Verbeteringen aan de Superantenna MP-1

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
Gebruikersavatar
PE4BAS
.
.
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2009, 22:00
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Verbeteringen aan de Superantenna MP-1

Ongelezen bericht door PE4BAS »

PE1BVQ en ik PE4BAS zijn een tijdje geleden in discussie gekomen over de Superantenna MP-1 ontwikkeld door Vern W6MMA.

Over deze antenne is een hoop info te vinden op internet en mijn persoonlijke ervaringen met de antenne zijn zeer goed.
Zo werkte ik tijdens de velddag met 5W met o.a. China en Japan op 20m. De MP-1 stond gewoon op een goedkope HAMA tripod en werd gevoed met 10m Aircell7 coax.

Het voordeel van de antenne is dat hij erg compact is op te bergen, zelf heb ik hem in een poster koker zitten van ongeveer 35cm lang.

Nu is er wel wat aan de antenne te verbeteren. Althans dat denken wij. Zo zouden we er nog een extra 30cm buisje onder kunnen zetten zodat de spoel hoger in de antenne komt te staan. Vern W6MMA heeft ooit in samenwerking met HFpack wat testen gedaan: http://hfpack.com/antennas/shootoutvert ... l#vertical dat geeft ongeveer 0,81 dB winst. Geen geweldige waarden maar met QRP is alles belangrijk.

Een ander experiment ben ik minder zeker van. Dit is gedaan door DD7LP Christian. Hij claimed uiteindelijk 20% winst!
Ik vraag me alleen af of dit wel haalbaar is en hoe hij aan de bewijzen hiervoor komt. Mijn antenne kennis en duits is hiervoor niet toereikend. Hier het experiment:

http://www.darc-husum.de/portabel-antenne.html

In het kort: Er word een slechte SWR bij resonantie gemeten (hoe meet je de resonantie van zo een antenne?). Daarnaast gaat wat hij noemt de voetpuntweerstand of voedingspuntweerstand omlaag en straalt de coax mee. Dit lossen ze op met een spoeltje van ongeveer 1 microH parallel over de connector met dan een mantelstroomfilter om de coax van zijn straling te verlossen. Nou ja, het is mij allemaal niet duidelijk hoe en wat. Wel dat ze zo weer exact op 50 Ohm komen en zodoende een goede SWR bij resonantie waardoor er meer veldsterkte gemeten word aan de antenne. Dit zou dan 20% winst op moeten leveren.

Ik ben benieuwd of iemand hier een technische visie op kan geven. Ik zou graag wat experimenteren hiermee. Maar als het uiteindelijk niets zou opleveren omdat het technisch gezien niet klopt is het zonde van de tijd.
Plaats reactie