Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Laatst was ik hier in de buurt (Den Treek, Leusden) eens wezen kijken bij een vossenjacht op 2 meter. Dat werd georganiseerd door de Veron afdeling Amersfoort. Ik had geen vossenjacht ontvanger, maar deze tak van de hobby heeft zeer sterk mijn interesse, dus wilde ik er graag even kijken. Ik heb in het verleden nog niet zoveel met vossenjagen gedaan, behalve dan wat recreatief mee jagen op kleine zendertjes in het bos bij Steenwijk. En ook bij de Doe-Techniekdag in Zwolle, al is dat meer om de kids te filmen voor de videomontage. In beide gevallen kon ik een ontvangertje lenen. Het buiten bezig zijn in mooie natuur blijkt trouwens ook voor heel veel niet-zendamateurs leuk te zijn. Vaak zie je partners en/of vrienden mee jagen, op zoek naar de miniatuur zendertjes. Aangezien je alleen maar met een ontvanger loopt, hoef je ook geen geregistreerde zendamateur te zijn.

Terug naar Leusden; Na de vossenjacht wist ik het zeker; nu wilde ik mijn eigen ontvanger maken. Wat rondlopen met een porto is ook niet alles, daar kun je niet mee jagen. De richting moet je dan echt gokken. Maar het mooie weer maakte veel goed, dus hebben we er vooral een mooie boswandeling van gemaakt. Na de jacht sprak ik Rob PA0KEL en Rient PA3GXP, die mij een erg interessante ontvanger lieten zien: de "2m Peilempfänger" van DF1FO. Rient heeft wat gegevens opgeschreven en ik ben thuis meteen gaan Googlen.

Na een korte mailwisseling met Nick Roethe DF1FO (de ontwerper etc.) heb ik twee maal (ook voor mijn ega,hi) de 2m versie besteld met conventionele componenten (er is namelijk ook een SMD versie) en nog wat extra onderdelen (bakje, potmeters, knoppen, etc). Na de IBAN/BIC betaling was het pakketje al binnen een week in huis. Het moet uit Duitsland komen, maar ondanks dat was het snel in huis.

Ik heb nog maar weinig zo zorgvuldig verpakte bouwpakketjes meegemaakt! Wauw... echt heel netjes, kijk maar:
Twee maal DF1FO RX 2m. Alles wat links ligt, kun je optioneel mee bestellen. De print met onderdelen in het blauwe doosje (inclusief doosje!) horen bij het standaard pakket. Je kunt ook de print los bestellen.
Twee maal DF1FO RX 2m. Alles wat links ligt, kun je optioneel mee bestellen. De print met onderdelen in het blauwe doosje (inclusief doosje!) horen bij het standaard pakket. Je kunt ook de print los bestellen.
De print is inmiddels al bestukt. Echt een knap ontwerp, zoals er zoveel onderdelen op zo'n kleine print passen! Maar dat maakt dit bouwproject ook wel weer wat geavanceerd. Beginnende bouwers kunnen beter hulp inroepen van een ervaren zelfbouwer ben ik bang. Je moet wel wat ervaring hebben, al was het alleen maar vanwege de juiste plaatsing en behandeling van sommige onderdelen (gevaar voor ESD etc.).
De print is inmiddels bestukt. Vol he? een vossenjacht ontvanger moet je enkele uren bij je dragen en mag daarom niet te groot wezen.
De print is inmiddels bestukt. Vol he? een vossenjacht ontvanger moet je enkele uren bij je dragen en mag daarom niet te groot wezen.
Ik ben nu bezig met het aansluiten van het display, de potmeter, de rotary dial, schakelaar, batterijclip, etc. De bedrading is vrij ingewikkeld, dus dat moet even rustig bekeken worden.

Later moet ik nog het kastje klaarmaken, een plan maken om de 9V batterij te vervangen voor iets beters (Lithium ion accu bijvoorbeeld) en moet ik een antenne maken. Dat zal wel een soort van HB9CV worden denk ik. Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hij zit in elkaar!
Het kastje was redelijk veel werk, omdat er nog geen enkel gat in zat.
20110502-IMG_7534_800px.jpg
De batterij heb ik als een normale 9V batterij gehouden. Ik heb alleen een batterijklepje gemaakt aan de zijkant van het kastje, zodat ik niet iedere keer het kastje hoef open te schroeven voor een batterijwisseling. Dit klepje komt van een oude tafelmicrofoon.
20110502-IMG_7540_800px.jpg
En dit is de binnenkant:
20110505-IMG_7551_800px.jpg
De ontvanger is ruwweg afgeregeld, maar dat moet ik nog eens bij iemand met een meetzender natrekken.
Er zit nog wel een vaag probleempje in; als de TCA440 erg koud is, dan slaat de S-meter de eerste 10-tallen seconden hoog uit en hoor je een soort signaal. Dat zakt langzaam in zodra het IC zich opwarmt. Na kort aanstaan is het allemaal ok, maar als je wil vossen tijdens 5 graden, dan kan dat weleens problemen opleveren. Ik moet navragen waar dit door veroorzaakt wordt en nog belangrijker, of dat verholpen kan worden. Ook moet ik nog een antenne maken.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door fred101 »

Netjes gebouwd.
Mijn eerst volgende project wordt waarschijnlijk zelf eens een multimeter bouwen.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
PA3EYC
.
.
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 aug 2009, 12:21

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door PA3EYC »

Tjalling,
ik heb gisteren, zoals jij destijds, meegedaan aan de vossenjacht in Den Treek en heb de ontvanger van Rient mogen lenen.
Het is mij erg goed bevallen en heb besloten een zelfde ontvanger te bouwen.

Heb jij al praktijk ervaringen met jou ontvanger?

Maarten PA3EYC
Maarten
JRC JST-135 / Icom IC-7000 / 2x 30m dipool
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Hallo Maarten,

Ik heb nog geen vossenjacht in de praktijk gelopen met deze ontvanger. Ik zou afgelopen weekend een vossenjacht lopen, maar dat kon vanwege omstandigheden niet doorgaan.

Dus dat komt later! hi
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik was nog vergeten te zeggen, dat ik gekozen heb voor Li-ion 9V blokjes (eigenlijk zijn ze 8,4-> 7,2V) om deze vossenjacht ontvanger mee te voeden. Goed voor ca. 8 uur bedrijfsduur (ruwe schatting en dit geldt voor de 500mAh blok) op één acculading en vanwege het ontbreken van het geheugeneffect kan het geen kwaad om de accu's tussentijds bij te laden.
>> http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=251292

Zeer belangrijk: Deze accu's kun je echter niet laden in een normale 9V blok acculader. Daar heb je deze voor nodig:
>> http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=046146

Het lijkt wat reclame, maar ik krijg er weleens vragen over. Bij deze...doe er je voordeel mee. Andere merken leveren wellicht ook van dit soort accu's, maar dat heb ik niet uitgezocht.
Bijlagen
200009_LB_00_FB.EPS.jpg
200009_LB_00_FB.EPS.jpg (10.51 KiB) 12084 keer bekeken
251292_BB_00_FB.EPS.jpg
251292_BB_00_FB.EPS.jpg (8.55 KiB) 12084 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik heb nummer 2 gebouwd. Gelukkig had ik die vorig jaar al besteld, want het lijkt er een beetje op, dat DF1FO de levering van de pakketten heeft gestopt.

Bekijk hier alle foto's van dit bouwseltje: http://www.pe1rqm.nl/?p=1103
20120129-_mg_8987.jpg
20120203-_mg_9009.jpg
20120203-_MG_9027-1024x682.jpg
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Bouwen van de DF1FO 2m ARDF vossenjacht ontvanger

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Heb je last van storing in de ontvangst, afkomstig van de controller, of hoor je een dik signaal op ca. 145MHz?
Lees deze tekst dan even op mijn website. Misschien ben je er mee geholpen. Ook nog wat over de TCA440.

Link: http://www.pe1rqm.nl/?p=1327
Plaatsing extra ontstoor C's.jpg
Plaats reactie