Schema's hand- en tafelmicrofoons

Plaats hier schema's en aansluitgegevens van hand- en tafelmicrofoons.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Plaats hier schema's van microfoons...
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Yaesu MH-42b6j handmike

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Yaesu MH-42b6j handmike
Bijlagen
MH-42b6j.pdf
MH42b6j
(114.94 KiB) 847 keer gedownload
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Yaesu MH-48 handmike

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Yaesu MH-48 handmike
Bijlagen
MH-48.pdf
Yaesu MH-48 handmike
(167.12 KiB) 908 keer gedownload
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Ik zou graag een vraag willen stellen over microfoons als dat mag.?
Ik heb een set Akai microfoons thuis liggen welke ik in in de jaren 70 gekocht had voor mijn bandrecorder, het zijn microfoons van het merk Akai.
Nou heb ik natuurlijk geen bandrecorder meer en die dingen zijn natuurlijk ook niet meer te verkrijgen tenzij je naar een museum gaat, maar daar gaat het niet om.
Ik wil die microfoons indien mogelijk op mijn pc. aansluiten, nou gaat dat natuurlijk niet zomaar, want het geluidsdraad wat aan de microfoon zit is veels te dik voor zo'n 3.5 mm jackplug, maar ik zat zo te denken, als ik nou eens van die draden de stekkers eraf haal en ik bevestig dat in een kroonsteentje; die verbindingsdraden van de 2 microfoons koppel ik aan elkaar: Aan de andere kant van het kroonsteentje bevestig ik geluidsdraad die in een jackplug van 3.5 mm past en ik sluit dan zo'n 3.5mm jackplug aan, kan dat.?

:roll: Groetjes
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door PA2ET »

Kenwood MC-50, tafel microfoon.
Bijlagen
MC-50.pdf
MC-50, manual + schema.
(102.67 KiB) 716 keer gedownload
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

anymousse schreef:Ik heb een set Akai microfoons thuis liggen welke ik in in de jaren 70 gekocht had voor mijn bandrecorder, het zijn microfoons van het merk Akai. ... Ik wil die microfoons indien mogelijk op mijn pc. aansluiten, nou gaat dat natuurlijk niet zomaar, want het geluidsdraad wat aan de microfoon zit is veels te dik voor zo'n 3.5 mm jackplug, maar ik zat zo te denken, als ik nou eens van die draden de stekkers eraf haal en ik bevestig dat in een kroonsteentje; die verbindingsdraden van de 2 microfoons koppel ik aan elkaar: Aan de andere kant van het kroonsteentje bevestig ik geluidsdraad die in een jackplug van 3.5 mm past en ik sluit dan zo'n 3.5mm jackplug aan, kan dat.?
:roll: Groetjes
Wat voor stekker zit er nu aan, is dat zo'n 6,3mm jackplug, of nog een ouderwetse DIN-stekker? Aansluiten op je geluidskaart is niet zo moeilijk, behalve als het een condensatormicrofoon betreft. Maar ik neem voor het gemak aan, dat dit geen microfoon is, die een voedingsspanning nodig heeft (dynamisch waarschijnlijk dus en daarom twee draadjes?).

De meeste geluidskaarten hebben een mono microfoon-ingang en daarom heeft het geen zin om twee microfoons te koppelen aan je geluidskaart.

Wat ik zou proberen: Het is een dikke kabel zeg je... past daar wel een 6,3mm jack plug op? Pak dan een mono 6,3mm jackplug, soldeer die aan de microfoon en neem een verloopplugje van 6,3mm naar 3,5mm jack. Die zijn goed verkrijgbaar en zijn niet duur. Het voordeel van een 6,3mm plug is ook, dat de meeste apparaten in de consumenten audiobranche met een microfooningang, een 6,3mm aansluiting hebben. De professionele apparatuur laat ik even buiten beschouwing, want daar wordt een andere manier van signaaloverdracht gehanteerd (gebalanceerd).
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Het betreft Akai ADM-40 Dynamische Microfoons
Non Directional
imp. 5kohm
De stekker die er aan zit is zoals ik het kan zien 6.3mm
Wat is een din-stekker? Ik heb zojuist even informatie opgezicht, nu weet ik het weer, neen ik heb geen din stekker, maar gewoon dus een 6.3mm jackplug.
De stekker die er aan zit heeft een grote pen er aanzitten welke je destijds in de microfooningang van de bandrecorder inplugde.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie, anders rest er mij nog een mogelijkheid en dat is de microfoon op de foto vastleggen en het als bijlage erop zetten.
Verder zei jij dat de meeste geluidskaarten een mono ingang hebben en daarom geen zin heeft om 2 microfoons aan elkaar te koppelen.
Ik vind het zonde als ik maar 1 microfoon kan gebruiken en de ander ligt er als een stuk vuil bij, wat raad jij mij dan aan, Tjalling.? Zou ik er misschien niet verstandig aandoen om het te proberen te verkopen, want ik wou die microfoons dus voor mijn computer gebruiken omdat ik het zonde vind als het al die jaren bij mij ligt zonde dat ik er wat mee doe.
Als ik het zou verkopen wat mag ik er dan voor vragen? Misschien dat jullie zendamateurs er wat aan hebben.
Maar om on topic te blijven, het betreft dus Dynamische microfoons met een grote stekker er aan.
Ik hoor wel weer van je, bedankt tot dusver voor de 1e informatie die ik van je kreeg.
Groetjes
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Nou, dan is het eenvoudig om die microfoon te gebruiken op je computer. Haal een keer een verloopje , zoals deze:
6,3mm to 3,5mm adapter
6,3mm to 3,5mm adapter
jackplug adapter.gif (14.43 KiB) 23652 keer bekeken
Ze zijn ook te krijgen met een stukje draad tussen de in- en uitgang, mocht je weinig ruimte rond je microfooningang hebben. Ze worden ook wel gebruikt om hoofdtelefoons met een 6,3mm stekker aan te sluiten op een 3,5mm aansluiting.

Die tweede microfoon kun je nu misschien niet goed gebruiken, maar misschien loop je nog eens iemand tegen het lijf die graag aan karaoke doet :) Ik verwacht alleen niet dat ze nog heel erg veel waard zijn. Zelf heb ik bijvoorbeeld liever een unidirectional microfoon (richtingsgevoelig), in plaats van een omnidirectional (rondom gevoelig) en dan het liefst voorzien van gebalanceerd/symetrisch audio op een XLR stekker.

Laatst heb ik nog een unidirectionele microfoon gekocht voor 20 euro nieuw, alleen had die ongebalanceerd audio (heet ook wel asymetrisch). Die gebruik ik veel op amateurtelevisie.
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Hobbyist »

Aah op die wijze, nu begrijp ik het.
Ik ga er rustig over nadenken.
Wie weet wie ik tegen kom, zou kunnen. :lol:
Als je nu al voor € 20 nieuwe microfoons kan kopen dan zijn die dingen wat ik heb inderdaad geen drol meer waard als ik dat zo mag zeggen van je.
Ik ga kijken hoe ik dat op ga lossen, nogmaals bedankt voor de waardevolle informatie.
Groetjes :)
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door fred101 »

Een kleinigheidje, de impedantie van je microfoon is 50Kohm las ik. Dat is een perfecte waarde voor oude zendapparatuur zo als bij mij staat en waar bijna niet is aan te komen. Jou pc ziet liever 500 ohm dus er moet ook nog een trafotje tussen om de impedantie om te zetten.

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door fred101 »

Hierbij wat microfoons. MC60, YD148 (oude yaesu's), shure
Hieronder vindt je elke denkbare microfoon.

http://www.qsl.net/g4wpw/date.html

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Hobbyist »

fred101 schreef:Een kleinigheidje, de impedantie van je microfoon is 50Kohm las ik. Dat is een perfecte waarde voor oude zendapparatuur zo als bij mij staat en waar bijna niet is aan te komen. Jou pc ziet liever 500 ohm dus er moet ook nog een trafotje tussen om de impedantie om te zetten.

Fred

Hoi Fred,

Mijn microfoon is 5kohm, als ik daar een trafo'tje tussen zou zetten dan zal het denkelijk niet werken.
Maar ik denk dat jouw bericht kennelijk niet voor mij bestemd was.
:)

Weet je als ik een trafo'tje tussen zou zetten, dan denk ik persoonlijk dat het geluid zo versterkt afzwakt dat je dan geen goed geluid meer krijgt als je opneemt via de mike.
Lijkt mij wel tenminste, bij 50 kohm kan ik mij wel wat bij voorstellen maar 5 kohm.?
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door fred101 »

Was wel voor jou bedoeld. Je heb optimale vermogensoverdracht bij gelijke imedanties. Jou microfoon heeft nu een 10x te grote impedantie, dat is minder erg dan 50K maar optimaal is het niet. Mijn 101 moet een 50K mike hebben en met een 500 ohm kwam er geen vermogen uit. Maar dat was een hoogohmige set met laagohmige mike. Zover ik weet is dat de impedantie bij 1000Hz, misschien heeft het wel gevolgen voor hoge en lage tonen. Vanmiddag een testje gedaan met 2 sets, twee antennes en twee mikes en de hoogohmige mike toen op een set waar normaal een laagohmige op zit, toen kreeg ik te bhoren dat het beter klonk ??

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Hobbyist
.
.
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 nov 2007, 15:43

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Hobbyist »

fred101 schreef:Was wel voor jou bedoeld. Je heb optimale vermogensoverdracht bij gelijke imedanties. Jou microfoon heeft nu een 10x te grote impedantie, dat is minder erg dan 50K maar optimaal is het niet. Mijn 101 moet een 50K mike hebben en met een 500 ohm kwam er geen vermogen uit. Maar dat was een hoogohmige set met laagohmige mike. Zover ik weet is dat de impedantie bij 1000Hz, misschien heeft het wel gevolgen voor hoge en lage tonen. Vanmiddag een testje gedaan met 2 sets, twee antennes en twee mikes en de hoogohmige mike toen op een set waar normaal een laagohmige op zit, toen kreeg ik te bhoren dat het beter klonk ??

Fred
Ooh oke, dus Fred als ik het goed begrijp loop ik de kans dat als ik mijn mike zonder trafo op mijn geluidskaart aansluit, ik geen geluid krijg of anders vervormd.

Geupdate op 8 febr.' 08 om 18.02u.

Zo eindelijk is het forum weer bereikbaar zodat ik mijn bericht kan updaten.
Het gedeelte wat geen hout snijd heb ik dus de prullenbak ingedaan.
Ik zat afgelopen middag zo te denken over de impedantie, na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat je, je geluidskaart opblaast als je een mike van 5 kohm aansluit op de geluidskaart omdat de impedantie van de geluidskaart 500 ohm is zoals jij zei; ik geloof dat, dus er moet inderdaad iets tussen gezet worden wat de impedantie van de mike afzwakt tot het niveau van de pc. geluidskaart.
Fred jij had het over een trafo, welke trafo moet ik er dan tussen zetten.?
Mvrgr., Hobbyist
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Schema's hand- en tafelmicrofoons

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

anymousse schreef:Ik zat afgelopen middag zo te denken over de impedantie, na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat je, je geluidskaart opblaast als je een mike van 5 kohm aansluit op de geluidskaart omdat de impedantie van de geluidskaart 500 ohm is zoals jij zei; ik geloof dat, dus er moet inderdaad iets tussen gezet worden wat de impedantie van de mike afzwakt tot het niveau van de pc. geluidskaart.
Het opblazen van je geluidskaart zal echt niet gebeuren. Kijk, de signaaloverdracht is gewoon het meest optimaal als de impedantie van de microfoon overeenkomt met de impedantie van de geluidskaart. Als het afwijkt, krijg je minder geluid, of de klankkleur wordt beinvloed.

Maar zoals ook bij professionele audio (mixing consoles, microfoons) te zien is, is de nominale impedantie van een microfoon bijna altijd anders dan de load-impedantie van de mixer. Fabrikanten van microfoons geven meestal beide waarden en dan ook voor welke "load-impedance" de microfoon ongeveer geschikt is. Dat wordt ook weleens de "terminating impedance" genoemd en is de impedantie van de ingang (mixer bijvoorbeeld). Waarom deze impedantie niet gelijk is aan de nominale impedantie van de microfoon is weet ik niet, maar het is wel een veelvoorkomend gegeven. Voorbeeld: de MKH 20-P48 van Sennheiser heeft een nominale impedantie van 150 Ohm en is geschikt voor een teminating impedance van minimaal 1000 Ohm.

Maar PC geluidskaarten zijn helemaal niet zo kritisch. Probeer het gewoon uit, er kan weinig gebeuren. Vink eventueel het +20dB vinkje aan in de mixer op je PC bij microfoon als het geluid te zacht is. Als dan de klankkleur ook nog goed is, dan kun je het prima gebruiken zo.
Plaats reactie

Terug naar “Schema's van hand- en tafelmicrofoons”