Voor het afregelen zou je kunnen proberen een kleinere antenne aan te sluiten.PD8F schreef:
Groot was mijn verbazing toen ik meteen een glashelder beeld ontving zonder ook maar een spikkeltje storing. Werkelijk formidabel, dat had ik niet verwacht. Ik kon de yagi ook nog gemakkelijk 20 graden naar beide kanten draaien zonder zichtbaar signaalverlies.
Als ontvanger gebruik ik een 'Image 1000', een analoog 12 Volts satelliet ontvangertje voor op de camping. De audio kun je instellen op 5.8 of 6.2 MHz., dichtbij genoeg om ook de 6 MHz audio probleemloos te ontvangen.
Opmerking: toen onderstaande foto gemaakt werd lag de yagi plat op het balkon, vandaar iets storing. Inmiddels in de mast op ca. 6,5 meter hoogte met perfect beeld.
Het afregelen zou ik nu moeten doen door het verkorten/verlengen en verplaatsen van de halve winding L1. Maar ik ontvang zo’n dijk van een signaal dat dat nu weinig zin heeft. Ik zal moeten wachten tot ik een zeer zwak en veraf gelegen station ontvang voordat ik de boel optimaal kan afregelen.
Of je draait je antenne zover af dat je net geen ruisvrij beeld hebt, dit zul je dan een paar keer moeten herhalen.
Het aller mooiste is natuurlijk een keer naar de microgolf dag in heelweg dan weet je ook zeker dat de versterker over het hele frequentie gebied dat jij ontvangen wil even goed functioneert.
Ook kun je het verschil eens bekijken met en zonder voorversterker om zo een idee te krijgen van wat de versterker nou precies doet.