Vraag over "air" coaxkabels

Antennes, antennebouw, baluns, ununs, SWR, mantelstroomfilters, etc
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door pb1sam »

Ik heb voor het lokale werk voor mijn GP coax aangeschaft.
Het betreft Aircom. Als dieëlectricum wordt lucht gebruikt.
Nu hoor ik zo nu en dan wel eens dat die kabels vollopen met water.
Hoe kan dit? Is dit mogelijk bij normaal aansluiten van de kabel,
of komt dit door een installatiefout, en hoe kan ik dit voorkomen??
Ik had al bedacht om bij de antenne een lusje te maken.
Dan blijft eventueel vocht
in het lusje staan, maarja, als er genoeg vocht aan wordt toegevoegd dan loopt de kabel toch nog onder..
Iemand tips, hints, truuks?
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Gebruik in ieder geval goede waterafsluitende connectoren (N connectoren met afdichtrubbers) en tape deze goed af met vulkaniserende tape. Dan trekt er in ieder geval geen water naar binnen via de koperdraadjes van de afscherming.
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door pb1sam »

Dank je wel voor het antwoord Tjalling.
Ik heb inderdaad de juiste connectors (met rubberen afdichting) erbij gekocht.
Ik heb aan één kant overigens een PL-connector erop gezet.
Want mijn stomme setjes hebben allemaal PL-connectors voor 2m,
en ook de duplexer heeft PL aansluitingen...
En om nou een N-connector op de kabel te zetten en dan een overgang maken naar PL is ook zoiets.. ;-)
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door PA8C »

Volgens mij staan die setjes van jou binnenshuis en hoef je de connectoren binnenshuis dus ook niet waterdicht af te werken.
Tenzij de vochtigheidsgraad in jouw woning dermate hoog (+95%) is, dan zou ik het wel doen. hi
Mijn vuistregel is dat alles wat buiten hangt met kwaliteits connectoren en goede zelfvulcaniserende tape word afgedicht.
Personen die water in hun dure Aircom+ coax hebben verzameld hebben waarschijnlijk één van de vuistregels niet toegepast. Voor VHF en UHF gebruik ik al sinds 2006 Aircom+ en heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden.
HF is een heel ander verhaal want daar kun je volstaan met RG-213C/U of RG-58C/U omdat de kabelverliezen op de frequenties tot 30MHz vele malen lager zijn en dus te verwaarlozen.
Let wel, er zijn grote verschillen tussen de connectoren en de goedkopere laat ik lekker links liggen want dat zijn vaak "veredelde" banaanstekers.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
pb1sam
.
.
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 jun 2011, 12:34

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door pb1sam »

PD0LUR schreef:Volgens mij staan die setjes van jou binnenshuis en hoef je de connectoren binnenshuis dus ook niet waterdicht af te werken.
Tenzij de vochtigheidsgraad in jouw woning dermate hoog (+95%) is, dan zou ik het wel doen. hi
Ik zit gelukkig niet in de kelder of in de garage. ;-)
PD0LUR schreef: Mijn vuistregel is dat alles wat buiten hangt met kwaliteits connectoren en goede zelfvulcaniserende tape word afgedicht.
Personen die water in hun dure Aircom+ coax hebben verzameld hebben waarschijnlijk één van de vuistregels niet toegepast.
Probleem tegenwoordig is echter wel dat je hele slechte connectors koopt tegen goudprijzen,
en je komt er meestal pas achter wat een goede connector is als het te laat is...
PD0LUR schreef: Voor VHF en UHF gebruik ik al sinds 2006 Aircom+ en heb tot op heden geen enkel probleem ondervonden.
HF is een heel ander verhaal want daar kun je volstaan met RG-213C/U of RG-58C/U omdat de kabelverliezen op de frequenties tot 30MHz vele malen lager zijn en dus te verwaarlozen.
Inderdaad, ik gebruik ook voor mijn HF antenne coax die ik toevallig nog ergens had liggen.
Maar voor 2/70 en hoger wil ik toch wel iets beters.
Eigenlijk ook onzin als ik het terug reken, want de kabel is max. 20m lang..
Als je dan terug rekent wat de verliezen zijn, dan valt dat ook best wel mee.
PD0LUR schreef: Let wel, er zijn grote verschillen tussen de connectoren en de goedkopere laat ik lekker links liggen want dat zijn vaak "veredelde" banaanstekers.
De N-connector moet er nog op, maar ik moet zeggen dat ik best wel sta te kijken van de kwaliteit (in de goede zin des woords) van de PL-plug die ik erop heb gesoldeerd. :-)
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door PA8C »

Hoi Pascal,

Jij hebt het verhaal door.
De demping op 20m coax zou dus slechts 1/5 deel zijn en dat is inderdaad te verwaarlozen op de lagere frequenties.
Op VHF en UHF en hoger gaat dat pas een grotere rol spelen dus daarom kiest men daar vaak voor een kwalitatief betere kabel met weinig verliezen.
Wat betreft de connectoren kan ik kort zijn: koop die bij kabel Kusch in Duitsland of bij Hamshop in Maarssenbroek, in ieder geval een handelaar die geen rommel verkoopt. De betere connectoren zijn altijd van messing, hebben altijd teflon vulstukken en goede rubberen afdichtingen.
N-connectoren, mits juist gemonteerd, zijn zelfs waterdicht tot een bepaalde druk en blijven ook netjes coaxiaal.
De gewone ordinaire PL-259's worden bij mij buiten met HF gebruikt en dan nog volledig ingepakt met goede vulcanisende tape.
Btw er is tegenwoording ook een nieuw type H-2000 coax die niet onder doet voor Aircom+

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door fred101 »

Hier hangt sinds 2008 zo'n 25 meter aircom+ wat met een PL256 aan een vertical zit. Ik heb hem vorig jaar maar eens een keer ingetaped, maar er zat nog geen water in. Ik heb toevallig vorige week de kabel dmv TDR nog doorgemeten ( nu soldeer ik de kabel altijd conform de voorschriften, dus geen naar achtergevouwen mantel die naar buiten steekt en capilair water naar binnen zuigt, en natuurlijk een goede connector, bv amphenol of Radial, gebruiken) mijn 2/70 cm vertical zit sinds de zefde tijd op aircom. Ook geen probleem.

Kijk uit met dB's. 3 dB lijkt niks maar is je halve vermogen. Als je swr op e kabel dan nog geen 1 is, bv na een tuner, is het verlies nog veel hoger.
De specs van RG58 zeggen niks meer, er is te veel zooi. Ik heb een tijd terug diverse stukken RG58 doorgemeten en alleen al de verschillen in Vf zijn groot, grogweg van 0,6 tot 0,7. Sommige zijn erg goed afgeschermd ( ik heb een stuk Belden met dubbele afscherming) andere zijn gewoon nagenoeg open, hel grofmazig. RF lekkage is dan veel hoger. Ook het dielectrium doet veel.
Ik heb zelfs RG58 gezien wat bij doormeten gewoon 75 ohm bleek te zijn terwijl er gewoon 50 ohm op gedrukt was. ( Chinese meetsnoertjes)

Fred
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Gebruikersavatar
PA8C
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:17
Roepletters: DK2CA
Locatie: Kluse DLD

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door PA8C »

Hoi Fred,

Wat betreft die RG-58 meuk ben ik het met je eens, maar als je erop let dat het een C/U met Mil spec uitvoering is valt het meestal wel mee. Wat die demping aan gaat, inderdaad 3db is de helft weg. Gelukkig word het vaak/altijd per 100meter opgegeven dus dat is dan weer een meevaller. Echter op 25m lengte heb je dan altijd nog zo'n 25% van de demping te pakken.
Het is dus belangrijk om voor een zo laag mogelijk verlies op de te gebruiken frequentie te gaan. Overigens ken ik nog zat situaties waar er een (oud) stuk RG-58 van +/- 25meter tussen een VHF setje en de antenne zit omdat het budget geen nieuw stuk kabel toestond. Leuk voor lokaal werk maar DX kun je dan wel schudden.

73, Stan
De beste lineair is nog altijd een goede antenne!

The best linear is still a good antenna!
Gebruikersavatar
fred101
.
.
Berichten: 878
Lid geworden op: 08 jun 2007, 08:08
Roepletters: PA4TIM
Locatie: Waardenburg
Contacteer:

Re: Vraag over "air" coaxkabels

Ongelezen bericht door fred101 »

Klopt, ik had 15 meter rg58 naar mijn jpole. Deed het op 70 en 2 meter. Destijds met Vic, Adri, Tjalling en jij op NOS. Tot ik er achter kwam dat de swr gewoon 1 was , ook zonder antenne ;-) en toch kreeg ik gewoon NOS open.
PA4TIM's opvangtehuis voor buizenbakken: Link
Plaats reactie