beginnen met ATV?

Amateurtelevisie zelfbouw, projecten, discussies, etc. Voor nieuwsfeiten gebruik je het bovenstaande subforum.
PE2CH

beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door PE2CH »

Ik heb inmiddels een aantal berichten mbt ATV op de forum gelezen, maar ben een newbie op dit vlak.
Heb dan ook een aantal vragen :)

Is het mogelijk om ATV-uitzendingen on-line te bekijken? Dus zonder te investeren in apparatuur, gewoon als eerste kennismaking.
Het is bij mij welbekend dat er verspreid over het land ATV-repeaters staan, maar hoe zit het met activity?
Ook las ik over ATV-contesten, maar die zijn niet over repeaters. Kun je dan wel zulke stations ontvangen? Je zult immers in de bundel van het zendsignaal moeten zitten om iets te kunnen ontvangen, toch?

Voorts kwam ik een adje tegen waarin een kompleet 10GHz ATV-station word aangeboden. Vraagprijs lijkt me niet onredelijk, maar wat kan ik ermee? Ja, actief worden met ATV dat snap ik zelf ook wel :wink: ATV-repeater PI6KPN staat hier op zichtafstand, dus daar kan ik me op richten natuurlijk, maar daarbuiten... :rolleyes:
Is er ook dan wat te ontvangen of te zien?
Gebruikersavatar
PE1ODJ
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 mar 2011, 21:36
Contacteer:

Re: beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door PE1ODJ »

Hallo Charles,

PI6KPN is niet meer in de lucht. De dichtstbijzijnde ATV repeater voor jou is PI6ZTM in Zoetermeer.
PI6ZTM zendt uit op 10,150 GHz en op 1285 MHz. Dat laatste signaal kun je eenvoudig met een satellietontvanger, een 23 cm voorversterker en een harkje ontvangen.
Op http://www.pi6ztm.nl vind je alle informatie over de repeater.
Er staan ook links naar andere ATV repeaters in Nederland en tijdschriften waarin je alles kunt lezen over ATV.

Groeten, Pieter
40 meter? Daar zitten m'n audio carriers....
pe1br
.
.
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 apr 2009, 01:22

Re: beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door pe1br »

PA4DHG schreef: Is het mogelijk om ATV-uitzendingen on-line te bekijken? Dus zonder te investeren in apparatuur, gewoon als eerste kennismaking.
PI6ATV heeft bijvoorbeeld een live stream online: http://www.pi6atv.com/
PA4DHG schreef: Het is bij mij welbekend dat er verspreid over het land ATV-repeaters staan, maar hoe zit het met activity?
Dit is natuurlijk heel wisselend en afhankelijk van de amateurs die actief zijn.
PA4DHG schreef: Ook las ik over ATV-contesten, maar die zijn niet over repeaters. Kun je dan wel zulke stations ontvangen? Je zult immers in de bundel van het zendsignaal moeten zitten om iets te kunnen ontvangen, toch?
Voor de contest wordt de ATV oproep frequentie gebruikt op 2 meter, dit is op 144.750 MHz.
Hier roep je een tegenstation en vraag je naar zijn qth locator, daarna gebruik je een kaart of software om te bepalen in welke richting dat station zit.
PA4DHG schreef: Voorts kwam ik een adje tegen waarin een kompleet 10GHz ATV-station word aangeboden. Vraagprijs lijkt me niet onredelijk, maar wat kan ik ermee? Ja, actief worden met ATV dat snap ik zelf ook wel :wink: ATV-repeater PI6KPN staat hier op zichtafstand, dus daar kan ik me op richten natuurlijk, maar daarbuiten... :rolleyes:
Is er ook dan wat te ontvangen of te zien?
Ik ben begonnen met de locale ATV repeater ontvangen, meestal heb je daarbij ook een locale 2 meter aanroep frequentie.
Als je dus de gebruikers van die repeaters kunt zien (en horen) en terug kunt praten leer je al snel wat de ingangen zijn en welke aparatuur je het best aan kunt schaffen om zelf over de repeater te zenden.
Hierboven is al genoemd dat de dichts bijzijnde repeater bij jou op 10 GHz en 12xx MHz uitzend.
Ik zou dus beginnen met 1 van deze 2 signalen ontvangen en contacten leggen met de gebruikers van die repeater.
PE2CH

Re: beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door PE2CH »

Dank voor de antwoorden.
Ondertussen heb ik al contacten hierover gehad met de 540-groep uit Haarlem.

ATV bedrijven hier vanuit de flat blijkt toch een stuk lastiger zijn dan ik dacht. Het is hier een VvE-complex en het dak opgaan kan ik sowieso vergeten. Een schoteltje op mijn balkon is geen probleem, maar dan kijk ik richting zee....
Heb wel een vrij zicht op de KPN-toren hier in de stad, maar dat is dus geen optie wegens QRT zijn van die ATV-repeater.
Zoetermeer gaat niet lukken, daarvoor is de flat waarin ik woon een obstakel. Zou natuurlijk wel een tijdelijke opstelling kunnen maken op een driepoot op de galerij, maar dat zullen mijn buren niet zo leuk vinden. Versperring van de vrije doorgang of zoiets.

Vooralsnog laat ik dit aan mij voorbij gaan. Het zou leuk zijn "voor erbij", maar dit blijkt toch echt een aparte tak van sport te zijn.
Gebruikersavatar
PE1ODJ
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 mar 2011, 21:36
Contacteer:

Re: beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door PE1ODJ »

Hoi Charles,

Ik zag de foto met het uitzicht op de KPN-toren op je website.
Als je aan de andere kant van de flat een beetje zicht hebt richting Zoetermeer kun je, gezien je hoogte van 37 meter, het 23 cm signaal van PI6ZTM op 1285 MHz hoogstwaarschijnlijk ook op een kleine antenne voor je raam ontvangen....
Zelf zit ik in Rijswijk en ik ontvang PI6ZTM prima op een dubbelquadje op het balkon op zo'n 14 meter hoogte.
Mijn antenne heeft absoluut geen vrij zicht maar moet door een hoop bomen en hogere bebouwing heen kijken.
Kijken op 23cm is best het proberen waard schat ik in.

Succes!

Pieter
40 meter? Daar zitten m'n audio carriers....
PE2CH

Re: beginnen met ATV?

Ongelezen bericht door PE2CH »

UPDATE

ATV-repeater PI6ZTM is reeds enige tijd geleden geplaatst in de KPN-toren van Den Haag. En daar heb ik volledig vrij zicht op en heb me gericht op het kunnen ontvangen van deze ATV-repeater.

Ben bij Jack PE1CUL geweest en met een werkende satreceiver + aangepaste ontvangstkop (=LNB) terug naar huis gegaan.
De totale prijs voor deze set is veel lager dan wat PI6ZTM vraagt voor enkel de LNB :shock:

Thuis alles op correcte wijze aangesloten, maar helaas toch geen beeld....
Wat blijkt? De ontvangstkop (=LNB) is binnenhuis opgesteld achter het raam en kijkt naar de KPN-toren. Het gaat hier om een echte zichtverbinding van amper 2,5km. En juist deze opstelling zorgt ervoor dat ik last heb van reflecties waardoor geen ontvangst.
Dat hadden we eerder vanmiddag al ondervonden tijdens het testen bij Jack.

De reflecties zijn niet goed verklaarbaar, want het kan vanalles zijn wat het signaal verstoord op 10GHz. Nu kijkt de LNB in een iets andere richting en heb ik wel ontvangst :D Met geluid zelfs, want PE1CUL had zijn 6cm atv-zendertje in de lucht staan, mèt audio, en via de ATV-repeater kwam dat dus ook bij mij binnen. Volume wijzigen door Jack was onmiddelijk hoorbaar in de ontvangst hier :D

Eind goed, al goed.
Had absoluut niet verwacht last te hebben van reflecties, ondanks de zichtverbinding en de korte afstand.
Gewoon enkel door het feit dat de LNB achter vensterglas staat.
Plaats reactie

Terug naar “ATV in de praktijk en zelfbouw”