam er niets meer in of uit. Die manier van meten is dus niet de goede maar ik snap niet waarom.
Ik heb de zender met de sna gedaan en de eindtrap met de SA en mijn meetzender FM gemoduleerd met 1,25MHz als meetsignaal Dat lukt ook aardig. Je ziet geen trace maar een trillend "blok" Zo'n ding sweept echt ultra lineair. Dat het met de rus niet klopt zou nog kunnen, dat ding is zelf al geen 50 ohm en dan nog een detector er tussen (hij geeft linear weer maar er zat al maar een halve divisie tussen open en short maar er zat ook maar 3 divisies tussen 50 ohm en open/short. In log schaal aardig maar zover ik nu weet is hij niet logaritmisch. die HP's zijn beide wel 50 ohm. (mijn VNA gaat helaas maar tot 110)

Nu nog even geprobeerd. Hij deed het net weer wel. Maar niet met de HP RF kop (die altijd al meer doorlaatdemping had als mijn zelfgemaakte) Ik had nu echter die 75 ohm uitvoeringen ook en die geven veel meer signaal. Na een half uurtje echter was het weer over nadat ik die HP kop weer probeerde. Ik heb nu ook op de bovenste band gekeken met die andere detector en daar werkt het nog wel gewoon. Zou die HP kop de oorzaak kunnen zijn ? Dat ding lijkt niet echt origineel in elkaar te zitten. Er zit een zwarte 50 ohm weerstand op een veertje in serie met de middenaansluiting. Dan een gouden ring met isolatie materiaal in het midden. Dat moet de condensator zijn en dan een heel klein diodetje en nog een vulringetje. De diode past aan de meetkant perfect in zijn geleider als ik die condensator en ring er tussen leg sluit dat aallemaal aan alleen is het gat van die weerstand veel groter, die drukt alleen op het randje van de diode en dat lijkt me voor zo'n preciesie ding een beetje lomp. Die vilring kan ik ook niet plaasten omdat hij niet een nut lijkt te hebben en qua maat niet precies aansluit op de rest. Hij is staal en er zit een veer dus als vulplaat heeft geen zin behalve als dit niet de juiste diode blijkt te zijn (die wel nog goed is) en dit een manier was om het ding nog werkend te krijgen.
rbeckers
.
.

Fred,

mogenlijk is de ingang van de SNA beschadigd. Als je de ingang van het schema hier plaatst of mailt dan kan ik mischien wat tips geven.

je kunt de uitgangsimpedantie controleren mbv een (goede) verzwakker, bijv. 50 ohm 6dB, en een meter, en eventueel met een splitter en een 50 ohm weerstand.
Je sluit de SA of meetzender op een 50 ohm scoop, 50 ohm RF meter of iets dergelijks.
Vervolgens de verzwakker tussen meetzender en 50 ohm meter. Signaal moet dan de waarde van de verzwakker minder worden.
Je kunt (SMD) weerstanden parallel en in serie, (beter is T of PI netwerk) met de uitgang van de meetzender zetten totdat de meter de waarde van de verzwakker minder aangeeft.
Wel op een paar verschillende frekwenties controleren.

Log detector kun je ook zelf bouwen.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Ik zat wat te filosoferen of ik er niet een echte SNA van kan maken. Er is erg veel ruimte in die kasten om wat bij te bouwen (Zijn voor meer dan de helft gewoon leeg) Eigenlijk zou ik gewoon de zelfbouw SA met tracking generator van het forum in deze kast moeten bouwen maar dan heb ik weer een klein bereik tov deze en met wat aanpassingen is hij denk ik al flink te verbeteren.

Minpunten nu:
De sweepgenerator is rampzalig afgeregeld en dat is niet heel simpel. Hij begint niet bij nul wat wel zou moeten. Hij is vanaf een 50MHz nu goed bruikbaar De teller is niet echt precies (is plus/min 2 MHz) want die werkt nogal apart (in bandstukjes met iets van 13 instelpots per 100MHz af te regelen), hij is niet logaritmisch maar het is een mooi en goed helder display (niet zo mooi als de HP maar best goed bruikbaar met nog veel licht in de pijp) met 3 separaat regelbare ingangen, er zitten marker functies op, ook extern (waarvan alleen de meelopende werkt) maar dat kan komen door de zelfgemaakte koppelkabel waar geen ontwerp van in het boek staat. Dus de basis is wel aardig om wat te verbeteren.

Als ik nu een paar (van die minicircuits of een andere VCO in een kastje) VCO's er in zet zodat ik in bv 4 bereiken 1-1000MHz afdek (maar kan ook in 6 of 2 net wat technisch mogelijk is. Meer bereiken maakt inzomen wat makkelijker. Die kan ik waarschijnlijk besturen met de bestaande sweepgenerator. De sweepgenerator is verder niet slecht denk ik. Ik denk dat ik hem , met jou hulp, nu ook wel beter afgeregeld krijg dus ik zou eerst de bestaande willen gebruiken en later als de rest lukt dat upgraden (ik had toen alleen een 15 MHz scoop en 100MHz teller).

Dan een betere frequentieteller er op aansluiten of externe aansluiting maken. Nu gaat het per MHz en los van de werkelijke frequentie maar ik zou liever de marker per 100 KHz kunnen aflezen in iedergeval kloppend en niet ongeveer. Maar die extra resolutie kan dan ook met een externe teller. Ik zag bij jou hoe simpel dat is (nu is dit natuurlijk wel lastiger want hier heb je 3 standen.: begin, eind en markerfrequentie)
Dan kan ik de bestaande uitgangsverzwakker/versterker/filters ed gebruiken. Dat lijkt me een haalbaar en wel leuk projectje wat ook in stapjes kan. Het zit allemaal op insteek kaarten dus de nieuwe functie kan op een kaart maken (ik frees dan gewoon de sporen met eilandjes eraan en de rest dead-bug). De uitgangs versterking is nu met een potmeter maar dat wil ik dan met schakelaar en in dBm geijkt. Een (hele mooie) uitgang verzwakker heeft hij al

De ingang van een logamp voorzien moet ook te doen met een IC en maakt hem ineens veel bruikbaarder. Maar helemaal mooi zou zijn om zonder diode detector te kunnen werken. De sweepgen is er. Het binnenkomende signaal zou dan met het originele signaal gemixed kunnen worden naar DC, Het somsignaal is er zo uitgefilterd en dan kan het zo een logamp de bestaande zicht unit in zonder detector. Dan is het ineens een echte sna. Dat lijkt me goed te doen. Hij heeft 3 ingangen dus dat is ook wel leuk. Het originele uitgang signaal via een splitter dan kan er een referentie gelijk met het incident na het DUT op het scherm en de derde ingang dan gewoon lineair houden om met RF detector gebruiken

Wat denk je, gaat me dat lukken of ben ik dan overmoedig. Aangezien dit soort metingen mijn grootste interesse heeft wil ik daar wel wat tijd en geld in steken.
rbeckers
.
.

Fred,

het is weer eens moeilijk om een antwoord te geven.
Met wat hulp van derden :wink: is dit wel mogelijk. Maar ik weet niet of ik zelf dit zo zou doen.
Als je begint met ombouwen, loop je de kans :sneaky2: dat je behalve de kast en crt, alles verandert.
Maak dan wel eerst een lijstje met de gewenste specs en begin dan met bijv. de logdetector of VCO.
Mischien is een (zelfbouw ?) SA met een groter frekwentiebereik met of een ruisgenerator en/of een tracking generator een betere oplossing.

Welk frekwentiebereik en welk vermogensbereik wil je hebben?
Hoe moeilijk mag het zijn?
Hoeveel tijd en geld mag het kosten?

Alternatieven zijn bijv. http://lea.hamradio.si/~s53mv/spectana/vco.html of een Atten AT5011 of AT6011 .

René
fred101
.
.
Contacteer:

Ik zit nu al uren naar het schema van het ding te kijken. Echt een rampenplan. Ze tekenen een stuk schema. Alle uitgaande en ingaande lijnen hebben een cijfertje en gaan naar een lijn. Die lijn gaat naar een stuk of 10 blokken wat waarschijnlijk connectors zijn op de hoofd printplaat. Daar staat weer een nummer achter, dan zoek je die connector ergens anders in het boek om weer doorgestuurd te worden van blokje tot blokje tot hij ergens doodloopt en er bv Y3 boven dat blok staat. Y3 kun je echter nergens vinden maar in dat blok staan dan romeinse cijfers die bv voor zoiets als unterbrechung circuit staat. Dat is echter geen bij elkaar getekend circuit. Dan is er weer diverse schema delen waar in een van de vele blokjes daaronder ook unterbrechung staat en via blokje-blokje volgen kom je dan weer ergens in het volgende schema uit. Kun je het nog volgen, ik niet :devilish:

Voorbeeldje:
blz1.jpeg
blz5.jpeg
Ik denk dat je wel gelijk hebt, als jij er al niet aan zou beginnen..... Ik kan beter hem proberen te restaureren tot ik een mooie HP op de kop tik of een tracking generator voor mijn SA vind. De SA van het forum komt ook al behoorlijk in de buurt natuurlijk. Ik zou daar wel graag aan verder willen. Ik hoop dat de volgende printen snel klaar.

Wat mijn eisen zijn. Gewoon een SNA (dus meelopende ontvanger) tot in ieder geval 500MHz, logarithmisch, marker (de rus heb ik bijna nooit in band 2 gebruikt (610-1250MHz). Eigenlijk gewoon zoiets als mijn VNA maar er hoeft geen fase bij. Hoewel ik moet zeggen dat die fase info soms wel dingen makkelijk maakt. Soms zie je alleen aan de fase of iets een resonantie is vooral als parallel/serieel heel dicht bij elkaar zit maar dat is toch onhaalbaar. Die Rus heeft als eninge probleem dat hij geen absolute waarden aangeeft. Hij is lineair ipv logarithmisch en er is geen enkele indicatie over in-uitgang signalen. Je ziet dus bv een filter doorlaat maar je kunt het nergens aan relateren.
rbeckers
.
.

Fred,

ik kan die schema's wel volgen maar gemakkelijk is het niet. Kost, als je het apparaat niet goed kent, veel tijd.

Is het geen optie om allleen een logdetector toe te voegen? Eventueel via een aparte ingang.
Dat heb je meteen een gecalibreerde log ingang.
Als dat goed werkt dan de VCO repareren.

De zelfbouw SA gaat inderdaad maar langzaam vooruit. Dat is begrijpelijk en ook normaal met dit soort projecten.
Kost altijd meer moeite en tijd dan verwacht. Positief is dat bouwen ook leuk is.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Een externe log-amp is een goed idee.

Ik heb nu ongeveer door hoe het schema werkt maar het staat barstens vol fouten. Nummers door elkaar of gewoon fout opgeschreven.

Maar ik heb gewoon eens alle blokken opgezocht. Het zijn per stuk allemaal heel simpele schakelingen (op de counter na). Driekwart van het boek gaat over hoe alles aan elkaar zit via connectors en naar de schakelaars toe.

Er zijn twee delen. Het generatordeel met zijn uitgangen en een scoopdeel met zijn ingangen. Die zitten ook in aparte kasten.

De eerste keer had ik geen uitgangsignaal op van 0-610MHz. De tweede keer heb ik ook de hoge geprobeerd en die deed het toen nog wel. Ik denk dus niet dat de ingang defect is maar iets in het circuit voor 0-610MHz. De VCO loopt van 610-1250MHz en wordt met een LO gemixed naar 0-610. Dan wordt het versterkt en naar buiten gebracht via , ik denk, de ontkoppelversterker . Een externe detector maakt er DC van en via de ingangen gaat het via wat potmeters en schakelaars naar een DC versterker bestaande uit twee IC's en een tor. Deze maakt 3 Y signalen. Dan is er nog een ablenkenverstarker met 5 Y ingangen , drie X ingangen en en een X en Y uitgang.

Er is echter ook nog een automatische leistungsregelung versterker met wat hulpschakelingen. Deze heeft 3 auto-leistungs ingangen, sperrimpuls ingang, bezugspannungseingang en uitgang, uitgang 1 en 3, uitgang voor auto-leistung, X-deler uitgang, modulator in en uitgang.
Gezien de in en uitgangen moet dat na of voor de DC amp zitten.

De rest van alle printen heeft te maken met de frequentie uitlezing en markers. Daar zit zelfs een AD converter, geheugen en een correctie mechanisme in. Heel complex.

Hier de schema's, was wel even een paar uur scannen. Dit zijn alleen maar de schakelingen.

De versterker voor band 1
blz12.jpeg
Deel van de counterschakeling
blz13.jpeg
versterker en vormer, ik dacht marker
blz15.jpeg
auto leistung
blz21.jpeg
zaagtandgenerator
blz30.jpeg
De VCO
blz32.jpeg
Ik denk mixer enz
blz33.jpeg
blz34.jpeg
blz35.jpeg
fred101
.
.
Contacteer:

De sweepgenerator zit gelukkig in een soort plug in. Helaas zit die weer vol met hermetisch gesloten dozen waarvan eerst de aansluitingen moeten worden los gesoldeerd (bij hp zijn dat mooie sma stekkers) Daarna moest dat hele frame uit elkaar. En natuurlijk bleek het de laatste doos te zijn die ik natuurlijk eerst aan de onderkant open maakte (met een stuk of 20 muurvast zittende schroeven)
uiteindelijk had ik dus de betreffende onderdelen bereikt.

Er waren al SMD condensators gebruikt, de rest was gewoon met pootjes. Er zaten hele vreemde gouddraad loopjes in een unit van spoor naar spoor. Die waren heel en zaten vast (onder een hele sterke loop bekeken maar wel een paar honderd KiloOhm weerstand. Verder de aansluitingen naar buiten wat beter gelegd (dus midden door het gat ipv op een haar na tegen de massa) wat andere slordigheidjes verholpen (er was volgens mij nog nooit iemand ingeweest dus dat was fabriek af).

toen bij de uitgang begonnen en terug gewerkt. Dat was al direct raak. In de schakel unit zat een diode welke volgens mij het correctiesignaal voor de auto leustungsregeling doet. Deze was bipolair geworden :wink: Ik heb er een OA91 voor ingezet. Verder zat er een diode in de mixer niet lekker vast en ik twijfel aan een paar van die diodes want de eerste keer stonden er twee open maar na lossolderen en per stuk meten waren ze allemaal goed. Zou dat thermisch zijn. Door de hitte zijn ze weer even goed. Ik durfde ze niet te vervangen zonder jou te raadplegen want ik ben bang dat ze gepaard zijn (alhoewel eind jaren 70 en russisch...) Als die thermisch reageren verklaard dat wel waarom hij even werkt en bij warm worden uitvalt. Ik heb S-band diodes, gemanium en silicium.

Boven op de mixer lag wat vergaan schuimplastic. Kan ik daar dat zwarte spul voor gebruiken waar IC's in geprikt zitten ?

Nu moet alles weer in elkaar voor ik het kan testen. Ik kijk de rest ook maar eens goed na op halve verbindingen.

Ik heb ook maar gelijk naar de marker unit gekeken want die was defect en daar was al aardig aan gesoldeerd. Er ontbrak een elco, er lag een spoel geplet tegen aarde. Er zaten wat klodders soldeer die sporen met elkaar verbonden en de DBM had loshangende draadjes die vrolijk op de massa lagen te bungelen. Er hingen wat Ctjes los. Ik ben benieuwd of die markergever ooit nog gaat werken. Dat is niet de aan de teller gekoppelde want die werkt. Dit zijn vaste marker pieps op 1, 10 of 100MHz.

Ik kon de amplitude nooit verder dan half open zetten want dan werd het signaal een blokgolf. Dat was natuurlijk die diode. Verder zat alles naar buiten toe afgesloten met 50 ohm. Dat hij geen 50 ohm leek zal ook wel met die doorgeslagen diode te maken hebben gehad. Maar ik denk dus dat het echte probleem in de mixer diodes zit.

Dus met wat geluk doet hij het morgen weer. (als ik tenminste die diodes zo door iets anders kan vervangen wat ik wel denk) en als hij het doet wil ik een logdetector geaan maken maar daar zal ik wel IC's voor moeten bestellen denk ik. Hoeft wat mij betreft alleen voor de eerste band (0,5-610MHz)
rbeckers
.
.

Fred,

mbt de diodes in de mixer. Was dat geen slechte soldering?
Als je ze moet vervangen probeer dan het type 1N4148.

Was dat oorspronkelijk ook zwart schuimplastic? Want dat is geleidend en mag dus niet met onderdelen in aanraking komen.

Marker unit is of een steile blok/puls generator of een gewone sinus. Kun je ook vervangen als test vervangen door een (kristal) oscillator op die frekwentie.
Wel het niveau aanpassen. Is ook afhankelijk waar het marker signaal ingevoegd wordt in het signaalpad.
Als de marker een vast uitgangsniveau heeft , heb je meteen een ijkpunt.

Bijv AD8307 of LT5537

René
fred101
.
.
Contacteer:

Nee, was daarna nog. Ze piepte door maar na lossolderen niet meer en na vastsolderen ook niet meer.
Is een 1n4148 niet te traag en te hoge drempelspanning? Hij mixed 610-1250 terug naar 0,5-610. Die heb ik wel erg veel zelfs als smd. Die kan ik dus wel gematched zoeken. Er zitten nu volgens mij kristaldiodes in (0,127 op diodetester ) want germanium doet meestal iets van 0,25V

Nee, er zat gewoon pisbakkenschuim :lol: in. Dat zwarte spul geleid niet met de ohm meter maar laat ik dat dan toch maar niet gebruiken. Het houdt de ringkernen op zijn plaats en is olieachtig geworden. Dat kan natuurlijk ook zijn gaan geleiden. Het schuim zal ook wel dempend werken tegen trillingen/resonaties

De marker is een kristal oscillator met vermenigvuldigers. Is een enorme printplaat met een glazen kristal
rbeckers
.
.

Fred,

voor een definitieve oplossing is een 1N4148 inderdaad mischien te traag (4ns) maar als test kan dat geprobeerd worden.
Voordeel van een 1N4148 is dat het een erg veel voorkomende standaard Si diode is met minder spreiding dan Germanium diodes.
Beter is een BAT62 of zoiets.

Kun je een foto van de marker plaatsen?
Een marker moet je ook zelf kunnen maken of repareren.

René
fred101
.
.
Contacteer:

Ik heb een van de mixerdiodes losgemaakt en daarna gemeten. Hij was toen goed. Een kwartiertje later weer gemeten en toen was hij niet goed, even met de bout aantikken en hij is weer goed. Ik moet ze gewoon in een oventje aanbrengen 8)

Die kleine gouden lusjes hebben een miniscuul wit bolletje aan het eind. Een soort condensatortjes ofzo

Ik heb SS40 smd diodes, een doosje S-band diodes (hele kleine knoopjes maar ook een soort kleine metalen buisjes ter grote van een 1n4148) Verder de volgende nieuwe waar ik er redelijk wat van heb ivm paren maken
ITT001 (geen idee wat het is maar ze zijn heel klein, jaren 70 en blauw)
DA148
1n4007
1n4004
1n4001
8x OA85
17x OA81
8x OA161

opmerking bij de marker print, de uitgang hiervan komt binnen bij de versterkerdoos waar ik een pijltje heb staan mbt contacten bijna tegen massa bij uitvoer naar buiten. De output-gain potmeter draaide tegen de klok in. Dus helemaal dicht gaf het meeste signaal maar wel blokvormig, halverwege was een net signaal.

Ik heb wat foto's op mijn site gezet. http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f= ... 4267#p4267
Plaats reactie