Tinytrak 3 APRS tracker
Re: Tinytrak 3 APRS tracker
De 12V zou wellicht uit de accu van de porto betrokken kunnen worden, en voor de voeding voor de GPS zullen wellicht 3x 1,5 batterijen voldoende zijn voor een dagje lopen? En 5V in de auto met een spanningsomvormer?
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Roepletters: PE1RQM
- Contacteer:
In de Tinytrak zit een 78L05 en daarvoor zit een diode, waar ook nog 0,7V overheen valt. De meeste porto's hebben een accuspanning van tussen de 6 en 9 Volt. Maar de Tinytrak heeft toch wel zo'n 8V aan voedingspanning nodig minimaal, dus voldoen enkel de portoaccu's van 9V. Ze moeten namelijk in "bijna leeg" toestand ook nog de Tinytrak aan de gang houden.
GPS ontvangers zijn heel wisselend voor wat betreft het stroomverbruik. Hoe lang dat draait op 3 stuks accu's is dus niet te zeggen. Ik heb een Garmin E-trex en die gaat 18 uur mee op 2 alkalines. Maar dat is een draagbaar apparaat, bedoeld voor wandelen, fietsen, etc. Even het stroomverbruik in de specs opzoeken van een gewenste ontvanger en uitrekenen.
Mocht je trouwens een Garmin, of een soortgelijk apparaat vinden, vergeet niet dat de datakabels enorm dure opties zijn.
GPS ontvangers zijn heel wisselend voor wat betreft het stroomverbruik. Hoe lang dat draait op 3 stuks accu's is dus niet te zeggen. Ik heb een Garmin E-trex en die gaat 18 uur mee op 2 alkalines. Maar dat is een draagbaar apparaat, bedoeld voor wandelen, fietsen, etc. Even het stroomverbruik in de specs opzoeken van een gewenste ontvanger en uitrekenen.
Mocht je trouwens een Garmin, of een soortgelijk apparaat vinden, vergeet niet dat de datakabels enorm dure opties zijn.
Tjalling PE1RQM schreef:Ik heb nog even verder gekeken op de sites van de amateur/winkelier of whatever van de bovenstaande aanbieding en ik herontdekte weer de meest lelijke schreeuwerige website "http://aprsmobiel.tripod.com" . Allememachies Adriaantje... Ik ken iemand die op zijn school ook webdesign als vak heeft en daar hoort ook opmaak en kleurgebruik bij. Deze site heeft alles in zich wat ten zeerste wordt afgeraden... Zelf zou ik ook geen Comic-Sans-MS als lettertype gebruiken en al helemaal niet in combinatie met Arial in de meest uiteenlopende groottes, die bovendien vaak ook nog veel te groot zijn. Doe er zeer velle contrastrerende kleuren bij, animated GIF's, banners en veel te veel uitroeptekens en je weet zeker, dat je totaal geen bezoekers meer overhoudt...
En in mijn ogen is 'zelfbouw' net zoiets als een 'perpetuum mobile. Dat bestaat dus niet, louter in gedachten En wat dat betreft vind ik dat setje van die amateur/winkelier het meest op zelfbouw lijken. Dat is immers gereed voor gebruik en schijnt dus "zichzelf" gebouwd te hebben... ik hoef er in ieder gavel niets aan te doen
Laatst gewijzigd door PD4U op 03 jun 2008, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
ghegheghe ..
Laat ik me maar weer afzijdig houden van een dergelijk subjectief onderwerp als vormgeving...
Kijk... zo leren we elkaar nog eens kennen, Tjalling...Tjalling PE1RQM schreef:Stopcontactamateur
![]()
![]()
Prutser!
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Heerlijk zoals dat oplucht! 
Maar ik ben tzt wel benieuwd naar wat je gaat kiezen en dan ga ik hier wel eens kijken of ik je op de kaart kan traceren. Het blijft een best wel leuke mode, al doe ik er momenteel even weinig mee. Maar alles ligt klaar, dus ik ben weer zo on-air in APRS!
Maar ik ben tzt wel benieuwd naar wat je gaat kiezen en dan ga ik hier wel eens kijken of ik je op de kaart kan traceren. Het blijft een best wel leuke mode, al doe ik er momenteel even weinig mee. Maar alles ligt klaar, dus ik ben weer zo on-air in APRS!
En ik vind de complete Tinytrack 3 set met GPS antenne en optionele kabels van Byonics ook wel heel erg "zelfbouw"... gezien de huidige Dollar-Euro wisselkoers.
Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik toch wel "naar de knoppen", als stopkontakt en knoppen amateur.
Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik toch wel "naar de knoppen", als stopkontakt en knoppen amateur.
Verbluffend... ik dacht een perpetuum mobile of zelfbouwapparatuur niet bestond. Maar sinds vandaag weet ik beter!PD4U schreef:En ik vind de complete Tinytrack 3 set met GPS antenne en optionele kabels van Byonics ook wel heel erg "zelfbouw"... gezien de huidige Dollar-Euro wisselkoers.![]()
PD4U-9 mobiel
PD4U-8 aan de wandel
Een opmerking. Ik zit dat apparaatje net te testen en het lukt niet een duidelijk packet signaal waar te nemen op een 2e RTX. Wat blijkt: de porto staat op 5W en de tinytrack 3ligt ernaast. Op 0.5W geen problemen: hoogfrequent inslag. Dus het kastje zou ik van metaal maken als zelfbouwer.
Marc
Marc
- Tjalling PE1RQM
- Forum beheerder

- Contacteer:
Ah, als ik het goed begrepen heb, heb jij nu ook een Tinytrak? Cewl 
Van HF inslag heb ik geen last, want ik heb het niet getest op een dergelijke manier. Dat was ook wel een extreme blootstelling heer stopcontact
Maar ik zag je in ieder geval geprojecteerd staan op DB0ANF.de (alleen -9)
Van HF inslag heb ik geen last, want ik heb het niet getest op een dergelijke manier. Dat was ook wel een extreme blootstelling heer stopcontact