Beide telbuizen geven aangesloten ontladingen door achtergrondstraling dus die zijn uitgesloten. Hieruit blijkt ook dat de voeding goed werkt.
Als ik de originele telbuis aansluit en met een stuk uraniumglas flink wat pulsen veroorzaak lijkt het circuit wat de pulsen omzet in audio en doorgeeft aan de teller langzaam weer te gaan werken. Je hoort dan afzonderlijk pulsen die goed doorkomen, en erg zachte pulsjes welke niet goed worden verwerkt. De meter komt dan ook weer in beweging. Het lijkt dus dat er ergens iets "oplaadt" waardoor het bij veel pulsen weer beter gaat werken.
Hieronder is het gehele schema van het apparaat:
http://www.cs.utah.edu/~hatch/images/vic1a.gif
Waar zou het probleem zitten? Ik zit te denken aan C2, stokoude elko's van tientallen jaren oud kunnen heel goed op een gegeven moment gaan falen, maar zo selectief? Als er pulsen doorkomen zie je trouwens wel de afvlakking van C2, dus helemaal kapot is ie niet.
Q2 zou ook kunnen, maar wederom, kunnen transistoren op een dergelijke manier problemen geven?
Laatste verdachte is CR1, als deze selectief werkt zou het prima verklaren waarom pulsen wel uit de telbuis komen maar vervolgens maar gedeeltelijk worden verwerkt.
Als dit probleem is opgelost is er trouwens nog een nieuwe uitdaging, de nieuw binnengekomen telbuis geeft wel ontladingen maar deze zijn nog nooit in het telcircuit binnengekomen, vermoedelijk veroorzaken de ontladingen niet de vereiste 500 mV welke in het schema is aangegeven en moet de +3,2V lager afgesteld worden (heb ik gelijk? graag antwoord van de experts