6cm-ATV op de smartphone

Subforum specifiek voor de bijzonder interessante 5,7GHz band
PE2CH

6cm-ATV op de smartphone

Ongelezen bericht door PE2CH »

Onder deze titel staat een stukje in de Electron van deze maand.
Uiteraard gelijk gekeken op de website van Banggood en de genoemde spullen blijken te staan in de rubriek RC-speelgoed... :shock: Is het wel speelgoed?
En de prijzen zijn flink hoger dan ten tijde van schrijven van de bijdrage voor de Electron.


Nu blijkt de 6cm band niet alleen gebruikt te worden door radiozendamateurs, maar deze frequentieband is tevens in gebruik als WiFi-band 5G en ook voor draadloze video-overdracht voor thuisgebruik. Zoals deze set om een voorbeeld te noemen. En mijn draadloze computermuis werkt ook in de 5GHz band.
Dat roept dan de vraag op: hoe zit dat en is er kans op onderlinge storingen?
Zit de 5Hhz-band net zo vol als de veel bekendere WiFi 2.4GHz-band?


Charles - PE2CH
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 6cm-ATV op de smartphone

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Charles,

De beschikbare bandbreedte in het ISM (vergunningsvrije) gedeelte van de 6cm band is aanzienlijk groter dan de 13cm ISM band. Een groot bereik kan bovendien alleen gehaald worden met vrije-zicht verbindingen, waar dan vaak schotelantennes worden gebruikt met een kleine openingshoek. In woningen en in woonwijken wordt het (WiFi) signaal heel snel gedempt door de muren en vegetatie.

Maar toch hebben we met 6cm ATV wel wat storing ondervonden hoor. Met PI6ATS hebben we af en toe wat last van WiFi storing in de ontvangst. Dat kunnen we oplossen met een bandfilter, want WiFi zit niet op de door ons gebruikte 5780 MHz. De ontvanger is alleen niet zo selectief.

Daarnaast heb ik wat LTE experimenten gehoord van waarschijnlijk de toekomstige 5G mobiele standaard. Maar er zijn voldoende uitwijkmogelijkheden, gezien de enorme grote band.
PE2CH

Re: 6cm-ATV op de smartphone

Ongelezen bericht door PE2CH »

Hallo Tjalling,

Dank voor jouw reactie. Heb even gekeken en zie dat de 6 cm band 200 MHz breed is. Hoeveel daarvan tevens in gebruik is in het kader van vergunningvrije toepassingen, weet ik niet. In elk geval komt die frequentie van 5780 MHz voor in de apparaatjes die in het VERON-artikel genoemd worden.
Alleen leveren ze er geen schoteltje bij, kon er zeker niet meer bij voor die prijs... :wink:

Of ik er zelf iets mee kan, is de vraag.
Voor ATV heb ik niets, maar telkens weer wordt mijn interesse gewekt wanneer erover geschreven wordt. En omdat ik nu nog niets heb, komt het er ook maar niet van om er iets mee te gaan doen. En ben tot de ontdekking gekomen dat de zoetermeerse ATV-repeater PI6ZTM er niet meer is. Dan daalt de motivatie hier weer gelijk.
De Gerbrandytoren kan ik vanuit huis (keukenraam) zien staan bij helder zicht, of dat een optie is?? Het is aan de zijde van de galerij, dus iets daar opstellen is niet echt voor de hand liggend. Afstand is ongeveer 48 Km in oost-zuidoostelijke richting van mij uit gezien.
Maar zoals gezegd, ik zal dan toch echt "iets" moeten hebben voor ATV en dat is best een flinke investering die gedaan zal moeten worden. En mijn budget is nogal beperkt te noemen. En dan klinkt het wel heel aantrekkelijk dat je voor enkele euro's een 6 cm ATV ontvanger zou hebben. Al moet je zelf wel het juiste schoteltje hebben.
Overigens weet ik dat er actieve ATV-amateurs in mijn regio zitten, maar heb geen zichtverbinding met hun. Staat een grote flat hier vlakbij in de zichtlijn...


Charles - PE2CH
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: 6cm-ATV op de smartphone

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Charles,

Misschien kan je al PI6ATS ontvangen met een kleine LNB met een hoorntje ervoor. Veel kleiner dan een schotel en misschien al wel genoeg. Achter het raam plaatsen zal denk ik niet werken, vooral niet als het een soort dubbel glas is met coatings. Maar wellicht is er buiten wel een plekje voor een LNB? Indien je deze overigens in een galerij plaatst, dus naar binnen boven en onderen tussen het beton, dan kan dat wellicht wat van invloed zijn op de Fresnel zone. Maar gezien de grote opening verwacht ik daar niet zoveel verlies mee, mits je maar niet te dicht bij het plafond of vloer monteert.

Overigens is PI6ATS ten tijde van het schrijven van dit bericht nog uitgeschakeld wegens een flinke verbouwing. Dus voorlopig kan je dat nog niet testen.

6cm zie ik echt als een specifiek bandje. Veel mensen gebruiken het uitsluitend voor de contest, vanwege de benodigde zichtverbinding. Uitzonderingen zijn de geluksvogels met een repeater in de buurt met een 6cm ingang.

Misschien vind je het leuk om eens met iemand mee te gaan tijdens een contest, of bij iemand aan te schuiven in een shack? Ik vind het buiten de contest (of liever gezegd de "ATV weekenden") wel eens erg rustig op ATV. Op sommige repeaters zitten wel wat vaste clubjes, maar leuke simplex verbindingen hoor je niet zoveel helaas. Het plezier met ATV haal ik uit de contesten en het zelfbouwen.
Gebruikersavatar
PE1ODJ
.
.
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 mar 2011, 21:36
Contacteer:

Re: 6cm-ATV op de smartphone

Ongelezen bericht door PE1ODJ »

"En ben tot de ontdekking gekomen dat de zoetermeerse ATV-repeater PI6ZTM er niet meer is."

De zender op 10.150 MHz staat sinds zaterdag 2 september 2017 weer in de lucht vanaf de Alticom toren in Den Haag.
zie www.pi6ztm.nl
Bijlagen
^507C76B8220C831ABA591D449A092BBF871CCD4B0A9E48406C^pimgpsh_fullsize_distr.jpg
40 meter? Daar zitten m'n audio carriers....
Plaats reactie