Pocket Comm Double (goedkope Conrad PMR/LPD) mods

Forumregels
Plaats hier je bouwsels. Gebruik gerust de bijlagenfunctie van dit forum om bijvoorbeeld foto's en schema's toe te voegen. ATV (amateur televisie) bouwprojecten kun je beter in het ATV subforum plaatsen.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Pocket Comm Double (goedkope Conrad PMR/LPD) mods

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Hallo,

Tijdje geleden bij een bestelling bij de Conrad deze portofoon aangeschaft. Om de prijs hoef je het echt niet te laten, maar 22 euro.
Deze porto kan je met een paar toetsdrukken opvoeren naar 500 mW op de LPD kanalen.
Ook is het relatief simpel om er een chassisdeel in te bouwen om antennes naar keuze aan te sluiten. Ik had nog een leuk diamond porto antennetje liggen met SMA aansluiting, dus heb ik een SMA chassisdeel in de porto gezet. Werkt stukken beter, ziet er ook wat meer profi uit:

Afbeelding

Afbeelding

Owjah, en het opvoeren naar (voor zendamateurs gewoon legaal) meer vermogen: Het rechter knopje (rood - off/on) en het pijltje omhoog toetsje indrukken. Het apparaat zal aan gaan, en dan kan je kiezen voor de beschikbare banden (PMR/LPD/KDR). PMR+LPD activeren is natuurlijk in NL van toepassing. Dan kan je voor HI of LO kiezen, waarbij bij HI op beide banden 500 mW beschikbaar komt.

KDR betekent trouwens Kort Distanse Radio, Scandinavisch LPD achtig systeem.

Hier ook nog even wat links met informatie:

http://pe2er.nl/LPD/index.htm
http://www.radiohobby.nl/viewtopic.php? ... 51194e1a8a
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Zo, das een goedkope porto voor 70! Modulatie een beetje OK?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Johan PD1JMB
.
.
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 jun 2007, 16:07
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Johan PD1JMB »

Modulatie is ok, maar aan de doffe kant helaas.
Toen ik het apparaat openmaakte heb ik ook gekeken naar dingen die evt. de microfoon in zijn werking konden hinderen (plastic wat ervoor zit, zoals bij die Jingtong, Feidaxin porto's).
Ik heb het gaatje voor de microfoon een stukje uitgeboord om ervoor te zorgen dat de behuizing minder geluid tegenhoudt.
Nog steeds een vrij doffe modulatie...

Ik ga nog naar mods van deze print kijken, misschien moet er ergens een onderdeel worden verwijderd of aangepast...
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Ander microfoonkapsel misschien, ik neem aan dat het huidige ook een electret is?
Houd mij op de hoogte, ben wel benieuwd. De firma met de grote C heeft ze nog steeds, eerdaags maar een set bestellen.
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

En anders is het ook best wel simpel om met een RC filtertje een hoogdoorlaatfilter te maken. Eerst wat lage frequenties weg filteren, de modulatie iets opdraaien en je modulatie zal wat meer hoog bevatten. Een soort pre-emphasis :)

f= 1
______
2 pi RC
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Helemaal mee eens Tjalling, wellicht dat er nog wat op de mod pagina's staat. Maar ongetwijfeld zit er ergens een condensator in de weg. Hoe zit het eigenlijk met de zwaai van een LPD?
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

De zwaai is hetzelfde als voor ons gebruikelijk is op 70cm, alhoewel veel LPD's wel een beetje zwak staan afgesteld.... Maar dat is vaak wel af te regelen :wink:

Ik heb een Kenwood LPD en die moduleert net zo mooi als mijn TH-D7.
Laatst gewijzigd door Tjalling PE1RQM op 10 jul 2007, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PA2ET
.
.
Berichten: 140
Lid geworden op: 30 apr 2007, 16:41
Locatie: Baarn

Ongelezen bericht door PA2ET »

Tjsa, daar noem je ook een merk! Op mijn werk hebben we een aantal Motorola PMR's, die klinken ook als een klok. Als ik dat vergelijk met mijn Yakkitakki PMR (Alecto) .... Twee blikjes met een touwtje ertussen klinkt mooier. :shock:
Wie de milliWatt niet eert is de kiloWatt niet weerd.
Gebruikersavatar
Tjalling PE1RQM
Forum beheerder
Forum beheerder
Berichten: 1091
Lid geworden op: 09 feb 2007, 22:13
Roepletters: PE1RQM
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Pocket Comm Double (goedkope Conrad PMR/LPD) mods

Ongelezen bericht door Tjalling PE1RQM »

Ik kreeg via de mail nog een aanvullend linkje voor de geïnteresseerden: http://www.deh0511.de/pmr/
Met dank aan Ronald.
Plaats reactie